Ingrid Laubrock na muzycznym szczycie: Contemporary Chaos Practices
Autor:
Redakcja, mat. pras.
Ilość czasu i wysiłku podczas komponowania na orkiestrę, późniejszych prób, wystąpień, czy (jeśli się uda) nagrań, wydaje się być syzyfową pracą. Czemu ktoś miałby podjąć ryzyko mitycznej wspinaczki?
Cóż, dla urodzonej alpinistki, jaką jest Ingrid Laubrock, to nie ma znaczenia. Sama perspektywa podróży jest warta ogromnych nakładów pracy. I właśnie jedną z tych podróży zakończyła – 16 listopada nakładem Intakt Records ukazało się pierwsze nagranie kolekcji jej kompozycji na orkiestrę: Contemporary Chaos Practices. Saksofonistkę i kompozytorkę ukształtowaną przez liczne i różnorodne doświadczenia skusiły w końcu możliwości orkiestry – masywne brzmienia, szeroka paleta barw instrumentów, ich dźwiękowe możliwości.
Koncepcja twórczości orkiestrowej przyszła tuż po pojawieniu się artystki w Nowym Jorku, kiedy dołączyła do programu kierowanego przez Anthonego Braxtona i Waltera Thompsona w Brooklyn’s Irondale Center. Zarówno Vogelfrei, kompozycja o przestrzennych fakturach, jak i tytułowe Contemporary Chaos Practices, w którym czterech solistów (Halvorson, Davis, Wooley i sama Laubrock), buduje wspólny dźwiękowy pejzaż, udowadniają, że Laubrock to kompozytorka, która ma nie tylko wiele do powiedzenia, ale wie także, w jaki sposób mówić.