Time Like This

Autor: 
Maciej Krawiec
Michael Formanek Elusion Quartet
Wydawca: 
Intakt Records ‎
Data wydania: 
19.10.2018
Ocena: 
4
Average: 4 (1 vote)
Skład: 
Michael Formanek – kontrabas; Tony Malaby – saksofony; Kris Davis – fortepian; Ches Smith – perkusja, wibrafon, tanbou;

Kontrabasista i kompozytor Michael Formanek – po spektakularnym albumie „The Distance” sprzed dwóch lat, nagranym z 18-osobowym Ensemble Kolossus – wraca do pracy w bardziej kameralnym gronie. Zalążkiem kwartetu Elusion, z którym zarejestrował najnowszą płytę „Time Like This”, było trio z pianistką Kris Davis i perkusistą Chesem Smithem. Gdy jednak Formanek zaczął planować sesję nagraniową, postanowił dodać jeszcze czwarty głos: saksofonisty Tony'ego Malaby'ego. Z myślą o tak opracowanym składzie skomponował utwory, które znalazły się na wydanym przez szwajcarską Intakt Records albumie.

Dlaczego tych właśnie muzyków Formanek zaprosił do swego kwartetu? W pierwszej kolejności wymienia on ich „brzmienia” oraz „improwizatorskie instynkty”, a także rewelacyjną umiejętność interpretowania kompozycji. Te informacje, zawarte w wywiadzie znajdującym się w książeczce „Time Like This”, znajdują wyjątkowo przekonujące potwierdzenie w muzyce tria.

Z jednej strony bowiem Formanek-kompozytor i Formanek-aranżer odciskają na niej bardzo wyraźne piętno: wiele jest tam strukturalnych koncepcji, przewidzianych spotkań brzmień, rozdziałów wewnątrz grupy, ściśle realizowanych myśli. Lider buduje sekwencje nastrojów, kontrastuje muzyków ze sobą bądź szuka porozumienia między nimi – te i inne zabiegi śledzi się z zainteresowaniem, bo jest w nich i forma, i treść. W sposób harmonijny z kompozycją i tym, co zaplanowane, łączą się jednak inne wpływy: jazzowe, otwartej improwizacji czy sonorystyki. To wszystko składa się na różnorodne, zajmujące całości, stanowiące prawdziwie autorską muzykę. „Time Like This” to zatem nośnik pomysłów oryginalnego lidera, ale także – nie sposób o tym zapomnieć – wybitnych wykonawców, którzy przy niejednej okazji pokazali, że nie interesuje ich konwencjonalne granie.

Rozmawiałem niedawno z Oliverem Weindlingiem z londyńskiego Vorteksu, który mówił mi, że wiosną 2019 roku planowana jest wizyta Elusion Quartet w tym klubie. Mam nadzieję, że polskie kluby bądź festiwale staną na wysokości zadania i także zaproszą Amerykanów z programem z tej znakomitej płyty.

1. Down 8 Up 5 ; 2. Culture of None 6; 3. A Fine Mess ; 4. This May Get Ugly ; 5. The Soul Goodbye ; 6. That Was Then 7. The New Normal;