Na początku był głos, na początku był bęben czyli Ad Libitum 2016
Autor:
Redakcja, mat. pras.
Festiwal Ad Libitum w swojej 11. edycji wskazuje na najbardziej pierwotne ludzkie instrumenty improwizacji, jakimi są głos i instrumenty perkusyjne. To właśnie z nimi związana jest najstarsza artystyczna aktywność człowieka. Na przestrzeni czasu obydwa te instrumenty człowiek doprowadził do zadziwiającej doskonałości, tworząc olśniewającą przestrzeń i różnorodność muzyki. Stąd też w programie Ad Libitum 2016 planowane są koncerty śpiewaków i perkusistów, którzy z jednej strony reprezentują niekiedy skrajnie odmienne podejście do śpiewu i rytmicznej kreacji, z drugiej strony, w toku swoich karier stali się nie tylko doskonałymi wykonawcami, ale kreatorami fascynujących muzycznych światów. Festiwal odbędzie się w dniach 19-22 października, w Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski.
Gościć będziemy Saadet Turkoz – urodzoną w Turcji śpiewaczkę, której korzenie rodzinne i muzyczne wywodzą się z kultury górskich ludów Centralnej Azji. Artystka łączy współczesny język muzyczny z tradycją oralną Kasachstanu, Turkiestanu, z pieśniami koranicznymi, muzyką turecką, a także z free jazzem, który odkryła na samym końcu swoich muzycznych podróży. Wystąpi wraz ze słoweńskim perkusistą Zlatko Kaučičem.
Na estradzie Ad Libitum pojawi się także Charlotte Hug – wokalistka, skrzypaczka i performerka współpracująca z jednym z najbardziej spektakularnych europejskich drummerów Lucasem Niggli.
Premierowe projekty wokalno-perkusyjne zaprezentuje doskonale znany w Polsce wokalista Jorgos Skolias (koncert z synem Antonisem Skoliasem), oraz śpiewaczka ELMA (wspólne przedsięwzięcie z Bartłomiejem Olesiem zainspirowane twórczością Hildegardy z Bingen). Wystąpią także twórcy legendarnej brytyjskiej formacji AMM – perkusista Eddie Prévost i wybitny pianista, interpretator awangardy II poł. XX wieku, improwizator John Tillbury.
Wydarzeniem tegorocznej edycji Ad Libitum będzie także występ najwybitniejszej kontrabasistki w historii muzyki współczesnej i improwizowanej Joëlle Léandre, która zagra w Warszawie po raz pierwszy w stworzonym specjalnie na festiwal duecie z kontrabasistą Bogdanem Mizerskim.
Nieodłączną i szczególnie ważną częścią festiwalu Ad Libitum jest działalność warsztatowa. Podczas jego jedenastej edycji, korzystając z obecności artystów aktywnych także w dziedzinie edukacji, planujemy wspólne działanie twórcze Phila Mintona i warszawskiego kolektywu improwizatorskiego Warsaw Improvisers Orchestra, powołanego do życia i prowadzonego przez mieszkającego na stałe w stolicy saksofonistę i improwizatora Raya Dickaty’ego. Efekt tej pracy usłyszymy w finale tegorocznego festiwalu Ad Libitum.