Projekt Macieja Garbowskiego poświęcony twórczości Witolda Lutosławskiego na żywo jutro w Warszawie
Parafrazy i metamorfozy wybranych kompozycji Witolda Lutosławskiego zabrzmią 18. i 19. czerwca w Warszawie i we Wrocławiu. Koncerty odbędą się w ramach projektu Macieja Garbowskiego „Lutosławski Collective”, któremu towarzyszyć będą: kontrabasista Anders Jormin, wokalistka Lena Willemark, wiolonczelista Andrzej Bauer, pianista Dominik Wania oraz Cezary Duchnowski przy komputerze i Sambor Dudziński na instrumentach dętych i perkusjonaliach. Zwieńczeniem projektu „Lutosławski Collective” będzie płyta, która zostanie wydana w drugiej połowie tego roku.
Lutosławski Collective to projekt, który obejmuje wiele aspektów związanych z twórczością Witolda Lutosławskiego. Ideą przedsięwzięcia jest przełożenie idei kompozytorskich Witolda Lutosławskiego na język szeroko rozumianej improwizacji. Do jego realizacji pomysłodawca – Maciej Garbowski – przystąpił z grupą artystów bardzo różnorodnych: Andrzejem Bauerem, Andersem Jorminem, Samborem Dudzińskim, Leną Willemark i Dominikiem Wanią. Bazą do muzycznych impresji są kameralne kompozycje Lutosławskiego. Niespotykany w interpretacjach jego kompozycji jest dobór instrumentów do projektu. Jest on wynikiem dobrze przemyślanej koncepcji aranżacyjnej. Dwa kontrabasy, wiolonczela, fortepian oraz trzy niezależne głosy solowe to unikalna konfiguracja. Główny nacisk nie jest tu kładziony na sferę wokalną: jest ona równorzędna tak z fortepianem i wiolonczelą oraz obydwoma kontrabasami. Pojawiające się momentami partie oparte na tekstach szwedzkiego noblisty z dziedziny poezji - Tomasa Tranströmera (nawiązanie do „5 pieśni do słów Kazimiery Iłłakowiczówny”) są momentami recytowane w trzech językach na raz, co ma stanowić nawiązanie do trzech grup instrumentalnych w orkiestrze smyczkowej: I i II skrzypiec oraz altówek.
Stanowiący zwieńczenie projektu Maciej Garbowski: Lutosławski Collective album wydany zostanie w drugiej połowie 2013 roku. Towarzyszyć mu będzie książka dotycząca korelacji pomiędzy technikami stosowanymi w muzyce improwizowanej a techniką aleatoryczną, tak charakterystyczną dla twórczości kompozytora. Celem pracy jest zbadanie w jaki sposób kształtują się związki kompozycji Lutosławskiego z improwizacją w muzyce. Dotychczas nie ukazało się w Polsce żadne wydawnictwo skupiające się na związkach kompozycji Lutosławskiego i improwizacji. Celem pracy jest przede wszystkim rzucenie światła na niezbadaną dotychczas kwestię. Badania poszerzą wiedzę na temat technik kompozytorskich Lutosławskiego i mogą przyczynić do prób reinterpretacji jego twórczości. Wyniki procesu badawczego przełożą się również na sposób interpretacji i odczytywania utworów Lutoławskiego, które znajdą się na płycie.
18 czerwca 2013, godz. 19.00
Polskie Radio, Studio im. Władysława Szpilmana, Warszawa
19 czerwca 2013, godz. 20.00
Filharmonia im. Witolda Lutosławskiego, Wrocław
- Aby wysyłać odpowiedzi, należy się zalogować.