Continuum

Autor: 
Marta Jundziłł
Nik Bärtsch’s Mobile
Wydawca: 
ECM
Dystrybutor: 
Universal Music Polska
Data wydania: 
14.03.2016
Ocena: 
4
Average: 4 (1 vote)
Skład: 
Nik Bärtsch: piano; Sha: bass clarinet, contrabass clarinet; Kaspar Rast: drums, percussion; Nicolas Stocker: drums, tuned percussion; Etienne Abelin: violin (3, 4, 7); Ola Sendeckl: violin (3, 4, 7); David Schnee: viola (3, 4, 7); Solme Hong: cello (3, 4, 7); Ambrosius Huber: cello (3, 4, 7).

Muzyka Nika Bärtscha wymaga odbiorcy dojrzałego, skupionego i świadomego. Łatwo można się przekonać, czy należymy do tego grona, sięgając po ostatni album zespołu Mobile – „Continuum”. 

Twórczość tej szwajcarskiej grupy to przede wszystkim ekscentryczne projekty, oparte na minimalistycznych motywach rytmicznych i muzycznych rytuałach (koncerty, a właściwie performance’y, w specjalnie dopasowanej scenerii, zabawa światłem, specyficzne ustawienie muzyków na scenie, w ścisłym kole na środku). Zwieńczeniem konwencji muzyków – eksperymentatorów jest seria trzech, 36 godzinnych koncertów, które zespół wykonał w latach 2000-2002. Mobile istnieje od blisko 20 lat, jednak stoi wyraźnie w cieniu drugiego projektu Nika Bärtscha – Ronin. Muzyka Ronin jest łatwiejsza do zdefiniowania, oparta na jazzowej fakturze, bardziej zharmonizowana i motywiczna. Mobile natomiast to zespół, który bez żadnych konwencjonalnych barier spełnia wizję muzyki rytualnej, wyznawaną przez Nika Bärtscha.

 

Na swoim najnowszym albumie „Continuum”, Mobile daje pokłon prostym motywom rytmicznym. Zapetlając je, muzycy tworzą materiał minimalistyczny, który wprowadza w trans. Kompozycje Nika Bärtscha oparte są na nieskomplikowanych motywach ostinatowych, nie znaczy to jednak że muzyka Mobile jest przewidywalna. Nakładające się na siebie polirytmie trzymają w napięciu, są bardzo mistyczne. Nik Bärtsch o utworach zebranych na „Continuum” zwykł mawiać „muzyka rytualna”. Nie ma w tym przesady. Płyta jest nie tylko ciekawym materiałem dźwiękowym; również ustawienie utworów na płycie przywodzi na myśl muzyczną ceremonię. „Continuum” to zestaw ośmiu modułów, poukładanych w sensowną całość: moduły zrytmizowane i żywiołowe z głównym motywem granym przez klarnet basowy, przeplatają się z intymnymi, wykonywanymi zaledwie przez fortepian i perkusyjne miotełki. Nadaje to optymalnego zróżnicowania, materiałowi, który przez swoją jednostajność, z założenia ma stać się rozpoznawalny.

 

Album Continuum nagrany został z zespołowym trzonem Nika Bärtscha (perkusista Kaspar Rast, klarnecista basowy Sha – obaj grają również w Ronin), a także z Nicolasem Stockerem na drugiej perkusji, i co najważniejsze - z kwintetem smyczkowym. Zestawienie klasyków z minimalistyczną sekcją rytmiczną i ostinatowymi motywami fortepianowymi nadaje „Continuum” pewnej teatralności i pogłębia mistycyzm całego projektu.

Muzyka Mobile, zaprezentowana na „Continuum” jest nie tylko ciekawym pomysłem zastosowania linearnego rytmu, jako głównego motywu  w muzyce akustycznej. To projekt zdecydowanie kontemplacyjny, nieco mroczny, z pewnością bardzo rozwojowy i warty uwagi słuchacza znudzonego muzyką konwencjonalną.

*Okazje do zapoznania się z tym ekscentrycznym muzykiem, polska publiczność będzie miała już 27.04. Co prawda nie Mobile, ale zespół Ronin (Nik Bärtsch – fortepian, Kaspar Rast – perkusja, Sha –  klarnet basowy, Thomy Jordi – kontrabas) wystąpi na Jazzie Nad Odrą.

 

Modul 29_14; Modul 12; Modul 18; Modul 5; Modul 60; Modul 4; Modul 44; Modul 8_11.