Niepulikowane nagranie koncertowe kwartetu Tomasza Stańko wkrótce na rynku.

Autor: 
redakcja / mat.prasowe
Autor zdjęcia: 
Caroline Forbes (Universal / materiały promocyjne)

Wcześniej niewydany koncertowy album Tomasz Stańko Quartet, nagrany w monachijskiej Muffathalle we wrześniu 2004 roku, zatytułowany September Night, jest fascynującym dokumentem, rejestrującym wyjątkowy rozdział w twórczości ikonicznego dziś trębacza. Dokumentuje niesamowity muzyczny rozwój grupy na ścieżce ich twórczości między albumami Suspended Night a Lontano. Występ w Monachium był najważniejszym wydarzeniem w roku, w którym Kwartet Stańki zagrał rekordową liczbę koncertów, odbywając rozległe trasy po Stanach Zjednoczonych i Europie. Genialny Stańko prezentuje się na nagraniu jako charyzmatyczny lider, wyraźnie zainspirowany energetyczną grą Marcina Wasilewskiego, Sławomira Kurkiewicza i Michała Miśkiewicza, dynamicznych muzyków, dla których był i pozostał mentorem. Album koncertowy został wyprodukowany przez Manfreda Eichera.

Praca z polskim kwartetem wyniosła Tomasza Stańkę na nowy poziom rozpoznawalności.  Po nagraniu Soul of Things, pierwszej płyty ECM z Wasilewskim, Kurkiewiczem i Miśkiewiczem, trębacz zdobył Europejską Nagrodę Jazzową (European Jazz Prize). Jury tak uzasadniło tę decyzję: "Podczas gdy Stańko oczywiście czerpał z amerykańskich wzorców, rozwinął unikalne brzmienie i osobisty styl muzyczny, która jest natychmiast rozpoznawalna i jednoznacznie jego własna, zakorzeniona w jego słowiańskim dziedzictwie, romantycznym wychowaniu i klasycznym wykształceniu, które otrzymał w Krakowie przed rozpoczęciem kariery jazzowej na początku lat 60-tych. Jego charakterystyczny szorstki ton przekazuje poczucie dramatyzmu, melancholii, smutku i egzystencjalnego bólu. Pionier free-jazzu, stał się jednym z najlepszych trębaczy, światowej klasy muzykiem, stylistą, charyzmatycznym wykonawcą i oryginalnym kompozytorem, a jego muzyka nabiera obecnie prostoty formy i łagodności, która przychodzi wraz z latami pracy, poszukiwań i doświadczeń. Tomasz Stańko - prawdziwy mistrz i lider europejskiego jazzu."

"Moim największym nauczycielem był oczywiście Tomasz Stańko" - wspominał pianista Marcin Wasilewski po śmierci trębacza w 2018 roku. "Rozwijaliśmy się u jego boku, a on nas obserwował.  Każdy koncert, który z nim graliśmy, był ważny - najważniejszy, jakby ostatni. Takiego podejścia nas nauczył: 'kiedy grasz muzykę, graj ją na tysiąc procent!'".

"Tomasz nie rozmawiał z nami zbyt wiele", mówi Michał Miśkiewicz w wywiadzie opublikowanym niedawno w Modern Drummer. "Zawsze chodziło o granie tego, co się czuje. Takim był artystą i liderem zespołu.  Czuliśmy się bardzo swobodnie, mogąc robić to, co robimy. Zakładał, że jeśli nie będziemy rozmawiać o tym, jak powinniśmy grać, zrobimy to lepiej". 

Chociaż w późniejszych latach Stańko stał na czele kilku zespołów jednocześnie, polski kwartet ostatecznie okazał się jego najdłużej działającym składem - zaczęli grać razem w 1993 roku, a ich ostatni koncert odbył się w Warszawie w 2017 roku.

Szczególne muzyczne porozumienie między Stańką i Wasilewskim było często podkreślane przez prasę. "Relacja Stańki z Wasilewskim jest niesamowita", napisał Alyn Shipton w The Times, "a obaj niemal płynnie przechodzą od fragmentów misternie skomponowanej melodii do swobodnej improwizacji".

Do 2004 roku Wasilewski, basista Sławomir Kurkiewicz i perkusista Michał Miśkiewicz zyskali również międzynarodową reputację jako wybitne trio.  Po dekadzie spędzonej jako Simple Acoustic Trio, grupa założona w Koszalinie, gdy byli nastolatkami, była w trakcie przekształcania się w nową tożsamość jako Marcin Wasilewski Trio. "W całej historii polskiego jazzu nigdy nie mieliśmy takiego zespołu jak ten" - deklarował wówczas Tomasz Stańko. "Ci muzycy zaskakują mnie każdego dnia i stają się coraz lepsi."

Ostatnie wydawnictwa Wasilewski Trio obejmują En Attendant i Arctic Riff, ten drugi album we współpracy z Joe Lovano.  Trio obchodzi obecnie trzydziestolecie istnienia.

Koncert Stanko Quartet w Muffathalle z września 2004 roku został zaprezentowany w kontekście sympozjum muzyki improwizowanej pod hasłem Unforeseen, współorganizowanego przez monachijski Kulturreferat i wydział muzykologii Uniwersytetu Ludwiga Maximilliana. Tygodniowe wydarzenie było również źródłem dla dwóch innych nagrań na żywo wydanych wcześniej przez ECM: Evan Parker Boustrophedon i Roscoe Mitchell Composition/Improvisation Nos. 1, 2 & 3.

 

September Night został wyprodukowany przez Manfreda Eichera i zmiksowany przez Eichera z Marcinem Wasilewskim i Stefano Amerio.

 

Tagi: