Bird uwolniony z archiwalnej klatki

Autor: 
Redakcja

2-płytowy album z niepublikowanymi dotąd nagraniami Charliego Parkera ukaże się 1 lipca nakładem oficyny Verve. Obok samej muzyki ciekawa jest także konstrukcja tej kolekcji. Odpowiadający za projekt jazzowy-ornitolog i jazzowy kurator Jazz at Lincoln Center - Phil Schaap - ułożył utwory w kolejności od szkiców, przez wersje alternatywne, pomyłki aż po ostateczną wersję danego tematu, który znalazł się na płycie. W ten sposób możemy choć w niewielkim stopniu wsłuchać się w proces twórczy ojca współczesnego jazzu!

Utwory na „Unheard Bird: The Unissued Takes” zostały zarejestrowane podczs sesji nagraniowych w latach 1949-1952. Odnaleziono je w archiwum Normana Granza - twórcy Verve Records i producenta albumów Charliego Parkera. Usłyszymy tu m.in. fragmenty sesji do płyty „Charlie Parker with Strings” - choćby „If I Should Lose You”. Nie zabrakło też nagrań Parkera w bardziej kameralnych składach - w kwintecie z Kennym Dorhamem, Alem Haigiem , Tommym Potterem i Maxem Roachem. Niekiedy dołączają do nich puzonista Tommy Turk i Carlos Vidal na kongach.

Drugi krążek ze zbioru otwierają nagrania Parkera w towarzystwie Dizzy’ego Gillespie, Curley Russella Buddy’ego Richa. Szczególnie cenne jest 10 ścieżek, która zamyka ten dwupłytowy album. Znajdziemy tu nagrania big bandu z udziałem m.in. Oscara Petersona czy Freddiego Greena. Muzyka ta miała stać się częścią albumu Parkera, poświęconego muzyce Cole’a Portera. Prace nad nim przerwała jednak choroba i śmierć Birda. Teraz posłuchać możemy jego interpretacji “Night and Day,” “What Is This Thing Called Love” czy “Almost Like Being in Love”.

Do płyt dołączona jest książeczka, która ścieżkę po ścieżce przeprowadza nas przez te nietypową kolekcję.
Album można zamawiać tutaj

Tagi: