Jesteś tutaj
ECM Warsaw Festival 2022
Już w listopadzie powróci międzynarodowy festiwal muzyki i artystów spod znaku kultowej wytwórni ECM. ECM Records – Edition of Contemporary Music – to jak zwykło się myśleć synonim najwyższego poziomu artystycznego muzyków i realizowanych projektów, a jej założyciel i wybitny producent muzyczny – Manfred Eicher przez ponad pięć dekad przyciąga artystów, którzy wraz z nim tworzyli i tworzą słynne brzmienie ECM czyli „najpiękniejsze dźwięki zaraz po ciszy”.
Keith Jarrett, Chick Corea, Arvo Pärt, Jan Garbarek czy wreszcie Tomasz Stańko, Marcin Wasilewski Trio, a ostatnio Maciej Obara i Dominik Wania — otwierają długą listę artystów, których nagrania tworzą katalog zawierający obecnie ponad 1600 nagrań muzyki jazzowej i klasycznej, prezentując rozmaitośc muzycznej kultury i tradycji wielu regionów świata.
Każde z tych wydawnictw cechuje oryginalność artystyczna, mistrzowskie wykonanie oraz rygorystyczne standardy produkcji. Już legendarna jest niezmiennie wysoka jakość produkcji ECM, a jej muzyka i towarzyszące jej projekty graficzne stały się tematami książek, filmów
i wystaw na całym świecie. Dzięki inspirującemu kierownictwu Manfreda Eichera, ECM Records stała się również jedną z najbardziej prestiżowych marek w światowej muzyce.
Założona w 1969 roku przez Manfreda Eichera, pierwotnie głównie z myślą o jazzie, od roku 1984 rozwija także linię ECM New Series, która prezentuje dzieła muzyki klasycznej i współczesnej muzyki improwizowanej. Dla wielu miłośników muzyki ECM stała się – jak zwrócił uwagę „The Village Voice” – bardziej „gatunkiem niż wytwórnią”, aczkolwiek gatunkiem stworzonym z muzyki, pochodzącej z najrozmaitszych źródeł.
To już trzecia edycja warszawskiego festiwalu, który swą pierwszą odsłonę miał w roku 2019, z okazji 50-lecia monachijskiej wytwórni. Festiwal będący nadal w wieku „młodzieńczym”, po zaledwie trzech latach zawita do najważniejszej uczelni muzycznej w Polsce – Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, który wydaje się być najbardziej naturalnym w Warszawie miejscem dla prezentacji muzyki monachijskiej oficyny.
Święto muzyki ECM powraca w rozszerzonej formule, a dzięki entuzjazmowi władz uczelni festiwal otwiera się na współpracę ze społecznością akademicką. W miejsce dotychczasowych trzech dni koncertów organizatorzy przygotowali program na cztery listopadowe wieczory. Festiwal odbędzie się w dniach 23 – 26 listopada 2022 roku, a jego program – tak jak katalog ECM – zapowiada się niezwykle interesująco i różnorodnie.
Nie zabraknie w nim warszawskich premier koncetowych nowych albumów ECM.
W środę 23 listopada festiwal otworzy wspaniały duet zjawiskowej niemieckiej wiolonczelistki Anji Lechner oraz wybitnego pianisty francuskiego François Couturier, którzy zaprezentują muzykę z albumu pt. „Lontano”. Duet przemawia swoim własnym głosem, poprzez autorskie kompozycje, swobodne improwizacje nawiązujące do kantat Bacha bądź argentyńskiego lamentu ludowego, czy też poprzez subtelne łączenie dzieł Dutilleux, Kanchelego czy Anouara Brahema. Operując wielokulturowym repertuarem, artyści nie tylko odnajdują wzajemne powiązania między odległymi muzycznymi źródłami, ale tworzą także nową muzykę, która odzwierciedla i ogniskuje ich inspiracje. Po niezwykle docenionym albumie z 2014 roku („Moderato cantabile”), będącym ich debiutem jako duetu, na albumie „Lontano” Anja Lechner i François Couturier wciąż poszerzają muzyczne horyzonty. Ich koncert podczas festiwalu ECM z pewnością będzie niezapomnianym wieczorem i godnym jego otwarciem.
Drugi dzień festiwalu zapowiada się równie ciekawie, a będziemy świadkami premiery koncertowej debiutanckiego albumu Kwartetu Benjamina Lacknera. Debiut Benjamina Lacknera w wytwórni ECM pt. „Last Decade” jest wyrazem wnikliwej eksploracji gry kwartetu, w którym pianista jako leader, pozostawia reszcie instrumentalistów kreatywną przestrzeń. Kompozycje Benjamina mają uderzającą, liryczną jakość, która daje pozostałym muzykom –którzy towarzyszyli niemieckiemu pianiście podczas nagrania płyty: trębaczowi Mathiasowi Eick, perkusiście Manu Katché i basiście Jérôme'owi Regard – wiele twórczych możliwości. Subtelny groove i płynne solówki przeplatają się wzajemnie i w wyjątkowy sposób scalają grę kwartetu.
W Warszawie usłyszymy Kwartet w zmienionym składzie. Niemieckiemu pianiście towarzyszyć będzie perkusista Matthieu Chazarenc z Francji, wieloletni współpracownik Benjamina Lacknera z innych jego zespołów, a na trąbce – amerykański wirtuoz tego instrumentu, kompozytor oraz bardzo ceniony edukator, pochodzący z San Francisco, Ralph Alessi.
Na kontrabasie zagra znakomity Brytyjczyk Phil Donkin, który koncertował w trio z Benjaminem i Matthieu oraz innymi artystami ECM, m. in. z Ralphem Alessim, w zespole Marka Copelanda oraz z Shai’em Maestro. Debiut Benjamina Lacknera w ECM jest prezentacją finezyjnej gry kwartetu, prowadzonego z typową dla tego artysty powściągliwością. Kompozycje Benjamina, które w większości złożyły się na repertuar albumu, urzekają lirycznością, tworząc piękny punkt wyjścia dla improwizacji dla kolegów.
Trzeci dzień ECM Warsaw Festival, piątek 25 listopada, to na swój sposób hołd dla polskiej pianistyki, dlatego występ polskiego pianisty w Alma Mater światowej sławy pianistów Fryderyka Chopina czy Ignacego Paderweskiego wydaje się być tak samo oczekiwany, jak oczywisty.
Nie tylko w tym kontekście, solowy występ Dominika Wani zapowiada się jako wydarzenie szczególne. Pianista we wrześniu 2020 roku dołączył do elitarnego grona artystów nagrywających dla ECM Records, a sygnowany jego nazwiskiem „Lonely Shadows” to pierwszy w historii solowy album polskiego muzyka, wydany przez tę uznawaną za najbardziej prestiżową wytwórnię jazzową na świecie. Wcześniej pianista pojawiał się na albumach Kwartetu Macieja Obary.
Wrażliwość pianisty, dbałość o barwę i fakturę, wywodzi się z jego klasycznego wykształcenia, a artystę cechuje także niesamowity instynkt improwizatorski, skupiający się na szczególe muzyki budowanej tu i teraz, z immanentnym wyczuciem struktury. Równoważenie wpływu obu tych sfer Dominik Wania uczynił swoim znakiem rozpoznawczym. Jego solowy debiut w ECM Records jest świadectwem jego kreatywności i wpisuje się w wielką tradycję solowych nagrań fortepianowych wytwórni. Artysta przygotowując się do nagrania tego albumu polegał – jak sam później mówił – „w pełni na procesie twórczym grania tu i teraz”. Jednocześnie muzyka z “Lonely Shadows” odzwierciedla estetyczny wpływ kompozytorów klasycznych, których Wania podziwia i uważnie studiuje, „w tym Satiego, Webera, Skriabina, Prokofieva,
a w szczególności Ravela i Messiaena”. Nic dziwnego, że po ukazaniu się albumu pianista zgarnął komplet dwóch jazzowych Fryderyków (w kategorii Album Roku oraz Artysta Roku).
W finałowym dniu festiwalu, w sobotę 26 listopada, usłyszymy trio norweskiego perkusisty Garda Nilssena Acoustic Unity i będzie to warszawska premiera jego debiutu w ECM Records pt. „Elastic Wave”, wydanego w lipcu tego roku. Nominowany do norweskiej nagrody „Spellemannprisen” (odpowiednik polskiej nagrody „Fryderyka” lub – jak, kto woli – amerykańskiej „Grammy”), zespół od swojego powstania w 2014 roku wydał już trzy albumy, które zyskały uznanie międzynarodowych krytyków: „Firehouse”, „Live In Europe” oraz „To whom who buys a record”. Od momentu ukazania się albumu „Elastic Wave” dla ECM Records, Gard Nilssen Acoustic Unity niezmiennie zbiera pozytywne recenzje słuchaczy i dziennikarzy na całym świecie. Zespół zagrał dotychczas ponad 100 koncertów w Norwegii, Europie, Japonii, USA, Kanadzie i Brazylii. Od czasu otrzymania wielu świetnych recenzji za koncerty w Winterjazz w Nowym Jorku, na Jazzahead w Bremie, po koncercie wraz z Joshuą Redmanem i Ambrosem Akinmusirem, czy podczas rezydencji Nilssena w ramach Molde International Jazz Festival w 2019 roku, trio Gard Nilssen Acoustic Unity wymieniane jest jako jeden z najbardziej ekscytujących zespołów funkcjonujących obecnie na europejskiej scenie jazzowej. W Warszawie do Garda Nilssena dołączy jego wieloletni partner z sekcji, kontrabasista Ole Morten Vågan, a na saksofonach zagra Kjetil Møster.
Począwszy od pierwszej edycji festiwalu, występy muzyków skandynawskich, a w szczególności norweskich, stały się jego niepisaną tradycją, podobnie jak na trwałe wpisane są w historię ECM Records rozliczne albumy artystów pochodzących z naszego kraju.
W Sali Koncertowej UMFC usłyszymy muzykę nie tylko podczas koncertów. Studenci UMFC będą mieli okazję spotkać się z artystami ECM, którzy podzielą się swoim kunsztem w ramach prowadzonego od kilku lat przez UMFC programu „Reach the Stars!” kursów mistrzowskich z muzykami reprezentującymi najwyższy światowy poziom w swoich dziedzinach. Anja Lechner poprowadzi ze studentami Uniwersytetu kurs mistrzowski na temat suit na wiolonczelę solo J. S. Bacha, a Dominik Wania – jako akademik dwóch uczelni muzycznych (Akademii Muzycznej w Krakowie oraz w Katowicach) – swój kunszt improwizatorski przybliży studentom UMFC w trakcie klasy mistrzowskiej, którą poprowadzi zanim zagra zagra dla warszawskiej publiczności.
Organizatorami ECM Warsaw Festival 2022 są agencja Golden Mine we współpracy z Universal Music Polska oraz ECM Records. Partnerami wydarzenia są: Ambasada Republiki Federalnej Niemiec w Warszawie, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej, Związek Artystów Wykonawców STOART oraz Stowarzyszenie Autorów ZAIKS.
PROGRAM KONCERTÓW
ECM Warsaw Festival 2022
23- 26 listopada 2022
23 listopada, środa, godz. 19:00
Anja Lechner & François Couturier „Lontano”
24 listopada, czwartek, godz. 19:00
Benjamin Lackner Quartet „Last Decade”
25 listopada, piątek, godz. 19:00
Dominik Wania „Lonely Shadows”
26 listopada, sobota, godz. 19:00
Gard Nilssen Acoustic Unity „Elastic Wave”
Miejsce koncertów:
Sala Koncertowa
Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina
ul. Okólnik 2
00-368 Warszawa
(Metro Nowy Świat)
Koncerty rozpoczynają się o godz. 19:00
Wejście od godz. 18:30
Bilety - do nabycia od dnia 28.10. https://www.bilety24.pl/
Wszelkie szczegóły związane z festiwalem - na oficjalnym profilu: https://www.facebook.com/ECMWarsawFestival/
- Aby wysyłać odpowiedzi, należy się zalogować.