Painter's Spring

Autor: 
Maciej Karłowski
William Parker Trio
Wydawca: 
Thirsty Ear
Dystrybutor: 
GiGi
Data wydania: 
20.06.2000
Ocena: 
4
Average: 4 (1 vote)
Skład: 
William Parker – bass; Daniel Carter - alto & tenor sax, flute, clarinet; Hamid Drake - drums

Jako wieloletni współpracownik, a i zapewne bliski przyjaciel dyrektora artystycznego ThirstyEar Mathew Shippa, William Parker jest jednym z najczęściej zatrudnianych instrumentalistów w nagraniach firny. Nie w kumoterstwie jednak tkwi tego przyczyna. Parker to jeden z najznakomitszych kontrabasistów współczesnego jazzu i co więcej artysta otwarty na nowe trendy w muzyce jazzowej, którą Her Direktor skwapliwie wykorzystuje.

Wśród ogromnej ilości nagranych z jego udziałem płyt w tym labelu są też jednak pozycje czysto akustyczne, chciałoby się nawet powiedzieć osadzone w nurcie, z którego mistrzostwo Parkera wyrosło. Do tego rodzaju pozycji zaliczyć trzeba bezwzględnie omawianą płytę. Nagrana z perkusistą Hamidem Drakiem oraz bardzo niedocenionym, ale prawdziwie znakomitym multiinstrumentalistą (saksofon altowy, flet, trąbka) Danielem Carterm, którego to w 1999 roku gościliśmy na mini trasie koncertowej z zespołem Chinatown.

Painter's Spring to pozycja, o której można śmiało powiedzieć, że jej zawartość nie odkrywa przed słuchaczem pozornie niczego co byłoby zaskakujące, ale też przykuwa jego uwagę na tyle mocno, że nawet kilkakrotne odsłuchiwanie jej nie skutkuje odłożeniem płyty na półkę. Tajemnica jej tkwi w tym co i jak gra Daniel Carter, który właściwie tylko jako saksofonista altowy może być postrzegany jako techniczny ekspert. Oczywiście pomyłką byłoby twierdzić, że traktuje on pozostałe instrumenty z niedbałością. Bliższe prawdy będzie określenie ich wykorzystania w kategorii sposobu wzbogacenia faktury brzmieniowej całej formacji oraz wprowadzania dodatkowych barw w całej kolorystycznej palecie grupy.

Otoczeniem dla jego brzmieniowych pomysłów oraz improwizatorskich akcji jest doskonale działająca sekcja, której rytmiczna sprężystość oraz zupełnie niewiarygodna zdolność reagowania na zmiany zdarzeń muzycznych już wiele lat temu uczyniła zeń jeden z najwspanialszych rytmicznych tandemów na świecie. W efekcie słyszymy doskonale zestrojone trio silnych osobowości, trio, przed którym jazz wydaje się być dziedziną bez tajemnic.

1.  Foundation #1; 2.  Come Sunday; 3.  Blues for Percy; 4.  Flash; 5.  There is a Balm in Gilead; 6.  Foundation #4; 7.  Foundation #2; 8.  Trilogy