Marcowe koncerty Marco Eneidi w Polsce

Autor: 
Redakcja
Autor zdjęcia: 
mat. prasowe

Saksofonista i klarnecista Marco Eneidi zagra w marcu dwa koncerty z towarzyszeniem saksofonisty Marka Pospieszalskiego, kontrabasisty Ksawerego Wójcińskiego i perkusisty Michała Treli. Koncerty odbędą się w Warszawie i Piotrkowie Trybunalskim.

Muzyczna droga Marco Eneidi do obecnego stylu prowadziła przez zespoły grające bluesa, muzykę taneczną, dixielandową, swingową i standardy jazzowe w tradycyjnym stylu. W roku 1981 przeniósł się do Nowego Jorku, gdzie wkrótce spotkał Jemeela Moondoca i jego współpracowników - Williama Parkera, Dennisa Charlesa (z tymi dwoma w późniejszym okresie często występował jako Marco Eneidi Trio) i Roya Campbella. Wkrótce też zaczął grać z wieloma muzykami ówczesnej awangardy. Oprócz wspomnianych, także z Donem Cherrym, Jimem Pepperem, Billem Dixonem, Cecilem Taylorem, Deweyem Redmanem i Wilburem Morrisem. W roku 1987 założył własną wytwórnię Botticelli Records, która wydała również jego pierwszą płytę - "Vermont Spring", a w późniejszym czasie także nagrania z udziałem wielu ważnych muzyków awangardy jazzowej, jak William Parker, Wadada Leo Smith, Glenn Spearmann, Jackson Krall. W roku 1995 powrócił do Kalifornii, gdzie wraz z Glennem Spearmanem powołali do życia the Creative Music Orchestra, pierwszy z orkiestrowych zespołów Eneidiego.

Upodobanie do dużych składów to również American Jungle Orchestra - bigband o zmiennym składzie, dla którego powstały utwory dla kilkunastu i kilkudziesięciu nawet muzyków, a także udział w orkiestrze Williama Parkera - The Little Huey Creative Music Orchestra. W swojej dotychczasowej karierze współpracował również z muzykami tej rangi co Butch Morris, Peter Brötzmann, Bertram Turetzky, Fred Frith, Lisle (L.S.) Ellis, Raphe Malik. W latach ‘90 pozostawał też członkiem łączącego wiele wpływów zespołu Full Metal Revolutionary Jazz Ensemble, łączącego rockowo brzmiące gitary, z freejazzowymi partiami instrumentów dętych, afrykańskie rytmy i rap. Ogólnie można powiedzieć, że muzyka prezentowana przez Eneidiego należy do świata free jazzu i swobodnej improwizacji, ale także w przypadku dużych składów, czerpie z doświadczeń tzw. improwizacji strukturalnej. W brzmieniu saksofonów pozostaje pod wpływem pierwszych swoich mistrzów, a zatem Colemana i Coltrane'a. Doszukać się można również powiązań z muzyką i sposobem gry Erika Dolphy'ego, jednakże Eneiidi gra zwykle zdecydowanie szybciej i posługuje się ostrzejszym brzmieniem. (źródło www.diapazon.pl)

6.03.2013, Warszawa, Kosmos Kosmos, g. 20:00

7.03.2013, Piotrków Trybunalski, Ośrodek Działań Artystycznych, g. 19:00