Jesteś tutaj
Rusza 12. Silesian Jazz Festival
Trzy jazzowe wieczory, każdy z aż dwoma koncertami w programie – tak w skrócie zapowiada się 12. edycja Silesian Jazz Festivalu. Jego program będzie, jak zwykle, bardzo zróżnicowany stylistycznie i ukierunkowany na współczesną, polską i europejską muzykę jazzową. Spotkamy się z nią w sali koncertowej Miasta Ogrodów, w klubach, ale też w nowej dla festiwalu przestrzeni Muzeum Śląskiego.
Niezmiennie częścią festiwalu będzie rozstrzygniecie Międzynarodowego Konkursu na Kompozycję Jazzową oraz koncert, podczas którego po raz pierwszy wykonane zostaną nagrodzone utwory. 4. edycja konkursu przynosi zmiany. Kompozytorzy mają do dyspozycji formy muzyczne od sola do sekstetu na określony skład instrumentalny. Jak co roku wręczona zostanie statuetka Ambasadora Jazzu.
Pierwszego wieczoru dominować będą tria. Najpierw katowickie RGG, wzmocnione przez dwóch gości z zagranicy - Verneri Pohjola, okrzykniętego „najlepszym fińskim trębaczem jazzowym młodego pokolenia” oraz Samuela Blasera, szwajcarskiego puzonistę porównywanego do legendarnego Alberta Mangelsdorffa. Drugim triem będzie zespół Marka Napiórkowskiego, znane też jako KonKubiNap od nazwisk trójki muzyków.
Największy skład tegorocznego Silesian Jazz Festivalu pojawi się na scenie Miasta Ogrodów 9 grudnia na koncercie „Tribute to Akwarium” Piotra Wojtasika. To współczesny elektro-akustyczny jazz reprezentujący nurt modalny z elementami muzyki etnicznej. Wcześniej poznamy laureatów Konkursu na Kompozycję Jazzową.
Komu będzie mało wrażeń, jazzowe after party w klubie Absurdalna zapewni Kuba Więcek Trio.
Finał 10 grudnia zapowiada się najbardziej międzynarodowo. Przed solowym recitale Marcina Maseckiego w Muzeum Śląskim spotkanie z projektem Hearth: Rasmussen/ Rave/ Santos Silva/ Draksler. To jedyne w swoim rodzaju spotkanie muzyków z Norwegii, Holandii, Portugalii i Słowenii.
Szczegółowy programu 12. Silesian Jazz Festival:
8 grudnia (piątek), sala koncertowa Miasta Ogrodów, godz. 18
RGG „Contemporary Sonus” feat. Verneri Pohjola & Samuel Blaser
/Łukasz Ojdana, Maciej Garbowski, Krzysztof Gradziuk/
Verneri Pohjola „najlepszy fiński trębacz jazzowy młodego pokolenia ma wszystko to, czego potrzeba, aby stać się międzynarodową gwiazdą jazzu”. Samuel Blaser – szwajcarski puzonista – porównywany jest do legendarnego mistrza Alberta Mangelsdorffa. Technika jego gry i dojrzałość muzyczna budzą podziw i uznanie. Zaliczany do gatunku free-jazz, wzbogaconego elementami romantyzmu i indywidualnym podejściem do harmonii jazzowej. Z kolei muzyka RGG, przeznaczona dla odbiorców „aktywnych”, ma własny, niepowtarzalny styl.
Marek Napiórkowski Trio „KonKubiNap”
/Marek Napiórkowski, Robert Kubiszyn, Cezary Konrad/
Marek Napiórkowski Trio to formacja, w której skład wchodzi trzech niezwykłych muzyków: gitarzysta Marek Napiórkowski, basista Robert Kubiszyn i perkusista Cezary Konrad. Koncerty zespołu to mieszanka żywiołowej, pełnej energii improwizowanej muzyki, ekspresyjnych partii solowych, ale także stonowanych, lirycznych ballad. Jak mówi sam lider: gdy gram w trio uwielbiam posinieć i podskakiwać podczas sola, co robię bezwiednie, czuję, że ciągle się rozwijam, krzepnę, nabieram dojrzałości.
Bilety: 30 zł (na 2 koncerty)
9 grudnia (sobota), sala koncertowa Miasta Ogrodów, godz. 18
4. Międzynarodowy Konkurs na Kompozycję Jazzową - ogłoszenie wyników, wręczenie nagród, koncert zwycięskich kompozycji Tribute to Akwarium
/Eric Allen, Marek Kądziela, Joris Teepe, Piotr Wojtasik, Kuba Marciniak, Marcin Kaletka, Sebastian Sołdrzyński, Dominik Wania, Paweł Tomaszewski, Jakub Miarczyński, Igor Pietraszewski, Magdalena Zawartko, Anna Maria Mbayo/
"Tribute to Akwarium" to suita jazzowa skomponowana w 2016 roku przez jednego z najwybitniejszych polskich jazzmanów - Piotra Wojtasika. To muzyczny hołd dla pierwszego klubu jazzowego w Warszawie, klubu Akwarium rozpoznawalnego w Europie i na świecie, funkcjonującego od lat 70. XX wieku do 2000 roku. Klub Akwarium na stałe wpisał się w jazzową mapę świata. Na jego scenie prezentowano muzykę najwyższej próby. Akwarium jest symbolem polskiej sceny jazzowej i obecnych na niej mistrzów.
Piotr Wojtasik zaprosił do projektu wybitnych muzyków z Polski i z za granicy, a także utalentowanych przedstawicieli młodego pokolenia.
Bilety: 20 zł (wstęp na rozstrzygnięcie Konkursu – wolny)
Kuba Więcek Trio (Absurdalna), godz. 21
/Jakub Więcek, Michał Barański, Łukasz Żyta/
Kuba Więcek ma dopiero 22 lata, a koncertował już w wielu krajach Europy, Ameryki Północnej i Azji. Studiuje w Kopenhadze, ale niezależnie od tej edukacji, pobierał lekcje u takich mistrzów saksofonu, jak Lee Konitz czy Steve Lehman. Niedawno nagrał swoją pierwszą płytę, na której nie tylko gra na saksofonie altowym, ale jest także autorem niemal wszystkich zamieszczonych na niej utworów. Swoje inspiracje czerpie z wielu gatunków muzyki, poczynając od klasyki, przez folklor europejski czy jazz, a kończąc na muzyce elektronicznej, alternatywnej czy hip-hopie.
Bilety: 10 zł
10.12.2017r. (niedziela), Muzeum Śląskie (budynek Stolarni), godz. 17
Hearth: Rasmussen/ Rave/ Santos Silva/ Draksler /
Mette Rasmussen, Ada Rave, Susana Santos Silva, Kaja Draksler /
Międzynarodowy projekt, który narodził się zaledwie w 2016 roku w amsterdamskim centrum muzycznym Bimhuis, gdzie artyści z Norwegii, Holandii, Portugalii i Słowenii zagrali razem po raz pierwszy w ramach projektu October Meeting 2016. Ton nadają mu instrumenty dęte: saksofony Mette Rasmussen (znanej ze współpracy z Fire! Orchestra Matsa Gustafssona) i brazylijki Ady Rave, trąbka Susany Santos Silvy oraz fortpian słoweńskiej artystki Kaji Draksler.
Marcin Masecki „Chopin Nokturny”
Koncert jednego z najzdolniejszych pianistów młodego pokolenia. Marcin Masecki licznymi projektami udowodnił, że doskonale czuje się zarówno w muzyce klasycznej, jak i jazzie. Do jednego i drugiego gatunku podchodzi jednak bardzo indywidualnie. Tak samo postąpił nagrywając w tym oku płytę z ośmioma wybranymi nokturnami Fryderyka Chopina. Masecki, wychowany w muzycznej rodzinie i mający klasyczne wykształcenie, gra je w sposób najbardziej naturalny - z pamięci. Przez to jego nokturny brzmią inaczej. To nie granie z Konkursu Chopinowskiego, a bardziej domowe muzykowanie. Na dodatek Masceki łączy wybrane nokturny w jedną całość, spinając je improwizowanymi interludiami. Wyobraźnia Maseckiego ma skłonność do wyrywania się na wolność, tworzenia nowych porządków i sporów z tradycją.
Bilety: 30 zł (na 2 koncerty)
- Aby wysyłać odpowiedzi, należy się zalogować.