Jesteś tutaj
Sen na festiwalu Usnound
The Dream wyświetla się na laptopach służących jednocześnie pracy i rozrywce, objawia się w sieciowych kawiarniach, na lotniskach, w międzynarodowych „enklawach sztuki” i w klubach. Podszyty jest stałym lękiem: ci, którzy żyją Snem, często muszą radzić sobie z niepewną sytuacją finansową. Tymczasem gdzieś w tle systemy gospodarcze i środowisko naturalne chylą się ku upadkowi. - piszą, jak zwykle tajmniczo, organizatorzy tegorocznego festiwalu Unsound, który odbędzie się w Krakowie w dniach 12-19 października. Tematem przewodnim tegorocznej edycji jest The Dream - Sen. Wśród gwiazd tegorocznej edycji znaleźli się m.in. Swans, The Necks czy Ben Frost.
The Dream to (niezamierzony) rezultat stu lat kontrkultury.
The Dream to aktualizacja statusu.
The Dream to nieustanne tworzenie i dzielenie się treścią.
The Dream to historia muzyki dostępna za jednym kliknięciem.
The Dream to ulotny stan, na skraju eksplozji.
Muzyka jest jednym z najbardziej doniosłych sygnałów nadchodzącej epoki The Dream. Jej kapitał kulturowy rośnie, choć jej monetarna wartość wydaje się być wątpliwa. Pod wpływem nowych strategii przemysłu muzycznego, mediów i marek powstaje globalny „underground”, w którym nienasycone pragnienie nowości paradoksalnie prowadzi do ciągłych powtórzeń. Najlepszym przykładem są festiwale muzyczne, na których wciąż przewijają się znajome nazwiska – wszystko jedno, czy mamy do czynienia z mega-rave’ami, czy mniejszymi, niszowymi imprezami.
„The Dream to akt autokrytyki i namysłu nad własną strategią; chcemy sprowokować dyskusję” – mówi dyrektor artystyczny Unsoundu, Mat Schulz. „Nie chcemy wybrzmieć zupełnie negatywnie, zależy nam raczej na pogłębionym namyśle. Źródła Snu wywodzą się z alternatywnych, a czasem wręcz buntowniczych ruchów artystycznych i społecznych. W trakcie tegorocznej edycji zastanowimy się nad tym, ile zostało z tej wywrotowej energii. Zdajemy sobie sprawę, że zadając to pytanie, poddajemy jednocześnie analizie nasz festiwal i nie obawiamy się odkrycia paradoksów”.
Unsound 2014 będzie zgłębiać te idee poprzez rozmaite działania, projekcje filmów, a przede wszystkim dyskusje. Sięgnie również do ich pierwotnego źródła – kontrkultury, od dadaizmu przez beatników, sytuacjonistów, ruch punk itd. Festiwal pod hasłem The Dream będzie również okazją do zaprezentowania postaci, których bezkompromisowej postawy nie zmienia ani sukces, ani porażka.
Długo wyczekiwany debiut SWANS na festiwalu Unsound ogłosiliśmy już wcześniej. Lider grupy, Michael Gira, to jedna z najbardziej oryginalnych postaci współczesnej kultury. Przy wsparciu składu, uznawanego za najlepszy w dziejach grupy, będzie promować najnowsze wydawnictwo Swans, „To Be Kind”.
Norweski DEATHPROD, czyli Helge Sten, dotychczas znany był głównie z Supersilent. Pomimo działania na obrzeżach muzyki, przyczynił się do zdefiniowania palety dark-ambientowych dźwięków, do których tak często nawiązują współcześni twórcy. Rzadko występujący na żywo Deathprod zagra w składzie: Helge Sten – audio virus, Hans Magnus Ryan – skrzypce, Pekka Stokke – wizualizacje, Christian Obermayer – dźwięk. Usłyszymy nagrania z wpływowego albumu „Treetop Drive”.
Duet CHRIS CARTER i COSEY FANNI TUTTI zmieni się w trio CARTER TUTTI VOID, dzięki wsparciu NIK VOID z grupy Factory Floor. Dotychczas w tym składzie zagrali na żywo tylko raz, czego pamiątką jest album „Transverse” z 2012 roku, dziś już klasyk. Trio wystąpi również na festiwalu Incubate. Koncert na Unsoundzie będzie częścią reaktywacji, podczas której zaprezentowany będzie materiał „Transverse II”.
W ramach zamówionego przez Unsound projektu REN SCHOFIELD (znany lepiej jako CONTAINER) połączy siły z norweskimi perkusistami KENNETHEM KAPSTADEM i TOMASEM JÄRMYREM, aktywnymi na scenie jazzowej, metalowej i elektronicznej. Tu wcielą się w „ludzkie automaty perkusyjne”, wykonując muzykę skomponowaną przez Schofielda na żywo, przy pomocy mikrofonów, efektów i triggerów. Projekt powstał przy współpracy kuratorskiej Mattisa Witha.
THE NECKS z Australii i RADIAN z Austrii to grupy o długiej historii, znane z żelaznej konsekwencji. Wspólnie wezmą udział w wyjątkowym przedsięwzięciu angażującym sześciu muzyków. Współpraca zespołów rozpoczęła się na festiwalu Musikprotokoll w Grazu, a występ na Unsoundzie będzie kolejnym jej etapem.
Polski zespół KSIĘŻYC milczał od 1996 roku, ale charakterystyczne, inspirowane minimalizmem, słowiańskim folklorem i psychodelią eksperymentalne brzmienie, w którym spotykają się głos, taśmy i instrumenty akustyczne zapewniło mu status zjawiska kultowego. Jedyny album zespołu, „Księżyc” (1996) został w zeszłym roku wydany na winylu w limitowanej liczbie 500 egzemplarzy nakładem brytyjskiego Penultimate Press. Wydawnictwo to przyczyniło się do fali spekulacji na temat tego, czy Księżyc wystąpi jeszcze na żywo, a jeśli tak, to gdzie. Teraz już wiadomo: na Unsoundzie 2014.
Islandzko-australijski muzyk BEN FROST jest blisko związany z Unsoundem od swojego pierwszego, legendarnego występu w kościele św. Katarzyny w 2008 roku (można posłuchać tutaj). Od tego czasu angażował się w liczne projekty festiwalowe (m.in. „Solaris”). Podczas Unsound 2012, Ben Frost zaprezentował swoje nowe brzmienie, oparte o elektronikę i perkusję, które rozwinął następnie na doskonale przyjętym albumie „A U R O R A”. W październiku usłyszymy muzykę z tego albumu na żywo. Towarzyszyć jej będą projekcje świetlne autorstwa Marcela Webera (MFO).
Tradycyjnie można spodziewać się bogatego programu klubowego. Na początek ogłaszamy legendę Detroit, DJ STINGRAYA, weterana sceny techno/elektro zaangażowanego we współpracę m.in. z Drexciyą i znanego z Urban Tribe. Z kolei JOEY ANDERSON z New Jersey, autor jednego z najlepszych albumów tanecznych ostatnich lat – „After Forever”, zaprezentuje swój głęboki, futurystyczny house.
Na Unsoundzie 2014 wystąpi także PERC, którego bogaty i nieprzewidywalny album „The Power And The Glory” jest próbą stworzenia własnego języka na bazie sztywnych ram brytyjskiego techno. RROSE, której pseudonim pochodzi od żeńskiego alter ego dadaisty Marcela Duchampa, również bazuje na techno, wzbogacając je o drony, halucynacyjny ambient i wściekły noise. Polskę reprezentuje ZAMILSKA, której debiutancki album „Untune” stał się ogólnokrajową sensacją.
Z innej bajki pochodzi TOTAL FREEDOM, należący do kolektywu Fade To Mind. Łącząc pop i odległe rejony muzyki tanecznej, tworzy oryginalne i bardzo współczesne brzmienie. Eksperymentalne odmiany muzyki tanecznej reprezentuje TCF, czyli norweski producent Lars Holdhus, którego technologicznie doskonałe, znakomicie wyprodukowane i świeże brzmienie ma wizjonerski charakter. EVOL przedstawiają swój styl jako „muzykę komputerową dla chuliganów”. Ich występ na tegorocznej, nowojorskiej edycji Unsoundu został podsumowany przez „The New York Times” jako „oszałamiający i opętańczy. Wybuchy klubowych rytmów prowokowały fizyczne reakcje, lecz asymetryczne strumienie dźwięków stawały im na drodze”.
Po nowojorskim sukcesie, oddziaływająca na wiele zmysłów instalacja EPHEMERA będzie częścią krakowskiej edycji Unsoundu. W instalacji spotykają się zapach i dźwięk: muzyczne oddźwięki i pogłosy zainspirowały kompozycje zapachowe. Nosem stojącym za całym przedsięwzięciem jest berlińczyk GEZA SCHOEN, twórca słynnych Escentric Molecules i wielu innych awangardowych zapachów. Zaproszeni do współpracy muzycy – BEN FROST, TIM HECKER i STEVE GOODMAN (aka KODE9) stworzyli surowy materiał dźwiękowy, na podstawie którego Schoen skomponował trzy zapachy: Noise, Drone, i Bass. Wizualnym elementem instalacji Ephemera jest zmieniający się wzór, stworzony przez pracującego w Londynie MANUELA SEPULVEDĘ (OPTIGRAM) i artystę video MARCELA WEBERA (MFO). Ukazały się już fragmenty utworów i nagrań video dla Noise i Drone. Świeżo opublikowane wideo, promujące zapach Bass (oparty o muzykę Steve’a Goodmana), można zobaczyć tutaj.
Na koniec – wiodącym projektem tegorocznej edycji Unsoundu jest LUMINOUS BODIES, stworzony we współpracy z festiwalem INSOMNIA (Tromso, Norwegia) i ICELAND MUSIC EXPORT OFFICE / ICELAND AIRWAVES (Reykjavik, Islandia). Finansowany z programu EEA 2009-2014, „Promowanie różnorodności kulturowej i artystycznej w ramach europejskiego dziedzictwa kulturowego”, LUMINOUS BODIES obejmuje wspólne działania kuratorskie i artystyczne pomiędzy Polską, Norwegią i Islandią (a także z udziałem artystów z innych krajów) oraz zamówione projekty specjalne.
KARNETY TYGODNIOWE I WEEKENDOWE TRAFIĄ DO SPRZEDAŻY 26 CZERWCA.
DOTYCHCZAS OGŁOSZENI WYKONAWCY:
Ben Frost (IS/AU) Carter Tutti Void (UK) Deathprod presents: Treetop Drive (NO) DJ Stingray (USA) EVOL (SP/UK) Joey Anderson (USA) Księżyc (PL) Perc (UK) Ren Schofield (aka Container) with Kenneth Kapstad & Tomas Järmyr (USA/NO) Rrose (USA) Swans (USA) TCF (NO) The Necks & Radian (AU/AT) Total Freedom (USA) Zamilska (PL)
INSTALACJA:
„Ephemera” (IS/DE/UK/CAN):Geza Schoen (zapachy), Tim Hecker (Drone), Ben Frost (Noise), Kode9 (Bass), Marcel Weber (wideo) i Optigram (wizualizacje)
- Aby wysyłać odpowiedzi, należy się zalogować.