KJJ: Trevor Watts & Veryan Weston
Zdjęcie:
Miejsce:
Kraków
Data:
17.11.2011
Krakowska Jesień Jazzowa
Trevor Watts & Veryan Weston
Trevor Watts (Anglia) - saksofon sopranowy
Veryan Weston (Anglia) - fortepian
Dwóch brytyjskich mistrzów muzycznej improwizacji. Dźwięki saksofonów Trevora Wattsa -„ostry” alt i „falisty” sopran , niemal magicznie pasują do lirycznej, ale wyraiście rytmicznej gry Veryana Westona na fortepianie. Choć cała muzyka jest tworzona spontanicznie, tych dwóch, w ramach długotrwałego muzycznego partnerstwa łaczy porozumienie które pozwala muzyce rozwijać się jak doskonała kompozycja. Koncert obowiązkowy.
Trevor Charles Watts (ur. 26.02.1939, York) to saksofonista (altowy I sopranowy), reprezentant brytyjskiej sceny jazzu. W dużym stopniu samouk, rozpoczął grę na kornecie w wieku 12 lat, ale w wieku 18 wybrał saksofon. W trakcie służby wojskowej w RAF (Royal Air Force) stacjonował w Niemczech w latach 1958-1963) poznał perkusistę Johna Stevensa i puzonistę Paula Rutherforda. Po demobilizacji powrócił do Londynu. W 1965 wraz ze Stevens założył Spontaneous Music Ensemble, formację, która stała się jednym z fundamentów brytyjskiej szkoły improwizacji. Watts opuścił zespół, żeby założyć własną grupę Amalgam w roku 1967, ale powrócił do SME, zespół był aktywny do połowy lat 70tych. Kolejną ważna relacją była współpraca z Barrym Guy’em i jego London Jazz Composers Orchestra, partnerstwo to trwało od powstania zespołu w latach 70tych aż do jego (trwałego?) rozwiązania w połowie lat 90tych.
Choć mocno identyfikowane z ruchem awangardy, Watts jest muzykiem wszechstronnym i grał w przeróżnych kontekstach muzycznych od mainstreamowego jazzu po rock i bluesa. We własnych projektach coraz bardziej fascynował się łączeniem jazzu i muzyki afrykańskiej, zwłaszcza Moire Music, którą prowadził od 1982 roku, zespół którego konfiguracja zmieniała się często, od dużych składów instrumentalnych z wieloosobową sekją perkusji, po kameralne tria. W ostatnich latach sporadycznie nagrywał w kontekście swobodnej improwizacji czego przykładem jest płyta 6 dialogues nagrana z Veryanem Westonem (pianisty pierwszych edycji Moire Music). Album solowy Word Sonic ukazał się w roku 2005 (Hi4Head Records).
Watts wziął udział w wielu międzynarodowych trasach koncertowych, prowadził warsztaty, jego twórczość poprzez stypendia i zamówienia kompozycji wspierały różne instytucjie. Współpracował z wielkimi muzykami jazzowymi taki jak Achie Shepp, Steve Lacy, Don Cherry czy Jayne Cortez. W roku 2011 wciąż aktywnie koncertuje, latem grał trasę w Ameryce Północnej z pianistą Veryanem Westonem.
Veryan Weston jest znany najbardziej ze współpracy z takimi muzykami brytyjskiej awangardy jak wokalista Phil Minton i saksofonista Lol Coxhill. W wieku 22 lat przeprowadził się z Cornwall do Londyn gdzie zaczął pracował jako pianista jazzowy – freelancer. W 1975 roku otrzymał stypendium z Digswell Arts Trust w Hertfordshire, które pozwoliło mu ponownie zredagować wcześniej napisaną książkę o improwiazji na fortepianie. W trakcie pobytu w Digswell, był współ-założycielem formacji Stinky Winkles (w grupie grał również saksofonista Simon Picard), dla której komponował, jak i współpracował z Liz Fritsch (ceramika) i artystą video Stephen Cochranem. Komponował także muzykę do filmu a najbardziej znaną jest (stworzona wraz Lolem Coxhillem) ścieżka do filmu Caravaggio Dereka Jarmana (1985). Jego zainteresowanie multi-medialną prezentację doprowadziło do dyplomu w dziedzinie performance art na Middlesex University. Uzyskał również tytuł w dziedzinie kompozycji na Goldmith’s College University w Londynie. W latach 80tych i 90tych Weston grał z Eddie Prevost Quartet i Moire Music Trevora Wattsa a także duety z Mintonem i Coxhillem. Nagrywał m.in. dla takich wytwórni jak: Matchless, Acta, Ogun i Leo Records. Bedąc jednym z najważniejszych przedstawicieli sceny free, Veryan Weston jest jednocześnie cenionym pianistą mainstream jazzu.
tłum. Bartosz Adamczak (www.jazzalchemist.blogspot.com)
Trevor Charles Watts (ur. 26.02.1939, York) to saksofonista (altowy I sopranowy), reprezentant brytyjskiej sceny jazzu. W dużym stopniu samouk, rozpoczął grę na kornecie w wieku 12 lat, ale w wieku 18 wybrał saksofon. W trakcie służby wojskowej w RAF (Royal Air Force) stacjonował w Niemczech w latach 1958-1963) poznał perkusistę Johna Stevensa i puzonistę Paula Rutherforda. Po demobilizacji powrócił do Londynu. W 1965 wraz ze Stevens założył Spontaneous Music Ensemble, formację, która stała się jednym z fundamentów brytyjskiej szkoły improwizacji. Watts opuścił zespół, żeby założyć własną grupę Amalgam w roku 1967, ale powrócił do SME, zespół był aktywny do połowy lat 70tych. Kolejną ważna relacją była współpraca z Barrym Guy’em i jego London Jazz Composers Orchestra, partnerstwo to trwało od powstania zespołu w latach 70tych aż do jego (trwałego?) rozwiązania w połowie lat 90tych.
Choć mocno identyfikowane z ruchem awangardy, Watts jest muzykiem wszechstronnym i grał w przeróżnych kontekstach muzycznych od mainstreamowego jazzu po rock i bluesa. We własnych projektach coraz bardziej fascynował się łączeniem jazzu i muzyki afrykańskiej, zwłaszcza Moire Music, którą prowadził od 1982 roku, zespół którego konfiguracja zmieniała się często, od dużych składów instrumentalnych z wieloosobową sekją perkusji, po kameralne tria. W ostatnich latach sporadycznie nagrywał w kontekście swobodnej improwizacji czego przykładem jest płyta 6 dialogues nagrana z Veryanem Westonem (pianisty pierwszych edycji Moire Music). Album solowy Word Sonic ukazał się w roku 2005 (Hi4Head Records).
Watts wziął udział w wielu międzynarodowych trasach koncertowych, prowadził warsztaty, jego twórczość poprzez stypendia i zamówienia kompozycji wspierały różne instytucjie. Współpracował z wielkimi muzykami jazzowymi taki jak Achie Shepp, Steve Lacy, Don Cherry czy Jayne Cortez. W roku 2011 wciąż aktywnie koncertuje, latem grał trasę w Ameryce Północnej z pianistą Veryanem Westonem.
Veryan Weston jest znany najbardziej ze współpracy z takimi muzykami brytyjskiej awangardy jak wokalista Phil Minton i saksofonista Lol Coxhill. W wieku 22 lat przeprowadził się z Cornwall do Londyn gdzie zaczął pracował jako pianista jazzowy – freelancer. W 1975 roku otrzymał stypendium z Digswell Arts Trust w Hertfordshire, które pozwoliło mu ponownie zredagować wcześniej napisaną książkę o improwiazji na fortepianie. W trakcie pobytu w Digswell, był współ-założycielem formacji Stinky Winkles (w grupie grał również saksofonista Simon Picard), dla której komponował, jak i współpracował z Liz Fritsch (ceramika) i artystą video Stephen Cochranem. Komponował także muzykę do filmu a najbardziej znaną jest (stworzona wraz Lolem Coxhillem) ścieżka do filmu Caravaggio Dereka Jarmana (1985). Jego zainteresowanie multi-medialną prezentację doprowadziło do dyplomu w dziedzinie performance art na Middlesex University. Uzyskał również tytuł w dziedzinie kompozycji na Goldmith’s College University w Londynie. W latach 80tych i 90tych Weston grał z Eddie Prevost Quartet i Moire Music Trevora Wattsa a także duety z Mintonem i Coxhillem. Nagrywał m.in. dla takich wytwórni jak: Matchless, Acta, Ogun i Leo Records. Bedąc jednym z najważniejszych przedstawicieli sceny free, Veryan Weston jest jednocześnie cenionym pianistą mainstream jazzu.
tłum. Bartosz Adamczak (www.jazzalchemist.blogspot.com)
Klub Alchemia, godz. 20:00
bilety: 30zł przedsprzedaż; 40zł w dniu koncertu
- Aby wysyłać odpowiedzi, należy się zalogować.