A Cosmic Rythm With Each Stroke
Słuchając tego nagrania mam to naiwne - i tak bardzo przyjemne - uczucie, że jestem jego jedynym odbiorcą. Siedzę w pracowni, w której Vijay i Wadada pozwolili mi podsłuchiwać się przy pracy. Pracy, bo to nie jest muzyczna zabawa - spotkanie po latach mistrza i ucznia (przed dekadą Iyer był pianistą Golden Quartet Leo Smitha). Duet miał przed sobą do wykonania konkretne zadanie: stworzyć koncert do wystawy monograficznej indyjskiej graficzki i poetki Nasreen Mohamedi. Jesteśmy tu więc we czwórkę: Nasreen, Wadada, Vijay i ja.
I najchętniej w tym miejscu bym ten tekst zakończył. Nie muszę dodawać, że w miejsce „ja” należy wpisać swoje imię. Nie będę też udawał, że znałem wcześniej abstrakcyjne, konceptualne prace Mohamedi - a tym bardziej, że czytałem jej pamiętnik, z którego wzięty jest tytuł suity i całego albumu - „A Cosmic Rythm With Each Stroke”. Wystarczy jednak kliknąć tutaj, tutaj albo chociaż obejrzeć ten półtora minutowy film, by poczuć jak ciekawym partnerem rozmowy - właśnie dla improwizatorów - są prace tej artystki.
Piękna w tej muzyce-rozmowie jest pełno. Dreszcze przechodzą po ciele gdy do akustycznych brzmień fortepianu i trąbki dołącza elektronika. Przebieg kolejnych części tytułowej suity najlepiej odkrywać samemu. Dodam tylko, że ostatnia jej odsłona - „Notes on Water” - gdzie zamiast na Steinway’u gra Iyer na pianinie Fendera, jest moim zdaniem szczególnie urodziwa… Tyle recenzji.
1.PASSAGEl 2.ALL BECOMES ALIVE; 3.THE EMPTY MIND RECEIVES; 4.LABYRINTHS; 5.A DIVINE COURAGE; 6.UNCUT EMERALDS; 7.A COLD FIRE; 8.NOTES ON WATER; 9.MARIAN ANDERSON
- Aby wysyłać odpowiedzi, należy się zalogować.