Panie grające na wibrafonie jak na razie nie przebijają się do mainstreamu jazzowego pisarstwa na świecie, co oznacza, że w Polsce wiedza o niej praktycznie zerowa. Trudno uwierzyć, że mistrzyń wibrafonu ich nie ma w ogóle. Że są wiemy, a jedną z jej przedstawicielek jest Cecilia Smith, kompozytorka i aranżerka, mająca na swoim koncie sześć albumów jako liderka.
Cecilia, ponadto nagrywała i występowała m.in. z Garym Bartzem, Miltem Hintonem, Randym Westonem, Marian McPartland, Gregiem Osby, Mulgrew Millerem, Cecilem Bridgewaterem Cassandrą Wilson m.in. na płycie "Traveling Miles". Poza działaniami stricte wykonawczyni Cecilia zajmuje się działalnością nauczycielską w organizacjach nonprofit oraz ostatnio również szefowaniu Mary Lou Williams Resurgence Project.
I właśnie ta ostatnia aktywność za niecałe dwa miesiące zaowocuje rozpoczęciem płytowego cyklu reinterpretacji, a niekiedy wręcz premierowych wykonań, muzyki legendarnej ikony amrykańskiej musyki Mary Lou Williams.
Dzięki niezliczonym godzinom spędzonym w archiwum Williams w Institute for Jazz Studies oraz bezpośredniemu dostępowi do rękopisów i partytur od byłego menedżera Williams, ojca Petera O'Briena, Smith i jej koledzy z zespołu odcisnęli swoje wyjątkowe piętno na muzyce skomponowanej przez Williams, stworzonej na jej cześć lub zaaranżowanej i nagranej przez Williams za jej życia. Wśród ponadczasowych klejnotów na Volume 1: Small Ensemble Repertoire znajduje się nienagrywany wcześniej utwór Williams "Tell Me How Long the Train's Been Gone", śpiewany przez uznaną Carlę Cook.
Miłość Smith do muzyki mary Lou Williams to sprawa nienowa. Po raz pierwszy wibrafonistka publicznie wykonała utwory Mary Lou Williams w 2000 roku w brooklyńskim kościele Our Lady of Victory. Potem były kolejne wykonania od choćby dwa lata później podczas rezydencji w New England Conservatory czy w kolejnych latach podczas koncertu w Kennedy Center zatytułowanego The Sacred and Secular Music of Mary Lou Williams.
Na Volume 1: Small Ensemble Repertoire, Smith jak twierdzi wydawca wnosi nowe spojrzenia i pomysły interpretacyjne i jak sama liderka podkreśla jest częscią jej misji czyli utrzymania muzyki Mary Lou jako propozycji aktualnej i uświadomienie słuchaczom wagi jej muzyki w wielkiej jazzowej narracji". Album nagrany został w zacnym towarzystwie. Na fortepianach i organach Lafayette Harris, Jr. i Carlton Holmes, Kenny Davis kontrabas, Ron Savage perkusja oraz goście specjalni Carla Cook wocal i Sheila Anderson (on-air host, WBGO)
Przed nami pierwsza odsłona projektu poświęconego Mary Lou Williams, wspierana częściowo przez program Chamber Music America's Artistic Projects a cały cykl wydany zostanie przez płytowe ramię American Composers Forum - Innova Records