Instalacje dźwiękowe i Song Books Johna Cage’a w sobotę na Ad Libitum

Autor: 
Redakcja

Ostatnie spotkanie w CSW Laboratorium w ramach festiwalu Ad Libitum przebiegać będzie pod znakiem instalacji dźwiękowej Paula Panhuysena, improwizacji audiowizualnej Ignaza Schicka i Michała Brzezińskiego oraz swobodnych improwizacji na temat cyklu Song Books Johna Cage’a z 1970 roku, za sprawą polsko-rosyjsko-ukraińskiej formacji.

Ignaz Schick jest jednym z bardziej znanych niemieckich turntablistów, performer, twórca instalacji dźwiękowych, członek The International Turntable Orchestra of Echtzeitmusikstage 2010. Studiował w Monachium, a od połowy lat 90. związany z berlińską sceną zwaną „Berlin Nouvelle Vague”. Znany jest także ze ścisłych kontaktów z europejską i światową sceną jazzu i muzyki improwizowanej. Występował z takimi artystami, jak Don Cherry czy Charlemaigne Palestine, Mwata Bowden, Sven-Åke Johansson, Phil Durant, czy polski  twórca muzyki elektronicznej Dawid Szczęśny.

Michał Brzeziński - teoretyk, artysta video, autor eksperymentalnych filmów prezentowanych w wielu polskich i światowych galeriach sztuki, zafascynowany antropologią i biologią, futurolog kulturoznawca. Korzenie jego działań artystycznych tkwią w subkulturach muzycznych oraz w sztuce wideo, której teorią zajmował się w latach 2000-2010. Kurator współpracujący z Muzeum Sztuki w Łodzi, Centrum Sztuki Współczesnej „Łaźnia” w Gdańsku, czy Bunkrem Sztuki w Krakowie.

Mój performance będzie próbą sprowokowania komunikacji miedzy kwiatem a mikroorganizmami i człowiekiem, którzy wejdą we wspólny układ improwizacji audiowizualnej. Komunikacja odbywa się czasie rzeczywistym z pomocą komputera, który przetwarza impulsy elektryczne, muzykę i obraz we wspólną, spójną kompozycję.

Na koniec ostatniego wieczoru w Laboratorium grupa polsko-rosyjsko-ukraińska w kolektywnych swobodnych improwizacjach przywoła cykl Song Books Johna Cage’a z 1970 roku.

Zagramy utwór oparty na swobodnej improwizacji, ale podzielony a priori na fragmenty solo – duo – trio – tutti. Ta powstająca na żywo kompozycja oparta będzie w niektórych fragmentach na indywidualnie wybranych przez każdego z nas utworach ze zbioru Song Books Johna Cage’a. Połączenie dwóch technik – improwizacji inspirowanej pomysłami Cage’a lub będącej interpretacją jego grafik muzycznych w zestawieniu ze swobodną improwizacją rodzącą się wyłącznie w trakcie grania i związaną z określonym miejscem, emocją chwili, osobą, spotkaniem, szukaniem wspólnego języka pośród różnych technik i osobowości –  poprowadzi nas w nieznane. Trzecim elementem kompozycji, oddziałującym na muzyków (partyturą w ruchu?), swobodną improwizacją obrazami w interakcji z dźwiękami, będzie wideo-projekcja autorstwa Miłosza Łuczyńskiego.

Formacja wystąpi w składzie:

Yuri Yaremchuk – saksofon sopranowy i klarnet basowy

Alexey Kruglov – saksofon altowy, basethorn, flet prosty

Maciej Staszewski – gitara

Tomek Chołoniewski – perkusja

Krzysztof Knittel – elektronika

13.10.2012, Warszawa

Laboratorium, Centrum Sztuki Współczesnej, godz. 20:00