To mógłby być kolejny rozdział pracy Mats Gustafsson a sprawa Polska. Nie chodzi tu jednak o koncert któregoś z projektów tego znakomitego saksofonisty. Oto bowiem z inicjatywą wyszedł Konrad Smoleński - artysta multimedialny, działający na polu filmu, performance'u, instalacji a ostatnio chyba przede wszystkim muzyki. W 2013 roku to właśnie jego instalacja dźwiękowa "Everything Was Forever, Until IT Was No More" reprezentowała nasz kraj podczas 55 Biennale Sztuki w Wenecji. Teraz muzyka, która wtedy powstała trafia na płytę, która jeszcze w czerwc ujrzy światło dzienne za sprawą wydawnictwa Bocian Records.
Jury, które wybrało pracę Smoleńskiego na weneckie Biennale tak uzasadniło swoją decyzję:
"Wystawa zaprojektowana przez Smoleńskiego jest wieloelementową instalacją dźwiękową, nawiązującą do wizji maszynowego, futurystycznego świata. Ogromne dźwiękowe konstrukcje wypełniają nieomal klaustrofobicznie całą przestrzeń pawilonu Polonia, koncentrując energię, wywołując nieomal cielesny rezonans w widzach-słuchaczach. Instalacja ewokuje poczucie emocjonalnego niepokoju i napięcia, problematyzując kwestie akumulacji, klasyfikacji oraz porządkowania wiedzy, stawiając problem niedoboru i przesytu informacji, a także jak piszą kuratorzy: spowalniania historii, zawieszenia jej biegu. Jest to być może szansa na nowy początek".
Everything Was Forever, Until it Was No More - monumentalna instalacja autorstwa Smoleńskiego będzie, na podobieństwo symfonii, powtarzać regularnie utwór rozpisany na tradycyjne spiżowe dzwony, szerokopasmowe głośniki i inne rezonujące obiekty ulokowane w przestrzeni Pawilonu Polskiego. Wszystkie elementy odegrają równorzędną rolę w kompozycji rozumianej jako struktura zarówno wizualna, jak i audialna, w której kluczowe znaczenie ma opóźnianie i modyfikacja wyjściowego sygnału dzwonu. Działanie, jakiemu artysta poddaje dźwięk tradycyjnego instrumentu, kuratorzy analizują poprzez współczesne teksty literackie i teorie naukowe, dla których wspólne jest przekonanie o nieścisłości lub wyczerpaniu pojęcia czasu. Są wśród nich zarówno hipotezy podważające klasyczne ujęcia problemów w fizyce, opowiadania science-fiction, jak i opracowania z zakresu eksperymentów i iluzji dźwiękowych. Tym samym dialog artysty z kuratorami ekspozycji doprowadzi do powstania wizji rozpadu języka oraz końca czasu i historii, jakie znamy, bez wartościowania tego zjawiska.
W instalacji gościnny udział wziął Mats Gustafsson - saksofonista dosonale znany zarówno na scenie muzyki jazzowej (Atomic, The Thing) jak i muzyki eksperymentalnej (duety z Thurstonem Moorem, Colinem Stetsonem, Martinem Kuchenem i in.).
Nagrania dokonał znany realizator i muzyk Michał Kupicz. Tak opisuje on to wydarzenie na swoim profilu na facebooku:
Mats był dźwiękowo częścią instalacji więc rejestracja oprócz mikrofonów obejmowała kilka linii, mało czasu praktycznie bez prób ale ten materiał będzie wydany w Bocianie! Pierwsza strona winyla to występ Matsa, druga to mój remiks tego koncertu. Saksofon nagrany na 2 x Sony C48, dzwony na 2 x KM184 i SM57, ambienty 2 x Shure KSM44a.
Album ukaże się nakładem Bocian Records jeszcze w czerwcu.