Hildur Guðnadóttir i Ex-Easter Island Head - dzień drugi. 5. Dni Muzyki Nowej

Autor: 
Redakcja, mat. pras.

Drugi dzień 5. Dni Muzyki Nowej przed nami. Już dziś, w gdańskim Klubie Żak wystąpi Hildur Guðnadóttir, po której usłyszymy grupę Ex-Easter Island Head.

Hildur Guðnadóttir jest doskonałym przykładem artystki, która wzbija się ponad wszelkie muzyczne podziały. Współpracowała między innymi z elektronicznym The Knife, tworzącym drone'owe infradźwięki Sun O))), prekursorami industrialu - Throbbing Gristle, a także z Jacaszkiem i Kwartludium. Recenzje jej albumów można przeczytać między innymi na łamach wyspecjalizowanego w nowej, eksperymentalnej muzyce ATTN:Magazine, ale także na portalu Pitchfork. Islandzka wiolonczelistka nie potrafi wpasować się w żadne ramy gatunkowe, ale dzięki temu w charakterystyczny sposób wzbogaca każdą muzykę, której decyduje się poświęcić.

Do pierwszych występów sprowokował ją przyjaciel i kompozytor - Jóhann Jóhannsson (niedawno nominowany do Oscara za ścieżkę dźwiękową do filmu Teoria Wszystkiego). W jego zamyśle Hildur miała akompaniować mu na scenie i samodzielnie zastąpić cały kwartet smyczkowy. Było to dla niej olbrzymie wyzwanie, którego podjęła się z licznymi obawami, ale teraz zapewnia, że faktycznie potrafi być jednoosobowym kwartetem. Z jednej strony jest to zasługa znakomitego warsztatu, z drugiej zakresu możliwości zaprojektowanej specjalnie dla niej wiolonczeli Ómar. Sposób, w jaki został zbudowany czyni z niego coś na kształt mojego rdzenia kręgowego, ponieważ faktycznie wije się wokół mnie. Grając na wiolonczeli, zawsze ma się z nią bliski kontakt fizyczny, czuć rezonans we własnym ciele - tłumaczy artystka. Ómar jest sześciostrunową, elektryczną odmianą wiolonczeli inspirowaną viola da gamba. Zakres dźwięków, jakie potrafi wydać przypomina gitarę, a ponadto posiada przystawki umożliwiające regulowanie brzmienia z ograniczonym wsparciem osoby nagłaśniającej występ. To niesamowita konstrukcja została urzeczywistniona za sprawą Hansa Johannsona - islandzkiego lutnika z trzydziestoletnim stażem, a także bliskiego przyjaciela ojca Hildur.

W 2014 roku Hildur Guðnadóttir zarejestrowała czwarty solowy album, który traktuje jako wydawnictwo niezwykle osobiste. Każdy z wybrzmiewających na Saman dźwięków został wygenerowany przez głos samej artystki lub przez głos jej instrumentu. Tytuł, w tłumaczeniu na język polski, oznacza natomiast razem. Album w całości opiera się na przejrzystości formy, jest to wyspiarski typ komponowana, który pomija kontekst i rozrysowuje przed słuchaczem przygodę z niezliczonymi zmianami nastroju w każdym z utworów - napisał Adam Devlin w recenzji dla Tiny Mix Tapes. W rodzimej Islandii wydawnictwo zostało docenione przez krytyków, którzy nominowali je do Icelandic Music Prize 2014 w kategorii album roku, z kolei sama artystka otrzymała nominację do tytułu kompozytora roku.

Ex-Easter Island Head odwracają gitary elektryczne do góry nogami, aby tworzyć fizyczne, drone’owe krajobrazy dźwiękowe. Ich pierwsze trzy albumy ukazały brzmienie gitar traktowanych jako instrument perkusyjny, a w ubiegłym roku rozbudowali skład, aby razem z grupą dwunastu gitarzystów tworzyć rytmy i wzory, przechodząc od punka do muzyki klasycznej w obrębie jednej kompozycji. Inkorporowanie preparowanych gitar elektrycznych z pałkami perkusyjnymi w celu uzyskania nowego źródła dźwięku oraz bazowanie na arsenale talerzy, mis, dzwonków i perkusji akustycznej sprawia, że muzycy budują dzieła, które eksplorują współpracę zespołu, repetycji i inwencji melodycznej poprzez celowo ograniczone środki.

CO? - 5. Dni Muzyki Nowej: Hildur Guðnadóttir / Ex-Easter Island Head
KTO? - Hildur Guðnadóttir / Ex-Easter Island Head: Benjamin D. Duvall, Ben Fair, Jon Hering
GDZIE? - Klub Żak, Gdańsk
KIEDY? - 11/04/2015, 20:00
BILETY? - 20 zł -  z Kartę Dużej Rodziny / 25 zł -  dla studentów, uczniów, seniorów / 30 zł - na Kartę do Kultury / 40 zł

Tagi: