Rezydencja Per- Âke Holmlandera na początek 12. Krakowskiej Jesieni Jazzowej

Autor: 
Redakcja, mat. pras.

Startuje 12. Krakowska Jesień Jazzowa. Zainauguruje ją rezydencja Per- Âke Holmlandera, który w Krakowie pojawi się w dniach 9-11 października. W ramach rezydencji usłyszymy projekt Carliot - It’s Never Too Late Orchestra Plays the Heard & Unheard Music from Theatre, Dance and More.

Szwedzki tubista Per- Ake Holmlander pytany o to, czym jest dla niego muzyka improwizowana, odpowiada słowami swojego krajana, tragicznie zmarłego polityka Olofa Palme: „Sztuka improwizacji jest nagrodą za staranne przygotowania”. Jeśli ktoś może pozwolić sobie na uprawianie tej sztuki, z pewnością jest to właśnie Holmlander. Czołowy przedstawiciel nowej generacji improwizatorów i wykonawców New Music w Szwecji to pierwszy rezydent Krakowskiej Jesieni Jazzowej 2017.

Dla Holmlandera, który ukończył Szwedzką Królewską Akademię Muzyczną, ważnym punktem w rozwoju muzycznym był koncert Willem Breuker Kollektief na Umeå Jazz Festival. Wtedy zaciekawił się graniem na tyle, że chciał w praktyce poznać zawód muzyka. Drugim kształtującym momentem było dla niego spotkanie z twórczością Franka Zappy i The Mothers of Invention. Inspiracje Zappy młody Holmlander chłonął szybko. Do swoich zbiorów wkrótce dołączył twórczość takich artystów, jak Varese, Dolphy, Ives, Kirk czy Stockhausen. W jazzie i muzyce improwizowanej trudno jednak szukać przed Holmlanderem tubisty.

- My tubiści nie mamy żadnego Coltrane’a. Saksofoniści mają bogatą tradycję muzyczną, do której mogą się odnieść. Dlatego jeśli masz potencjał by zostać gwiazdą, nigdy nie wybierzesz tuby na swój instrument - tłumaczy z dystansem swoje życiowe wybory Holmlander. Zapomina jednak dodać, że dziś trudno o lepszego tubistę w świecie muzyki improwizowanej, niż Holmlander.

Jeśli tuba nie jest oczywistym instrumentem w rękach jazzmana i twórców muzyki improwizowanej, to cimbasso - instrument dęty blaszany z rodziny puzonów - jest niemal sensacją. Z obydwu tych instrumentów, Per- ke Holmlander wirtuozersko wydobywa całą paletę muzycznych kolorów. Dzięki temu, muzyk ma w swoim dorobku wspólne występy i nagrania z takimi ansamblami, jak Territory Band i Resonance Kena Vandermarka, The Frontroom Ensemble, London Jazz Composers Orchestra, Yun Kan 5 i You Kan 10 Fredrika Ljungkvista, Torden Kvartetten, Fire! Orchestra i Nu Ensemble Matsa Gustafssona, Large Unit Paala Nilssen-Lovego czy wreszcie Chicago Tentet Petera Brötzmanna. Jednak muzyka to nie jedyna pasja i zawód Per- kego Holmlandera, który wziął udział w nagraniach ponad stu płyt i był zaangażowany w wiele spektakli teatralnych. Szwed jest również kompozytorem, reżyserem, a nawet aktorem.

Dlatego treść nowego projektu 60-letniego tubisty, „Carliot - It’s Never Too Late Orchestra Plays the Heard & Unheard Music from Theatre, Dance and More” będzie sumą nie tylko muzycznych inspiracji, ale także doświadczeń, jakie zdobywał pracując przy spektaklach teatralnych i tanecznych.

Swoją nazwę Carliot Orchestra wzięła od drugiego imienia Holmlandera i jeśli wierzyć samemu zainteresowanemu, jest jedyną osobą w Szwecji o takim imieniu. W orkiestrze pojawią się Anna Högberg - saksofonistka, autorka jednej z najważniejszych płyt w jazzie 2016 roku. Jak słusznie przytaczał Łukasz Komła w recenzji dla NowaMuzyka.pl, Mats Gustafsson nazwał płytę Högberg „atakiem na jazz”. Poza oczywistym nawiązaniem do tytułu krążka - „Attack” - płyta szwedzkiej saksofonistki to autorski i bezkompromisowy głos, śmiało wykorzystujący free jazzowe środki, żeby potrząsnąć nieco „starym jazzem” i wydobyć z niego coś nowego. Szwedka zagra w Krakowie na saksofonie altowym i barytonowym.

Signe Dahlgreen, która gra na saksofonie altowym znana jest między innymi ze skandynawskiego tria Deer, zaś i Julie Kjaer (saksofon altowy), która jest również flecistką to członkini m.in. Large Unit i London Improvisers Orchestra. Trębacz Johan Norin występował m.in. z ska/reagge’ową grupą Club Killers oraz Amandą Jensen i Miss Li.  Susana Santos Silva to z kolei jedna z najciekawszych portugalskich trębaczek.  Nowojorski puzonista Steve Swell to niezwykle solidny muzyk i doświadczony sideman. Do ansamblu dołączy również polski muzyk - saksofonista i klarnecista Mikołaj Trzaska. Składu dopełnią kontrabasistka Elsa Bergman oraz perkusiści Christopher Cantillo i Tim Daisy.

Carliot Orchestra będzie więc międzykontynentalnym i międzypokoleniowym sojuszem, W Krakowie muzycy zaprezentują słuchaczom premierowy materiał, którego szczegóły pozostawiamy owiane tajemnicą, zgodnie z prośbą samego twórcy. O tym, co przygotowała dla nas Carliot Orchestra, z Holmlanderem w roli dyrygenta i kompozytora, będziemy dowiadywać się stopniowo. Podczas pierwszych dwóch dni rezydencji, muzyków będzie można usłyszeć na żywo w małych składach na deskach Alchemii. 9 października najpierw wystąpią Johan Norin, Christopher Cantillo oraz sam Holmlander („Parti & Minut”). Część zatytułowaną „Sax Madness” wykonają Julie Kjaer, Anna Högberg, Signe Dahlgreen oraz Mikołaj Trzaska. Wieczór zakończymy z kwartetem w składzie: Susana Santos Silva, Steve Swell, Elsa Bergman oraz Tim Daisy. Drugi wieczór w Alchemii rozpocznie improwizacja tria w składzie Högberg, Bergman i Cantillo. W duetach wystąpią kolejno Santos Silva i Kjaer oraz Norin i Dahlgreen. Wieczór zakończy Inner Ear w składzie Per- ke Holmlander, Steve Swell i Mikołaj Trzaska. Orkiestrę Carliot zobaczymy w pełnym składzie podczas finału trzydniowej rezydencji 11 października  na scenie klubu Hevre (ul. Beera Meiselsa 18).

Program: CARLIOT – IT’S NEVER TOO LATE ORCHESTRA

9.10
Parti & Minut (Johan, Christopher & Per- ke)
Sax Madness (Julie, Anna, Signe & Mikołaj)
Quartet (Susana, Steve, Elsa & Tim)

10.10
Trio (Anna, Elsa & Christopher)
Duo (Susana & Julie)
Duo (Johan & Signe)
Inner Ear (Mikołaj, Steve, Tim & Per- ke)

11.10
Anna Högberg (SWE) – alto sax & baritone sax
Signe Dahlgeen (DNK) – alto sax
Julie Kjaer (DNK) – alto sax & flute
Mikołaj Trzaska (PL) – alto sax & bass clarinet
Susana Santos Silva (PRT) – t
Steve Swell (USA) – trombone
Per- Ake Holmlander (SWE) – tuba
Elsa Bergman (SWE) – bass
Christopher Cantillo (USA) – drums
Tim Daisy (USA) – drums

Tagi: