Druga odsłona jesiennej edycji Jazz Jantar 2024: Mateusz Gawęda Trio i Soojin Suh Coloris

Autor: 
Redakcja (Materiały prasowe)

Od jutra zaczyna się druga odsłona jesiennej edycji Jazz Jantar. Na poczatek Mateusz Gawęda i jego trio będą obchodzic 10 urodziny powstania zespołu. A potem goście z Korei, Soojin Suh Coloris.

Trio Mateusza Gawędy wykonuje swój autorski program złożony z kompozycji lidera, inspirowanych wszelkimi gatunkami muzycznymi, głównie jazzem z lat 60., muzyką europejską XX wieku oraz muzyką współczesną. W 2016 roku trio nagrało debiutancki album „Overnight Tales”, który otrzymał nominację do nagrody Fryderyki 2017 w kategorii Muzyka Jazzowa – Fonograficzny Debiut Roku. W 2018 roku ukazała się kolejna płyta zespołu pt. „Falstart”. W czerwcu 2023 zespół odbył trasę koncertową w Japonii i Chinach, gdzie również został zarejestrowany materiał na kolejny album zespołu.  

Podczas jubileuszowego koncertu trio wykona materiał przekrojowy z całego okresu swojej działalności. Lider zespołu, bardzo dobrze znany gdańskiej publiczności, Mateusz Gawęda współtworzy także m.in. składy Pezda/Gawęda Duo, PeGaPoFo, Silberman czy Więcek & Gawęda Quintet. Na swoim koncie ma 14 wydanych albumów. W ostatnich latach eksploruje również tematy związane z duchowością oraz szeroko pojętym rozwojem wewnętrznym. Alan Wykpisz, kontrabasista, gitarzysta basowy, kompozytor. Wraz z zespołem High Definition Quartet był nominowany do nagrody Fryderyk 2014 (za album „Hopasa”), a z zespołem Natalia Kordiak Quintet w 2020 roku za najlepszy debiut fonograficzny (album „Bajka”). Grzegorz Pałka,  perkusista jazzowy, był trzykrotnie nominowany do nagrody Fryderyk.  

„Talent koreańskiej perkusistki świat poznał z płyt wydającego w wytwórni ECM zespołu Near East Quartet. W przypadku Soojin Suh Coloris Trio, dalekiego od jazzowego puryzmu, dobrym punktem odniesienia byłyby najbardziej ambitne nagrania zespołu Bad Plus, ale bez ich skłonności do efekciarstwa. Utwory dedykowane Herbiemu Nicholsowi i Andrew Hillowi też naświetlają kierunki poszukiwań liderki. Agresywne, matematyczne ostinata fortepianu sąsiadują w kompozycjach Suh z lirycznym minimalizmem. Wymienność funkcji każe zaś odejść od etykiety tria fortepianowego na rzecz określenia trio perkusja–kontrabas–fortepian. Gra Soojin Suh nadaje muzyce nerwu, ale nasycona jest też barwami, a jej perkusyjne gesty przypominają gwałtowne pociągnięcia pędzlem. Na niektórych płytach artystka sięga po rodzimą tradycję, wykorzystując instrument geomungo czy angażując śpiewaka w stylu pansori. Tym razem nawiązanie do koreańskiej spuścizny jest subtelne i filozoficzne – w muzyce tria odnajdziemy realizację „oddechu melodii”, starej koncepcji koreańskiej estetyki dźwięku.” – pisze Tomasz Gregorczyk w jazzpress.pl

Tagi: