Wielobarwność dużego składu improwizatorów, irlandzka i japońska poezja, zanurzenie w audiosferze miasta i granie „z miastem”. Każdy z punktów tegorocznego programu Krakowskiej Jesieni Jazzowej będzie otwierał drzwi, przez które nawet nieprzygotowany odbiorca będzie mógł wejść do środka. Warunek jest jeden, ale prosty do spełnienia – wystarczy słuchać.
Tegoroczna pięciodniowa rezydencja artystyczna KJJ należeć będzie do Blue Shroud Band, zespołu indywidualności, znakomitych muzyków i błyskotliwych improwizatorów. W Krakowie pojawią się w pełnym, czternastoosobowym składzie, by premierowo wykonać „all this this here” – najświeższą kompozycję swojego lidera, brytyjskiego kompozytora i wirtuoza kontrabasu Barry’ego Guya.
Koncerty małych składów w krakowskiej Alchemii (24–27 listopada)
Od początku istnienia KJJ solą rezydencji dużych składów na festiwalu są występy małych składów w krakowskiej Alchemii. Wraz Guyem na scenie klubu pojawi się utalentowana grecka śpiewaczka i badaczka historii śpiewu w Europie – Savina Yannatou, nie zabraknie też wieloletniej artystycznej partnerki Guya, skrzypaczki Mayi Homburger. Będziemy mieli szansę usłyszeć katalońskiego pianistę Agustí Fernándeza, multiinstrumentalistę Percy’ego Pursglove’a, hiszpańskiego perkusistę Ramóna Lópeza i norweskiego saksofonistę Torbena Snekkestada. Po koncertach piątkowym i sobotnim zaplanowane są projekcje filmów dokumentalnych, w tym – premierowo – „The Blue Shroud” w reżyserii Jonathana Creasy’ego (26–27 listopada) i spotkanie z twórcami.
Wydarzenia w Nowohuckim Centrum Kultury (28 listopada)
W finale swojej rezydencji artystycznej ci wybitni muzycy z całej Europy – od Hiszpanii po Norwegię – wykonają kompozycję Guya „all this this here”. „Próbujesz. Przegrywasz. Trudno. Spróbuj jeszcze raz. Przegraj lepiej” – pisał w jednym z tekstów Samuel Beckett, a cytat ten stał się mottem kolejnych pokoleń improwizatorów. Tym razem inspiracja irlandzkim pisarzem będzie dosłowna, Guy sięgnął w swojej kompozycji po ostatni poemat Becketta, ale też po wiersze Barra Ó Seaghdha oraz haiku z epoki Edo.
Tuż przed koncertem w NCK premiera wyjątkowego projektu „Wandering the Sound(scape): Citimprovisation – The Sounds in Between” autorstwa improwizatora i filozofa Rafała Mazura. Nagrania terenowe z Seulu i Krakowa będą stanowić rodzaj dźwiękowej partytury dla improwizatorów z tych dwóch miast, prowadzonych przez Sunjae Lee i samego Mazura. W dokumentującym przedsięwzięcie nagraniu wideo ujrzymy, jak miejski soundscape w organiczny sposób połączy się z praktyką swobodnej improwizacji i sztuką uważnego słuchania
„Tu nie ma niczego do rozumienia, wystarczy słuchać” – tymi słowami odpowiedział kiedyś wielki krakowski kompozytor Bogusław Schaeffer na pytanie o to, jak zrozumieć muzykę współczesną. Dość już napisano o tym, jak awangardową, wymagającą i elitarną sztuką jest współczesna muzyka improwizowana. Niech hasło 16. edycji Krakowskiej Jesieni Jazzowej będzie proste i inkluzywne: po prostu słuchajmy!
Szczegółowy program: kjj-festiwal.pl, facebook.com/krakowskajesienjazzowa
Bilety: alchemia.com.pl/sklep