W czwartek startuje festiwal Nowa Muzyka Żydowska

Autor: 
Redakcja

Koncertem izraelsko-niemiecko-polskiej formacji Hakafot w Synagodze im. Nożyków 9. maja rozpocznie się 4. edycja festiwalu Nowa Muzyka Żydowska. W kolejnych dniach za na scenie Palladium i Muzeum Historii Żydów Polskich wystąpią: krakowska formacja Samech, grupa Watcha Clan z Marsylii, trio Malerai Goldstein Masecki przedstawią projekt „Tsugreytndik zikh tsu tantsn – Preparing to dance”. Wokalistka Karolina Cicha & Spółka wystąpi z projektem „Pozdrowienia z Jidyszlandu”, Riverloam Trio Mikołaja Trzaski zaprezentuje „Babcia’s Memory”, a na zakończenie usłyszymy „Great Jewish Songbook”  w wykonaniu Horny Trees Big Band. Wszystkie projekty powstały dla festiwalu Nowa Muzyka Żydowska.

Specjalnie na Festiwal stworzona formacja Hakafot (Oori Shalev – perkusja, Wojtek Kwapisiński - gitara, Anat Cohavi – saksofon, klarnet, Katya Tasheva – wokal, Amnon Selig – wokal) przedstawi premierowy projekt pod tym samym tytułem. Twórcą projektu jest wybitny izraelski perkusista jazzowy Oori Shalev. Inspiracją dla jego nowatorskich i nieoczywistych kompozycji stał się tradycyjny żydowski obrzęd Hakafot. Autorska wizja Shaleva jest głęboko osadzona w dzisiejszym świecie muzycznym, sięgając na równi do radykalnych jazzowych improwizacji, jak i minimalistycznych, głęboko emocjonalnych klimatów muzyki współczesnej. Ważnym elementem , który w projekcie Hakafot bezpośrednio nawiązuje do tradycji będą partie wokalne, które wykona znakomity kantor Amnon Seelig. Ta niezwykła fuzja przeszłości z przyszłością czyni projekt Hakafot unikalnym wydarzeniem muzycznym. Dodatkowej symboliki projektowi nadaje fakt spotkania na jednej scenie przedstawicieli trzech narodów, których historia jest ze sobą nierozerwalnie złączona.

Koncert poprzedzi modlitwa wieczorna MINCHA, którą poprowadzą Naczelny Rabin Polski Michael Schudrich oraz kantor Amnon Seelig

Samech (Anna Ostachowska- altówka, Magdalena Pluta- wiolonczela, Marek Lewandowski- kontrabas, Robert Sztorc- instrumenty perkusyjne) to młoda formacja z Krakowa, której debiutancki album „Quachatta” wydała w ubiegłym roku wytwórnia Tzadik Records. Muzycy zespołu dość swobodnie wychodzą z tradycji klezmerskich, bałkańskich i orientalnych, z dużym wyczuciem łącząc je z jazzem, współczesnym folkiem i muzyką klasyczną. Grają przede wszystkim muzykę autorską, w której tradycja udanie i nowatorsko przeplata się z nowoczesnością. W ich muzyce dominuje żywiołowy, optymistyczny nastrój, który budowany jest przez silne zaznaczenie rytmu, sięganie do różnorodnych tradycji i instrumentów perkusyjnych world music. Wszystko razem daje niezwykle świeży, ekscytujący efekt. „Czarująca, dająca się słuchać bez końca, nowa muzyka na miarę XXI wieku” – tak o ich kompozycjach powiedział John Zorn, legendarny twórca wytwórni Tzadik Records.

Watcha Clan to dźwięki całego świata zjednoczonego przez muzykę.” Ta, tworząca w Marsylii, czwórka alchemików brzmienia korzysta z tradycji sefardyjskich, bałkańskich, berberyjskich, arabskich. Rytmy Maroka, czy też klezmerski trans grany na tradycyjnych instrumentach łączy się z elektroniką. Wszystko to w ich wykonaniu nabiera wyjątkowej magicznej ekspresji i atakującego świeżością wdzięku. To niewątpliwa zasługa świetnych muzyków i legendarnej już liderki i wokalistki formacji – Sister K., która po mistrzowsku tworzy niezwykłą dynamikę koncertów. Z różnorodności gatunkowej i brzmieniowej Watcha Clan tworzy niezwykle wyrafinowaną nową wartość z dużą klasą omijając wtórne stylizacje i muzyczną pustkę popu. Formację tworzą: Sista K – lead vocal, Suprem Clem – elektronika, sample, akordeon, Nassim – gumbri, gitara, vocal, Matt Labesse – gitara.

Malerai – działające pod wodzą Michała Górczyńskiego, nie stroniące od eksperymentów trio, którego żywiołem jest nowatorska muzyka współczesna, Marcin Masecki – wybitny pianista jazzowy młodego pokolenia i Hanna Goldstein – obdarzona intrygującą barwą głosu wokalistka, z dużym wyczuciem stylu interpretująca piosenki w języku jidysz zebrali się specjalnie dla Festiwalu, harmonijnie łącząc pozornie różne muzycznie światy. Lider i twórca projektu Michał Górczyński w wierszach współczesnego, piszącego w jidysz amerykańskiego poety Ahrona Tauba usłyszał muzykę i odnalazł w nich inspirację. W kompozytorskim zamyśle projekt jawi się jako zbudowany z utworów niemal tanecznych, ale odbiorcy poznając różne oblicza muzyczno-poetyckich obrazów nie będą tańczyć – mają się do tańca przygotować – preparing to dance. Ten projekt to muzyka w hołdzie językowi.

W przerwie pomiędzy koncertami (ok. godz. 21:00) odbędzie się pokaz tańca izraelskiego “Taniec po zachodzie słońca”. Pokaz poprzedzony będzie Hawdalą, którą poprowadzi Rabin i choreograf Oren Ashkenazi. Będzie to jedyna w swoim rodzaju możliwość połączenia wiedzy o zdarzeniu kulturowym, tak ważnym w żydowskiej tradycji z aktywnym w nim uczestnictwem i zabawą.

Karolina Cicha & Spółka (Karolina Cicha – wokal+ instrumenty różne, Piotr Domagalski – bas+ kontrabas, Witold Wilk – perkusja, Bart Pałyga – instrumenty etniczne) zaprezentuje „Pozdrowienia z Jidyszlandu”. Karolina Cicha to charyzmatyczna wokalistka i multiinstrumentalista. Często sięga do muzycznych tradycji i w sobie tylko wiadomy sposób wydobywa z nich to co najcenniejsze – pierwiastek prawdy i rootsową energię. Bezkompromisowo łączy je z nowatorstwem brzmieniowym instrumentów oraz pełnym pasji i wielkich emocji śpiewem. W projekcie, który przedstawi na Festiwalu, Karolina sięga po żydowskie pieśni i piosenki pochodzące z rejonów dawnej północno wschodniej Polski. I choć są one dla niej i towarzyszących muzyków zaledwie drogowskazem, prowadzącym w muzyczną, wielokulturową przyszłość to obecna będzie cały czas nutka nostalgii po świecie, którego już nie ma. Jedno nie ulega wątpliwości. Słuchając tego koncertu, wszyscy będziemy świadkami narodzin, autentycznie nowej muzycznej wartości.

„Babcia’s Memory” to projekt Mikołaja Trzaski i dwóch znakomitych reprezentantów brytyjskiej sceny jazzowej: Olie Brice’a i Marka Sendersa specjalnie przygotowany na festiwal przez Riverloam Trio (Mikołaj Trzaska – saksofon+ klarnet basowy, Olie Brice – kontrabas, Mark Sanders – perkusja). Inspiracją dla projektu stały się niesłychanie osobiste, rodzinne wspomnienia Mikołaja i kontrabasisty Olie Brice’a. Wspomnienia żydowskich piosenek, które dawno temu śpiewały im ich babcie. Ładunek magii zawarty w piosenkach sprawił, że dwóch dorosłych mężczyzn, gigantów improwizowanej sceny wraca do nich po wielu, wielu latach. Zagrają je po swojemu, językiem muzycznym głęboko osadzonym w jazzowych improwizacjach, brzmiącym radykalnie, ale na pewno nie pozbawionym lirycznej delikatności. Będzie to swego rodzaju ścieżka dźwiękowa do niezwykłej podróży sentymentalnej.

Na zakończenie festiwalu Horny Trees Big Band wykona „Great Jewish Songbook. Projekt przygotowywany przez Pawła Szamburskiego, znakomitego klarnecistę i kompozytora, lidera wielu alternatywnych formacji. Paweł z charakterystyczną dla niego przewrotnością muzyczną, twórczym brakiem pokory wobec kanonów i „zakręconą”, wulkaniczną wręcz ekspresją opracowuje wielkie żydowskie przeboje z Ameryki lat 50 i 60 ubiegłego wieku. Koncert wypełniony będzie piosenkami, które spopularyzowały na świecie Barry Sisters, Connie Francis, Ella Fitzgerald, Nina Simone czy też Tom Jones. Przekonamy się jak te wielkie szlagiery brzmią dzisiaj, przepuszczone przez autorski filtr współczesnych rozwiązań aranżacyjnych i nowatorską estetykę muzyczną. Piosenki zaśpiewają liryczno-romatyczna Ola Bilińska oraz pełna wokalnej energii i rockowej wręcz ekspresji Joanna Halszka Sokołowska. Horny Tress formacja znana z występów w trio tu zamieni się w siedmioosobowy big band: pięciu muzyków i dwie wokalistki. Formacja wystąi w składzie: Paweł Szamburski – klarnety, Hubert Zemler- perkusja, Maciej Trifonidis-Bileawski – gitara, Kacper Szreder – trąbka, Piotr Janiec – tuba, Ola Bilińska- wokal, Joanna Halszka Sokołowska – wokal

Program Festiwalu

9.05 Synagoga im. Nożyków, g. 20:00

Hakafot [IL+DE+PL+BG] “Hakafot”

10.05 Klub Palladium, g. 19:30

Samech / Watcha Clan

11.05 Klub Palladium, g. 19:30

Malerai – Goldstein – Masecki [PL] „Tsugreytndik zikh tsu tantsn – Preparing to dance”

Karolina Cicha & Spółka [PL]: „Pozdrowienia z Jidyszlandu”

12.05 Muzeum Historii Żydów Polskich, g. 19:30

Riverloam Trio [PL+GB] „Babcia’s Memory” / Horny Trees Big Band [PL] „Great Jewish Songbook”

Informacja o biletach