Jesteś tutaj
Vijay Iyer Trio 10 lutego w gdańskim Żaku!
Jak piszą organizatorzy: Solowy koncert Vijaya Iyera, który zagrał 12 listopada 2011 roku w ramach Festiwalu Jazz Jantar kompletnie nas rozwalił i zaczarował. Na finiszu 2012 roku ta płyta przez wielu została uznana za najważniejszą, najlepszą płytę mijającego roku. Materiał z płyty ACCELERANDO i trio Vijaya Iyera po raz pierwszy w Polsce usłyszycie pod żółtymi szynami Sali Suwnicowej Klubu Żak.
Jak pisaliśmy kilka miesięcy temu, Vijay Iyer triumfował w aż 5 kategoriach w tegorocznej 60tej ankiety krytyków magazynu DownBeat. Artystę wyróżniono w kategorii muzyk roku, pianista roku, płyta roku („Accelerando”), grupa roku (Vijay Iyer Trio) oraz wschodzące gwiazda kompozycji. Tyle wyróżnień na raz w tak prestiżowych kategoriach to ewenement w długiej historii rankingu DownBeatu. Dodatkowo Marcus Gilmore, perkusista trio, uznany został za wschodzącą gwiazdę tego instrumentu.
Tak o płycie Accelerando pisał na naszych łamach Kajetan Prochyra: Gdyby ktoś spytał mnie dlaczego słucham najchętniej właśnie współczesnego jazzu, zamiast odpowiadać, włączyłbym tę właśnie płytę. Gdyby ktoś spytał mnie od jakiego albumu zacząć swoją przygodę z jazzem, również wskazałbym nowe nagranie Iyera. Być może nawet zapytany o godzinę, odparłbym: "Accelerando".
Vijay Iyer od co najmniej kilkunastu lat jest cenionym pianistą, kompozytorem i osobowością jazzowej sceny amerykańskiej. Nazywany jest przy tym postmodernistycznym człowiekiem renesansu. Doktorat z fizyki porzucił na rzecz muzyki. Szlify zdobywał u boku m.in. Anthony'ego Braxtona, Andrew Hilla czy Wadady Leo Smitha. Sam tworzy kreatywne trio Fieldwork (ze Stevem Lehmanem i Tyshawnem Sorey'em), projekty artystyczne z poetą i performerem Mike'iem Laddem ("In what language", "Still life with commentator") a także zespoły, z którymi eksploruje obszary muzyki hinduskiej (duet "Raw materials" z alcistą Rudreshem Mahanthappą i trio "Tirtha" z gitarzystą Prasaną i tablistą Nitinem Mittą). Ma na koncie także współpracę z hiphopowym składem Das Racist. Od jego twitterowej dyskusji z Nicholasem Paytonem zaczęła się na nowo dość szeroka debata na temat rasowego oblicza jazzu. Muzyczną wizytówką Iyera jest jednak jego trio, tworzone z kontrabasistą Stephanem Crumpem i perkusista Marcusem Gilmorem. Po sukcesie ich pierwszej, wydanej dla monachijskiej oficyny ACT, płyty "Historicity", przyszła pora na ciąg dalszy - "Accelerando".
Tematem najnowszej płyty trio jest rytm. Tytułowa kompozycja "Accelerando" pochodzi ze spektaklu tanecznego "UnEasy" w choreografii "punkowej baleriny" Karole Armitage. Finał albumu zaczerpnięty został z widowiska baletowego "The River" Alvina Aileya, z muzyką Duke'a Ellingtona. Iyer konfrontuje więc rytm w ujęciu muzycznym,w przekroju rożnych estetyk i odcieni, a także w wymiarze cielesnym, materialnym - ruchowym. Jak sam pisze: muzyka to akcja: dźwięk ciał w ruchu. Kiedy słyszymy rytm, wyobrażamy sobie czynność, która go wywołała. W ten sposób łączy się ze sobą muzyka i taniec: ciało słuchające ciała. Trzecim, po muzyce i tańcu, piętrem rozważań nad rytmem jest u Iyera kontekst polityczno-społeczny: rzeczywistość, która przyspiesza: coraz szybciej rosnące dysproporcje miedzy bogatymi a biednymi, zmiany klimatyczne, rewolucje polityczne, obyczajowe czy informacyjne. Intensyfikacja tego rytmu sprawia, że coraz częściej zaczynamy patrzeć na te procesy w szerszej perspektywie. Tak właśnie na pędzącą muzykę Iyera zareagowali tancerze z zespołu Armitage Gone! Dance: kolejne przyspieszenia tempa pogrupowali w bloki, tworząc dystans - accelerando, które zwalnia.
CO? Vijay Iyer Trio?
GDZIE? Klub Żak, Gdańsk
KIEDY? 10 lutego 2012
BILETY?
• 18 zł przedsprzedaż / 28 zł - super zniżka* na KARTĘ DO KULTURY i KARTĘ DUŻEJ RODZINY
(limitowana ilość biletów)
• 20 zł przedsprzedaż / 30 zł - zniżka dla studentów*
• 50 zł przedsprzedaż / 60 zł - normalne
* wyłącznie za okazaniem ważnej legitymacji (zaświadczenia o przyjęciu na studia) i KARTY przy zakupie biletów (1 bilet na 1 legitymację/ 1 KARTĘ)
- Aby wysyłać odpowiedzi, należy się zalogować.