ADAM Quartet na Krakowskiej Jesieni Jazzowej

Autor: 
Redakcja
Zdjęcie: 
Autor zdjęcia: 
Clementine-van-der-Bent (https://www.adamquartet.com/en/media/)
To nie jest w Polsce nazbyt cząsta sytuacja, że kwartet smyczkowy otwiera koncerty festiwalu muzyki improwizowanej i jazzowej, ale w tym roku podczas Krakowskiej Jesieni Jazzowej tak właśnie się stanie. Zanim na scenie pojawi się Barry Guy Blue Shroud Band będzie okazja posłuchać występu ADAM String Quartet, który zabierze słuchaczy w muzyczną podróż łączącą poezję i muzykę.
 
W programie koncertu znajdą się: “What is the word“ Samuela Becketta czytane przez Margot Kolodziej oraz Siedem ostatnich słów Chrystusa na krzyżu, wielkie dzieło pióra Josepha Haydna uważane za to jedno z najbardziej uduchowionych kompozycji autora. A teraz kilka słów o samym zespole ADAM Quartet, który tworzą Margot Kolodziej – skrzypce (Holandia), Julia Kleinsmann – skrzypce (Holandia), Minna Svedberg – altówka (Szwecja), Renée Timmer – wiolonczela (Holandia).
W materiałach prezentujących dokonania zespołu czytamy:

ADAM Quartet stara się ze świeżą perspektywą podchodzić do gatunku kwartetu smyczkowego, pozostając jednocześnie wiernym jego istocie. W ostatnich latach kwartet występował na ważnych scenach i festiwalach, m.in.: Het Concertgebouw, TivoliVredenburg, String Quartet Biennale Amsterdam, Birds of Paradise Festival, Stift Festival, Klassifest, Down the Rabbit Hole, Schiermonnikoog Festival i Storioni Festival. Oprócz prezentowania tradycyjnego dla kwartetu smyczkowego repertuaru, zespół chętnie współpracuje ze współczesnymi kompozytorami, prezentując wiele nowych, premierowych utworów. Przykłady takich współprac obejmują utwory skomponowane dla kwartetu przez Kikę Sprangers, Camiel Jansen i Vinthya Perinpanathana. Ich współczesne spojrzenie prowadzi również do współpracy z innymi stylami i dyscyplinami muzycznymi, takimi jak islandzka piosenkarka pop Laufey i kolektyw taneczny ISH. ADAM Quaertet brał udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez członków takich zespołów jak m.in: Quatuor Danel, Quatuor Ébène, Ysaÿe Quartet i Quartetto di Cremona. W 2021 roku zespół otrzymał stypendium dla kwartetu smyczkowego z Funduszu Kersjes, a w 2024 roku zdobył trzecią nagrodę w konkursie Triomphe de l’Art w Brukseli. Grupa jest również częścią Holenderskiej Akademii Kwartetów Smyczkowych (NSKA), w której od 2022 roku realizuje program podyplomowy. W 2023 roku kwartet został wybrany do udziału w Music Cultural Heritage Talent Platform (MERITA), a w 2024 roku będzie kwartetem rezydentem podczas Zeist Muziekdagen.

 

ADAM Quartet wystapi w niedzielę 24.11 o godzinie 18.00, a pełny program jego koncertu wygląda tak:

  • Pelham Humfrey – “O Lord my God”
  • “What is the word“ Samuela Becketta czytane przez Margot Kolodziej
  • Barry Guy – “What is the word”
  • “When leaves“ czytane przez Margot Kolodziej
  • Franciszek Józef Haydn – “The Seven Last Words of Our Saviour on the Cross“
    • Introduzione
    • Sonata II. Hodie mecum eris in paradiso
    • Sonata III. Mulier, ecce filius tuus
    • Sonata V. Sitio
    • Sonata VI. Consummatum est
    • Il terremoto.

 

Margot Kolodziej (ur. 1993) jest wszechstronnym muzykiem. Poza rolą primarius w kwartecie ADAM, jest aktywna jako solistka, kameralistka i regularny gość renomowanych holenderskich orkiestr.
Margot zaczęła grać na skrzypcach w wieku siedmiu lat. W 2011 roku została przyjęta do Szkoły dla Młodych Talentów, będącej częścią Królewskiego Konserwatorium w Hadze, gdzie pobierała lekcje u Koosje van Haeringena. W 2012 roku Margot rozpoczęła studia licencjackie w Conservatorium van Amsterdam. Studiowała tam u Keesa Koelmansa. Po uzyskaniu tytułu licencjata w 2016 roku, została przyjęta na studia magisterskie, gdzie studiowała z Ilyą Grubertem.
Margot dała kilka występów solowych, między innymi z Groene Hart Orchestra, Symfonieorkest Rijnstreek oraz z członkami Holenderskiej Orkiestry Kameralnej. Była koncertmistrzem Nationaal Jeugdorkest, zastępcą lidera drugich skrzypiec Gustav Mahler Jugendorchester i akademikiem w Holenderskiej Orkiestrze Filharmonicznej i Holenderskiej Orkiestrze Kameralnej. Oprócz występów z kwartetem ADAM, jest częścią kolektywu rebelianckiego Pynarello, zespołu muzyki kameralnej Project 5 i jest aktywna jako remplaçant z Holenderską Orkiestrą Kameralną, Asko|Schönberg Ensemble, Holenderską Orkiestrą Filharmoniczną i Rotterdamską Orkiestrą Filharmoniczną.
 
Z tymi i innymi zespołami występowała wielokrotnie w Concertgebouw, Musikverein, Elbphilharmonie oraz w radiu i telewizji.
 
Margot była zapraszana na kursy mistrzowskie i festiwale, w tym BMI Performance Artist Masterclasses w Berlinie, International Masterclasses Apeldoorn, Branimir Slokar Academy, Schiermonnikoogfestival, Grachtenfestival, Storioni Festival i Stift Festival. Gra na skrzypcach zbudowanych przez Gudrun Kremeier i smyczku Victora François Fétique. Skrzypce i smyczek zostały jej podarowane przez Narodowy Fundusz Instrumentów Muzycznych.
 
Julia Kleinsmann (1995) jest wszechstronną skrzypaczką z wielką pasją do muzyki kameralnej. W Konserwatorium w Amsterdamie studiowała u Keesa Koelmansa i Petera Brunta, a także pobierała lekcje gry na skrzypcach barokowych i improwizacji. Następnie studiowała skrzypce i muzykę kameralną z Lukasem Hagenem i Rainerem Schmidtem na Universität Mozarteum w Salzburgu
Obecnie Julia jest częścią ADAM Quartet, z którym w przyszłym sezonie wystąpi w Holandii, Irlandii, Anglii, Polsce i Stanach Zjednoczonych. Oprócz doświadczenia jako kameralistka w różnych składach, zdobyła doświadczenie orkiestrowe jako liderka Narodowej Orkiestry Młodzieżowej. Obecnie Julia zastępuje orkiestry takie jak LUDWIG, Holenderska Orkiestra Filharmoniczna, Holenderska Orkiestra Kameralna, Amsterdam Sinfonietta i Radiowa Orkiestra Filharmoniczna. Ponadto Julia jest częścią rebelianckiego kolektywu Pynarello.
 
Julia była zapraszana na wiele festiwali, w tym Gustav Mahler Academy w Bolzano i Jeunesse Musicales ICMC, gdzie również zdobyła nagrodę za muzykę kameralną.
 
Dzięki dotacji od Stichting Eigen Muziekinstrument, Julia gra na skrzypcach Johannesa Bernardusa Cuypersa z 1810 roku. Jej smyczek, zbudowany przez Télesphore Amable Barbé, został jej udostępniony przez Narodowy Fundusz Instrumentów Muzycznych.
 
Szwedzka altowiolistka Minna Svedberg (1993) dorastała w muzycznej rodzinie w Sztokholmie i zbudowała rozległą sieć kontaktów zawodowych w całej Europie, ale obecnie mieszka w Amsterdamie w Holandii.
Studiowała u Larsa Andersa Tomtera w Królewskiej Duńskiej Akademii Muzycznej w Kopenhadze, w Hochschule für Musik „Hanns Eisler” w Berlinie oraz w Conservatorium van Amsterdam u Nobuko Imai i Marjolein Dispa. W latach 2010-2014 grała w Młodzieżowej Orkiestrze Unii Europejskiej, co wywarło ogromny wpływ zarówno na jej życie muzyczne, jak i zawodowe.
Minna mocno wierzy w budującą społeczność moc muzyki i pracowała jako nauczyciel z Sistema Europe Youth Orchestra, El Sistema Stockholm i MusikSak Aarhus.
 
Prowadzi aktywną karierę freelancera i regularnie występuje z takimi orkiestrami jak Netherlands Chamber Orchestra, Pynarello i Philharmonia Orchestra.
 
Do ADAM dołączyła wiosną 2023 r. Jest także członkiem zarządu i wykonawcą na Equinox Chamber Music & Dance Festival w Kopenhadze. Minna gra na altówce Celestino Farotto, zbudowanej w 1950 roku, hojnie wypożyczonej przez Dextra Musica.
 
Renée Timmer (Groningen, 1994) jest wszechstronną wiolonczelistką z wielką pasją do muzyki kameralnej i współczesnego repertuaru. Oprócz jej pozycji w kwartecie ADAM, jest regularnym gościem w różnych zespołach i orkiestrach, takich jak Cello Octet Amsterdam, Pynarello, Radio Philharmonic Orchestra, Noord Nederlands Orchestra i Ballet Orchestra.
Naukę gry na wiolonczeli rozpoczęła w wieku czterech lat u Alexandry Vierkant w Groningen. W 2012 roku rozpoczęła studia w Konserwatorium Muzycznym w Amsterdamie u Maartena Mosterta. Następnie ukończyła studia magisterskie u Micka Stirlinga w 2019 roku. Oprócz tych nauczycieli i mentorów brała udział w kursach mistrzowskich m.in. u Dimitriego Ferschtmana, Fransa Helmersona, Torleifa Thedéena, Jakoba Koranyiego i Reinharda Latzko. Już podczas studiów chciała rozwijać się jako wiolonczelistka tak wszechstronnie, jak to tylko możliwe. Była więc kapitanem sekcji wiolonczel Narodowej Orkiestry Młodzieżowej i zawsze zanurzała się w różnych stylach repertuarowych. Dlatego lubi grać muzykę nowoczesną i współczesną, zastępując ją różnymi profesjonalnymi orkiestrami, współpracując z innymi formami sztuki i grając w różnych stylach, aby odkrywać granice muzyki (klasycznej).
 
Renée gra na wiolonczeli zbudowanej przez Heina Woldringa, sfinansowanej przy wsparciu Fundacji Własny Instrument Muzyczny. Jej smyczek został jej wypożyczony przez Narodowy Fundusz Instrumentów Muzycznych.