Rafał Mazur

Ramon Lopez: Opowiadać perkusją historie i śpiewać na niej – wywiad z Ramonem Lopezem

Co skłoniło Pana do gry na perkusji? Jak Pańska muzyczna droga się zaczęła?

Byłem samoukiem. Na perkusji zacząłem grać, gdy miałem kilkanaście lat. Tak się złożyło, że na jakimś spotkaniu w miejscu, gdzie znajdowały się instrumenty, obecny był gitarzysta i basista, a brakowało perkusisty. Nie miałem wtedy nawet pałek, ale usiadłem za zestawem perkusyjnym i zacząłem grać rękoma. Była to dla mnie przyjemność i tak jest do dzisiaj.

Zatem nie myślał Pan o żadnym instrumencie?

Jam z koncertmistrzem - Marco Eneidi

Marco Eneidi był twórcą, którego na naszych oczach historia omija dużym łukiem. Dziwne, zważywszy choćby na to, że na jego warsztatach sztuki improwizacji uczy się pierwszy skrzypek Tonkünstler-Orchester Niederösterreich. I na to, że razem z Glennem Spearmanem prowadził podnaddwudziestoosbowy skład Creative Music Orchestra. I na to, że grał z prawie wszystkimi mistrzami improwizacji – żeby to potwierdzić, wystarczy cytat z biogramu: „Ostatnie koncerty i nagarnia, m.in.

Filozofia swobodnego przekraczania granic. Rozmowa z Rafałem Mazurem

Witam! Nazywam się Rafał Mazur, jestem muzykiem improwizatorem. Moją pasją i fascynacją jest kolektywna improwizacja swobodna - takie przywitanie znajdziecie otwierając stronę internetową gitarzysty basowego Rafała Mazura - artysty, którego powinien poznać każdy, dla kogo ważna jest improwizacja w muzyce. I oto nadarza się dobra okazja!

19. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Improwizowanej „Ad Libitum”: „Guitar”, 12–15 września 2024

Ad Libitum to festiwal tematyzowany, w każdej swej edycji kierujący uwagę na wybrany aspekt, dziedzinę czy nurt sztuki improwizacji. Bohaterem edycji 2024 jest najbardziej demokratyczny i wszechstronny z instrumentów – gitara, z jej egalitarnością, konotacjami kulturowymi, różnorodnymi tradycjami wykonawczymi (klasyka, blues, gitara pedal steel, flamenco, muzyka eksperymentalna). Gitara dialogująca z dan bau, skrzypcami, fortepianem, z saksofonem, perkusją, cajón.

Ostatnia trasa z Nobject to była miazga - wywiad z Martinem Küchenem

Rozmawiam ze szwedzkim saksofonistą Martinem Küchen, który bierze udział w tylu projektach, że trudno je zliczyć na palcach dwóch rąk. Wspólnymi siłami staramy się to usystematyzować w wywiadzie przeprowadzonym z okazji premier nowych płyt Phicus, Nobject i Angles 9.

Na Twojej stronie internetowej można wyczytać, że jesteś teraz w trasie z zespołem Nobject. Jakie są Twoje wrażenia z występów z tą grupą?

Dominik Strycharski - nie mam ochoty na działanie w jednej kategorii - wywiadu część pierwsza

No to zaczynamy, ostatni raz rozmawialiśmy na łamach Jazzarium cztery lata temu. Kim jest dziś Dominik Strycharski?

To już cztery lata? Nawet nie wiem kiedy to zleciało. Dziś jestem czterdziestolatkiem, haha. A poza tym? Wciąż kimś kto bawi się w tak wiele kierunków w muzyce jak mu się podoba. Z tą różnicą że być może bardziej skanalizowane te próby. Mniej chaotyczne. Mam większe poczucie płynącego czasu i potrzeby dookreślenia się w każdej z dziedzin.

Krakowska Jesień Jazzowa 2021: Rezydencja Blue Shroud Band

Wielobarwność dużego składu improwizatorów, irlandzka i japońska poezja, zanurzenie w audiosferze miasta i granie „z miastem”. Każdy z punktów tegorocznego programu Krakowskiej Jesieni Jazzowej będzie otwierał drzwi, przez które nawet nieprzygotowany odbiorca będzie mógł wejść do środka. Warunek jest jeden, ale prosty do spełnienia – wystarczy słuchać. 

The new quartet turned out to match very well - interview with Anna Kaluza

In Poland you are mostly known from the album "Tone Hunting", which was released in 2012. What do you remember from the sessions to this album?

Anna Kaluza: We were in Artur‘s and Kuba‘s studio at OPT Wroclaw for three days. They have great equipment and they are both very experienced in recording improvised music. We played for many hours, having breaks with very good food and strong coffee...

When did you met Rafal Mazur, Artur Majewski and Kuba Suchar? Have you listened to their music before gigs and sessions to this album?

Nowy kwartet okazał się świetnie dopasowany - wywiad z Anną Kaluzą

Z saksofonistką Anna Kaluzą, która dała się poznać polskim słuchaczom za sprawą wspólnego albumu z trębaczem Arturem Majewskim, basistą Rafałem Mazurem i perkusistą Kubą Sucharem, rozmawiam na temat jej nowej płyty wydanej przez Fundację Słuchaj!. W wywiadzie poruszamy także inne tematy dotyczące Berlin Improvisers Orchestra czy wytwórni Clean Feed.

 

W Polsce jesteś chyba najbardziej znana z albumu „Tone Hunting”, który ukazał się w 2012 roku. Co pamiętasz z sesji do tego wydawnictwa?

The Night Of The Swift

Pewien intrygujący personalnie kwartet, lat temu kilka, wydał równie intrygującą płytę Tone Hunting. Dziś, dzięki inicjatywie wydawniczej FSR, formacja ta powraca z nową muzyką i składem zdawałoby się minimalnie skorygowanym w stosunku do pierwowzoru (nowa obsady stanowiska perkusisty). O ile płyta wcześniejsza była bardziej niż dobra, o tyle ta nowa The Night Of The Swift śmiało może wkraczać na wszelkie listy najlepszych płyt pandemicznego, prawdziwie diabelskiego roku 2020. Jaka w tym rola nowego perkusisty, o tym m.in. poniżej.

Strony