Boneshaker w Pardon, To Tu

Autor: 
redakcja, mat. pras.

Mars Williams, saksofonista takich zespołów i muzyków jak The Psychedelic Furs, Billy Idol i Peter Brötzmann; Kent Kessler, chicagowski kontrabasista współpracujący z NRG Ensemble, DKV Trio i Chicago Tentet i Paal Nilssen-Love, perkusista The Thing, jeden z najbardziej rozchwytanych współczesnych perkusistów free jazzowych, tworzą niebywałe wybuchowe trio Boneshaker. 7-go lipca wystąpią w Pardon, To Tu. 

Mars Williams jest amerykańskim saksofonistą i kompozytorem, który w swojej twórczości z łatwością przechodzi z free jazzu do funku, hip-hopu czy rocka. Pomimo licznych tras koncertowych z Liquid Soul i The Psychodelic Furs, jest bardzo aktywny na undergroundowej scenie chicagowskich improwizatorów.

Williams i nagrywal z The Psychedelic Furs, Billy Idol, Massacre, Fred Frith, Bill Laswell, Ministry, Power Station, Die Warzau, The Waitresses, Kiki Dee, Pete Cosey, Billy Squier, DJ Logic, Wayne Kramer, John Scoffield, Charlie Hunter, Kurt Elling, The Mission UK, Swollen Monkeys, Mike Clark, Gerry Garcia, Naked Raygun, Friendly Fires, The Untouchables, Blow Monkeys, MC5 oraz większością znaczących postaci chicagowskiej i nowojorskiej sceny.

John Zorn mówi o Williamsie jako o jednym z nielicznych prawdziwych saksofonistów, który przedefiniował znaczenie tego instrumentu.

Kent Kessler - w 1977 roku powstał pierwszy zespół z jego udziałem – Neutrino Orchestra (obok Kesslera grali tam m.in. perkusista Michael Zerang i gitarzyści Daniel Scanlan i Norbert Funk).

Kent Kessler rozpoczął grę na kontrabasie na początku lat osiemdziesiątych i wkrótce stał się on jego głównym instrumentem. W 1985 roku dołączył do zespołu Hala Russella NRG Ensemble, który nagrywał m.in. dla niemieckiej oficyny ECM.

W 1991 roku koncertował wraz z Michaelem Zerangiem i gitarzystą Chrisem DeChiata. Poszukiwali oni saksofonisty do zespołu i wybór ich padł na Kena Vandermarka, młodego muzyka od niedawna mieszkającego w Chicago. Grupa ta dosyć szybko przemianowana została na Vandermark Quartet. Ken Vandermark dołączył także w 1992 roku do NRG Ensemble na miejsce zmarłego lidera – Hala Russella.

Kent Kessler kontynuował współpracę z Kenem Vandermarkiem w kolejnych muzycznych projektach – przedłużeniu Vandermark Quartet czyli Vandermark 5, DKV Trio, Steelwool Trio, Territory Band czy też koncertując i nagrywając z nim w duecie.

Nagrywał i koncertował z czołowymi muzykami amerykańskimi – Hamid Drake, Fred Anderson, czy Joe McPhee, ale także z europejczykami – Peterem Brotzmannem (był członkiem Chicago Tentet), Matsem Gustafssonem, Mishą Mengelbergiem czy Luc’iem Houtkampem. W 1992 roku wydał płytę na kontrabas solo („Bull Fiddle”) w wytwórni Okkadisk.

Paal Nilssen-Love dosłownie wychował się na jazzie. Miał zaledwie pięć lat w 1979 roku, kiedy jego rodzice otworzyli Stavanger Jazzclub. Kariera muzyczna była więc naturalnym (i dopingowanym) wyborem. Młody perkusista zaczął pracować z saksofonistą Frode Gjerstad i trębaczem Didrikiem Ingvaldsenem w 1990 roku, trzy lata przed rozpoczęciem formalnych studiów jazzowych w Sund College Konserwatorium Muzycznym w Trondheim.

Bez wątpienia najważniejszy perkusista szeroko pojętej europejskiej sceny freejazzowej ostatnich lat i jeden z najbardziej kreatywnych norweskich muzyków młodego pokolenia, występuje i nagrywa wraz z Kenem Vandermarkiem, Davem Rempisem, Fredem Lonberg-Holmem, Sabirem Mateenem, Bobby Bradfordem, Jimem O’Rourke, Terrym Ex, Thurstonem Moorem, Peterem Brötzmannem (Chicago Tenten), Evanem Parkerem, Matsem Gustafssonem (The Thing), Johnem Butcherem, Jebem Bishopem, Stenem Sandellem, Joe McPhee i Toshinori Kondo. Lider big-bandu „Large Unit”. Koncertuje i nagrywa także solo. Właściciel oficyny wydawniczej PNL Records.

CO? – Boneshaker
KTO? – Mars Williams, Kent Kessler, Paal Nilssen-Love 
GDZIE? – Pardon, To Tu, Warszawa
KIEDY? – 06/07/2016, 20:30
BILETY? – 35 zł