Jesteś tutaj
Javon Jackson skomponował swoją pierwszą oryginalną ścieżkę dźwiękową do filmu dokumentalnego "With Peter Bradley".
Autor:
Redakcja (Materiały prasowe)
Autor zdjęcia:
mat. promocyjne
Ścieżka dźwiękowa i oryginalna ścieżka dźwiękowa "With Peter Bradley" ukaże się 16 czerwca 2023 roku za pośrednictwem Solid Jackson Records saksofonisty i zawiera jego kwartet z pianistą Jeremym Manasią, basistą Davidem Williamsem i perkusistami McClenty Hunterem i Charlesem Gooldem, z gościnnym udziałem trębacza Grega Glassmana.
Niedoceniany w świecie sztuki, pomimo płodnej 50-letniej kariery, abstrakcyjny artysta Peter Bradley w końcu zaczął doczekał się należnego mu uznania. Wyrazem tego jest wydanie nowego filmu dokumentalnego With Peter Bradley, dokumentującego codzienną praktykę artysty. Twórczość Bradleya jest nierozerwalnie związana z jego zamiłowaniem do jazzu będącym inspiracją jego prac, a saksofonista i kompozytor Javon Jackson komponując ścieżkę dźwiękową do filmu nawiązał wprost do niektórych ulubionych ikon jazzu Bradleya - w tym Milesa Davisa, Johna Coltrane'a i byłego pracodawcy Jacksona, Arta Blakeya.
"With Peter Bradley" Soundtrack and Original Score ukaże się 16 czerwca 2023 roku nakładem własnej wytwórni saksofonisty Solid Jackson z międzynarodową dystrybucją za pośrednictwem Palmetto Records. Album nagrany został przez kwartet Jacksona z pianistą Jeremym Manasią, basistą Davidem Williamsem i perkusistą Charlesem Gooldem oraz gościnnym udziałem trębacza Grega Glassmana. Oprócz ścieżki dźwiękowej do filmu, album zawiera również cztery utwory nagrane podczas sesji z 2022 roku The Gospel According to Nikki Giovanni rówenież z udziałem wspomnianego kwartetu, ale z perkusistą McClenty Hunterem.
Jackson był idealnym wyborem do skomponowania ścieżki dźwiękowej do filmu, nie tylko ze względu na jego bezpośrednie powiązania z tradycją jazzową, która napędzała twórczość Bradleya i jego dar do muzycznego portretowania, ale także ze względu na jego wieloletnią przyjaźń z artystą. "Znam Petera Bradleya od wielu lat" - wspomina Jackson. "Był przyjacielem Arta Blakey'a, więc często przychodził zobaczyć zespół podczas mojego pobytu w Art Blakey and the Jazz Messengers. Przez lata pozostawaliśmy w kontakcie i wiedziałem, że jest artystą, ale nie wiedziałem w jakim stopniu".
Po obejrzeniu filmu i zapoznaniu się z ogromem twórczości Bradleya, Jackson rozpoznał w nim nie tylko przyjaciela, ale także pokrewną artystyczną duszę. "Jest muzykiem jazzowym", chichotał saksofonista, "tylko jego instrumentem jest farba".
Mający swoją premierę na festiwalu filmowym Slamdance w 2023 roku film With Peter Bradley to intymny portret 79-letniego artysty nakręcony przez sąsiada Bradleya z Saugerties w stanie Nowy Jork i filmowca Alexa Rappoporta. Film przedstawia biografię artysty jako pierwszego czarnoskórego handlarza dziełami sztuki na Madison Avenue, kuratora pierwszego zintegrowanego pokazu sztuki nowoczesnej w Ameryce i prawdopodobnie pierwszego czarnoskórego abstrakcjonisty reprezentowanego przez dużą nowojorską galerię.
Pomimo tych wyróżnień, Bradley od dziesięcioleci nie był tematem żadnej dużej wystawy galeryjnej, choć codziennie uparcie wracał do swojego studia w kontenerze transportowym, pracując przy cieple pieca na drewno. Pierwsze recenzje po styczniowej premierze filmu były pochwalne, a Film Threat nazwał go "dokumentem w najczystszej postaci... porywającym".
Ścieżka dźwiękowa Jacksona działa ekscytująco jako album muskularnego hard bopu i sugestywnych ballad, jak każdy zaznajomiony z historyczną karierą saksofonisty mógłby się spodziewać. W połączeniu z obrazami Rappoporta, ścieżka dźwiękowa ukazuje Jacksona jako zniuansowanego portrecistę jazzowego, zdolnego do skondensowania postaci lub akcji w odważną, swingującą melodię. Album otwiera jego melancholijny temat dla samego malarza, podczas gdy "Edith Ramsey" jest czułym przedstawieniem przybranej matki Bradleya.
"Podszedłem do filmu z otwartym umysłem" - wyjaśnia zwięźle Jackson. "Wiedziałem, że Peter uwielbia Johna Coltrane'a, Mingusa, Clifforda Browna i Maxa Roacha - więc są tu ślady ich wszystkich. Stamtąd po prostu podążałem za nastrojem utworu i zaproponowałem coś opartego na moich muzycznych przemyśleniach, które pasowałyby do sceny".
With Peter Bradley to pierwsza oryginalna ścieżka dźwiękowa Jacksona, spełniająca wieloletnie pragnienie, które obudziło się, gdy skomponował suitę muzyczną towarzyszącą niememu klasykowi Alfreda Hitchcocka The Lodger, zamówioną przez Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Syracuse w 2009 roku. Pozostałe utwory zostały nagrane pod wpływem chwili podczas sesji do The Gospel According to Nikki Giovanni, szeroko oklaskiwanej współpracy Jacksona ze znaną poetką. Dwa oryginały - "Amy's Theme", dedykowany zmarłej żonie bliskiego przyjaciela i "Brother G", napisany dla bliskiego przyjaciela Kenny'ego Garretta - zawierają klasyczny standard "Never Let Me Go" i "That's Earl Brother" Dizzy'ego Gillespie, z których wszystkie doskonale pasują do nastroju i mogą w przyszłości zaowocować arcydziełami jako ścieżka dźwiękowa do bieżących kreacji Bradleya.
- Aby wysyłać odpowiedzi, należy się zalogować.