7 Krakowska Jesień Jazzowa

Relacje: 

Krakowska Jesień Jazzowa 2012 ruszyła pobudzona Defibrillatorem i potężnym brzmieniem Petera Brotzamnna

Jest wiele powodów by lubić jesień. Festiwal Krakowska Jesień Jazzowa, od 7u lat zapewnia już solidną koncertową dawkę jazzowych inspiracji. Odpowiedni rozpęd 7ej edycji miał zapewnić koncert Petera Brotzmanna ze szwajcarsko-niemieckim triem Defibrillator i, jak powszechnie wiadomo, jeżeli niemiecki saksofonista pojawia się na scenie to od odpowiedniego kopa celem nadania rozpędu martwić się należy.

Krakowska Jesień Jazzowa 2012: Peter Brotzmann w dwóch odsłonach w relacji Pawła Baranowskiego

Są momenty, kiedy lepiej nic nie mówić. I nie chodzi tu o sytuację, w której nie wolno mówić. Wolno, tylko lepiej zmilczeć. Oceniając dwa dni z KJJ 2012, koncerty, które przypadły na około zaduszne dni, kiedy czas nabiera specyficznego znaczenia, dwa razy chciałbym się do tej zasady zastosować. Z dwu różnych powodów. I od razu powiem – w jednym przypadku, pomimo że chciałbym z niej skorzystać – mimo wszystko coś postaram się wyrazić, choć trudno będzie.

Krakowska Jesień Jazzowa 2012: Barry Guy New Orchestra!

Poszczęściło się tym wszystkim, którzy w piątkowy wieczór przybyli do Krakowa do Centrum Manghha na koncert Barry Guy New Orchestra. Mieli bowiem okazję posłuchać nie tylko wyśmienitej orkiestry, ale także doświadczyć dwóch duetowych niespodzianek.

Krakowska Jesień Jazzowa 2012: Bary Guy New Orchestra w relacji Pawła Baranowskiego

Kiedy na scenie ma zagrać wieloosobowy band, zwykle wchodzi i rozpoczyna swą podróż. W jakimś celu, w jakieś miejsca. Niekiedy znane, innym razem kompletnie nieprzewidywalne. Tym razem zamiast dwunastoosobowej orkiestry zobaczyliśmy jedynie duet. Fernandez-Parker. Bonus niejako, bowiem w dniu koncertu swoją światową prapremierę miała ich płyta wydana przez Not Two. Zagrali. Jeden utwór, który stał na skraju tzw. muzyki współczesnej (nie lubię tego sformułowania; muzyka współczesna bowiem, to za chwilę mające się dziać misterium New Orchestry Barry'ego Guya i muzyka np.

Krakowska Jesień Jazzowa 2012: Bez litości! - Peter Brotzmann + Konstrukt i The Damage Is Done

Dwie godziny Petera Brotzmanna to bardzo dużo. To dwie godziny wytężonej koncentracji, męczącego myślenia. Nie ma litości ani chwili odpoczynku. Muzyka niemieckiego saksofonisty nie sprawia przyjemności - nie ma jej sprawiać, pryncypialnie. Bezlitosność jego gry jest trudna, wymagająca, ciężko przyswajalna - i wydaje mi się to absolutnie fantastyczne.

Krakowska Jesień Jazzowa 2012: DKV Trio - zespół kompletny, zespół bez słabych stron. Relacja z koncertu pięciodniowego jesiennego maratonu w Krakowei

Poprzeczka tego wieczoru została postawiona niezwykle wysoko tegoż wieczoru. Ale przecież DKV trio to jazzowy dream team, a o ich koncercie 10 lat temu w Katowicach słyszałem już legendy. 10 też lat zabrało Markowi Winiarskiemu sprowadzenie grupy do Krakowa – wystarczy spojrzeć na koncertowe rozkłady jazdy tych muzyków by stwierdzić niezbicie, że należą do najbardziej zajętych i aktywnych ludzi na świecie. Aż w końcu się udało.

Krakowska Jesień Jazzowa 2012: Free Jazz jest fun! Relacja z koncertu All-included

Ledwie wieczór wcześniej Martin Kuchen hipnotyzował Alchemiczną publiczność swoją  minimalistyczną wizją solowego performance. All Included to już wybuchowy i energetyczny kwintet free jazzowy w którym weteran przedstawia młode talenty skandynawskiej sceny.

Krakowska Jesień Jazzowa 2012: Hera & Hamid Drake & DKV Trio

Drugi (dopiero, niestety) dzień, na którym się pojawiłem podczas Krakowskiej Jesieni Jazzowej 2012 i po raz drugi powinienem powiedzieć: nie mam o czym mówić. Chociaż stwierdzeniem bardziej prawdziwym jest: nie mam jak mówić. Głos mi odebrało. Zaniemówiłem z wrażenia. Zdaje się, że nie tylko ja. Kiedy po godzinie i czterdziestu dwu minutach pierwszego występu wyszliśmy na przerwę, popatrzyliśmy z Maciejem Karłowskim na siebie i niemal w tej samej chwili powiedzieliśmy: no i co by tu powiedzieć... nic!

Krakowska Jesień Jazzowa 2012: Hera & Hamid Drake - monumentalne i piękne przeżycie.

To był jeden z najbardziej wyczekiwanych wieczorów tego festiwalu. Spotkanie Hamida Drake'a z grupą Hera przy okazji festiwalu w Lublinie pozostaje do dzisiaj wyraźnie zapisane w pamięci. Muzycy wlot złapali kontakt, tamta noc skończyła się szalonym jam w ich wykonaniu i narodził się pomysł wspólnego projektu.

Krakowska Jesień Jazzowa 2012: Martin Kuchen solo - prostota minimalizmu. Relacja z koncertu z krakowskiej Alchemii

Martin Kuchen miał okazję grać już solowy koncert przed Alchemiczną publicznośćią kilka lat temu i był to koncert dla mnie bardzo pamiętny, nie tylko ze względu na samą muzykę czy dźwięki – Kuchen wydobywał je z saksofonu grając szczoteczką do zębów, radiem, aluminiowymi tubami, zdaje mi się, że były też w to zamieszane piłeczki do ping-ponga.

Krakowska Jesień Jazzowa 2012: małe składy Barry'ego Guya

Jeżeli zebrać w jednym miejscu 12u artystów tej rangi co członkowie Barry Guy New Orchestra to pewnym jest, że iskry kreatywności wypełnią przestrzeń spotkania. Tak też było przez t

Krakowska Jesień Jazzowa 2012: Małgorzata Haduch i MIkrokolktyw - taniec i muzyka

Po raz pierwszy w ramach Krakowskiej Jesieni Jazzowej publiczność miała okazję zobaczyć dwa osobne koncerty tego samego wieczoru. To pierwsza nowość. Druga jest taka, że po raz pierwszy w ramach festiwalu doszło do połączenia improwizacji muzycznej z improwizacją taneczną – tę drugą w wykonaniu Małgorzaty Haduch, pomysłodawczyni i organizatorki cyklu Free The Dance, tę pierwszą w wykonaniu duetu Artura Majewskiego i Kuby Suchara czyli formacji Mikrokolektyw.

Krakowska Jesień Jazzowa 2012: Tim Daisy solo i w Trio DOT

Tim Daisy grał w Alchemii niezliczoną ilość razy w przeróżnych projektach i zaryzukje stwierdzenie, że nie było w Krakowie Jesieni Jazzowej, w której nie wziąłby udziału. Była to jednak pierwsza okazja to posłuchania solowego występu tego muzyka.

Krakowska Jesień Jazzowa 2012: Zlatko Kaucic - więcej niż sztukmistrz!

Jakby ktoś kiedyś chciał zadać pytanie, co jest potrzebne żeby powstała muzyka, to poniedziałkowy koncert, od którego rozpoczął się kolejny dzień VII edycji Krakowskiej Jesieni Jazzowej mógł na to pytanie bardzo wyczerpująco odpowiedzieć. Jeśli więc ktoś pomyśli, że potrzebna jest do tego technika, warsztat, albo jakaś mocno udokumentowana koncepcja to może nie mieć do końca racji. Do tego aby powstała muzyka potrzebny jest człowiek. Bez niego nie stanie się nic. Najlepiej gdy jest to człowiek obdarzony wizją.

Krakowska Jesień Jazzowa: The Thing

Niewiele jest grup które poziomem energii potrafią dorównać skandynawskiemu triu The Thing. Grupa ma za sobą w tym roku krótki flirt z Neneh Cherry (płyta „The Cherry Thing”) ale jeśli ktoś obawia się, że panowie zostali oswojeni i są gotowi na kariery w świecie popkultury to spieszę uspokoić, że obawy są nieuzasadnione.

Wywiady: 

Alchemia to ludzie! - wywiad z Aleksandrem Wityńskim - współwłaścicielem słynnego krakowskiego klubu.

Krakowska Jesień Jazzowa i klub Alchemia przy Esthery 5 to wizytówki Krakowa. Na festiwalowej scenie stają co roku w wyjątkowych projektach muzycznych najwieksze gwiazdy free improvised. Podziwiamy je i słuchamy ich, ale aby mogli do nas przyjeżdzać niezbędni są ludzie, którzy w światłach reflektorów stają rzadko, a jak już to na krótko. Z Aleksandrem Wityńskim współwałaścicielem klubu Alchemia i producentem festiwalu Krakowska Jesień Jazzowa rozmawia Maciej Karłowski.

Krakowska jesień Jazzowa 2012: Barry Guy New Orchestra

Blisko 12 lat temu na światowej scenie muzycznej pojawił się zespół Barry Guy New Orchestra wraz z kompozycją Inscape –Tableux. Od tamtego czasu w grupie zaszłą tylko jedna zmiana amerykanską pianistkę Marilyn Crispell zastapił Agusti Fernandez. Nowy band, nowy utwór premierowo przedstawiony został podczas Mostly Modern Festival 2000 w Irlandii.

Krakowska Jesień Jazzowa 2012: Nigdy niczego nie upraszczam na siłę - Rozmowa z Wacławem Zimplem

Pretekstem do rozmowy z Wacławem Zimplem była 6. edycja Tzadik Poznań Festival, na którą wraz ze swoim kwintetem Hera przygotował specjalny, premierowy projekt. Za kilka dzięsiąt minut wraz z Herą i gościem specjalnym Hamidem Drakiem stanie na deskach krakowskiej Mangghi.

 

6. edycja Tzadik Poznań Festival obfitowała w kilka bardzo ciekawych koncertów, była wśród nich muzyka diaspory żydowskiej w Indiach wykonywana przez Twoją Herę. Przybliż nieco ideę powstania tego projektu.

Michael Zerang - muzyka jest wibracją

Michael Zerang jest jednym z tych bohaterów międzynarodowej sceny improwizowanej, który w Polsce znalazł dla siebie miejsce szczególne. Koncertuje - a nawet rezyduje - w polskich klubach muzycznych, a nawet nagrywa i wydaje płyty z polskimi artystami i partnerami. Teraz publikujemy pierwszą część długiej rozmowy, jaką z wiruozem perkusji i perkusjonaliów przeprowadziła Alicja Dylewska.

Czym jest dla ciebie esencja muzyki?

Michael Zerang - rozmowy część druga

Wcześniej zajmowałeś się również nauczaniem muzyki, czy nadal to robisz?

Artykuły: 

Joe McPhee - zamyślony konceptualista

Joe Mc Phee - od czasu jego pojawienia się na muzycznej upłynęły już ponad cztery dekady.  Do dziś pozostaje jednym z najbardziej zachwycających emocjonalnością kompozytorów oraz pięknie zamyślonym konceptualistą i teoretykiem muzyki improwizowanej.

Trevor Watts - człowiek władający większością muzycznych języków

Trevor Watts pojawił się na brytyjskiej scenie jazzowej w połowie lat 60. Z przytupem, ponieważ od razu wszedł w skład jednej z najważniejszych formacji w Wielkiej Brytanii. Gdy wszyscy ekscytowali się "Brytyjską inwazją", Beatlesami, Stonesami, Kinksami i The Who, Watts i jego Spontaneous Music Enseble krzewiło na wyspach tradycję muzyki improwizowanej. I czynili tak przez 30 lat, do rozpadu grupy. Saksofonista Trevor Watts, który założył SME wraz z perkusistą Johnem Stevensem, stał się kluczową postacią dla brytyjskiego jazzu.

Peter Brötzmann

Wielki mistrz wolnej improwizacji bywał u nas cząsto, w marcu świętowaliśmy jego urodziny dziś z ogromnym smutkiem przeżywamy jego odejście. Teraz Peter Brotzmann nie żyje, a świat przeżywa cykle muzyczno-kuratoskich rezydencji poświęconych jego pamięci. Była tak w londyńskim Cafe OTO za niedługo będzie podobna w warszawskim Pardon To Tu już przez niektórych okrzyknięta najlepszym line-upem festiwalowym.

Krakowska Jesień Jazzowa – festiwal o charakterze międzynarodowym, organizowany od 2006 roku na krakowskim Kazimierzu przez Fundację Dom Kultury Alchemia i Klub Alchemia, we współpracy z Not Two Records. Ma na celu prezentowanie fenomenów współczesnej muzyki improwizowanej. Kolejne edycje organizowane są corocznie od września do grudnia. Dyrektorem artystycznym cyklu jest Marek Winiarski.

Do 7 edycji Karkowskiej Jesieni Jazzowej jak co roku zaproszono najważniejsze postaci muzyki improwizowanej. Wystąpią zarówno artyści owiani przez dekady legendą jak również twórcy, którzy na muzycznej mapie czas swego apogeum mają przed sobą.

Nadarzy się okazja bliskiego spotkania z wielkim Peterem Brötzmannem, który podczas festiwalu zaprezentuje się w trzech zupełnie od siebie różnych odsłonach z zespołami Defibrillator, Damage Is Done współtworzonym razem z inną legendą free jazzu Joe McPhee oraz we wspólnym projekcie z muzykami z Turcji.

Osobnym zdarzeniem, wartym szczególnego odnotowania, będą koncerty Barry’ego Guya. Wielki improwizator, wirtuoz kontrabasu i szalenie ceniony interpretator muzyki dawnej w zespołach m.in. Christophera Hogwooda. Teraz przez cztery kolejne dni będziemy świadkami artystycznych działań jego koronnej formacji New Orchestra będącej kolejnym twórczym i prawdziwie olśniewającym rozwinięciem legendarnej już London Jazz Composers Orchestra.

Na jednym koncercie na deskach klubu Alchemia pojawi się słynne DKV trio, a więc zespół tworzony przez Kena Vandermarka, Kenta Kesslera i Hamida Drake’a. Przez ostatnie lata nie było łatwo posłuchać tej grupy na żywo i to nie tylko w Polsce, ale również w Europie.
Na scenie festiwalowej tegorocznej edycji KJJ będziemy mogli także posłuchać jednego z współtwórców europejskiej sceny muzyki improwizowanej, Brytyjczyka Trevora Wattsa. W New Orchestra zagra jeszcze inna legenda – wielki mag saksofonu, również Brytyjczyk Evan Parker, a także przedstawiciele polskiej sceny w tym, niewymagający żadnych rekomendacji Mikołaj Trzaska, młody zespół Mikrokolektyw wydający w słynnej chicagowskiej Delmark Records oraz wschodząca gwiazda muzyki improwizowanej Wacław Zimpel wraz z zespołem Hera i gościem specjalnym Hamidem Drakiem.

Krakowska Jesień Jazzowa 2012 to przede wszystkim wyśmienite koncerty wielkich gwiazd. Ale nie tylko! Będą również projekcje filmów o tematyce związanej z jazzem i muzyką improwizowaną, których próżno szukać nawet w programach polskich festiwali filmów dokumentalnych, wernisaż zdjęć Ziga Koritnika oraz konferencja Contemporary Music Agenda 2012 poświęcona muzyce jazzowej i improwizowanej na świecie, w której wezmą udział znamienici dziennikarze z All About Jazz, Down Beat, The Wire, oraz organizatorzy słynnych festiwali Nickelsdorf Kontrontationen, Wels Musicunlimited, St.Johann Musik Kultur.

Kalendarz wydarzeń: 

KJJ: Akira Sakata Trio

Alchemia, Kraków
27.10.2011

KJJ: All Included

Alchemia, Kraków
18.10.2012

KJJ: Barry Guy New Orchestra

Alchemia, Kraków
20.11.2012

KJJ: Barry Guy New Orchestra

Alchemia, Kraków
21.11.2012

KJJ: Barry Guy New Orchestra

Alchemia, Kraków
22.11.2012

KJJ: Barry Guy New Orchestra

Manggha, Kraków
23.11.2012

KJJ: Bouge

Alchemia, Kraków
29.11.2012

KJJ: Conference Call

Kraków
28.11.2011

KJJ: EDGE

Klub Alchemia, Kraków
16.10.2011

KJJ: KROKE & Sikorowska

Alchemia, Kraków
26.10.2011

KJJ: Martin Küchen Solo

Alchemia, Kraków
17.10.2012

KJJ: Mikołaj Trzaska Solo

Alchemia, Kraków
09.10.2012

KJJ: The Ames Room

Alchemia, Kraków
02.12.2012

KJJ: The Thing

Alchemia, Kraków
28.10.2012

KJJ: Tim Daisy Solo / DOT Trio

Alchemia, Kraków
30.10.2012