Matter Anti-matter - nowy album Exploding Star Orchestra pod wodzą Roba Mazurka

Autor: 
Redakcja

Rob Mazurek na najnowszym albumie Exploding Star Orchestra (wydanym przez wytwórnię jazzową RogueArt) zabiera nas w kosmiczne rejony muzyki. Roscoe Mitchell występuje w roli gwiazdy specjalnej, a tytuł Matter Anti-matter z dopiskiem Sixty-Three Moons of Jupiter & Electronic Works jest zapowiedzią tego, co jeden z najbardziej fascynujących improwizatorów stworzył tym razem. Dla zainteresowanych techniką graficzną: Mazurek ozdobił wydanie płytowe litografiami 3D swojej produkcji.

 

Materia czy antymateria, wszystko jest poza proporcjami w muzyce Roba Mazurka: jest większe od natury, i nie ma innego wyboru jak tylko powiedzieć prawdę. Czy wszystko musi być wyolbrzymione i pełne euforii? Odpowiedź brzmi tak: wszystko musi być wyolbrzymione i euforyczne.

…Czy Exploding Star Orchestra nie została stworzona w 2005 roku aby połączyć rozbite fragmenty jednego niebieskiego i muzycznego ciała (Chicago), jego satelit, mieszkańców formacji sukcesywnie  gromadzonych przez Roba Mazurka, mieszkańców Chicago Underground, Isotope 217, Mandarin Movie, Sound Is Quintet, Starlicker, Pulsar Quartet, Skull Sessions?

Ich powtórne zgromadzenie nastąpiło 8 i 9 maja 2009 roku w São Paulo's Vila Mariana, z mieszkańcami satelity São Paulo Underground i z odległymi mieszkańcami Art Ensemble of Chicago, pod wodzą arcymistrza pól grawitacji.

Alexandre Pierrepont

Kornecista zakorzeniony w tradycji hard bopu, jest jednym z najbardziej fascynujących improwizatorów swego czasu. Jako założyciel kolektywu Chicago Underground i zespołu Isotope 217, redefiniował na nowo granice gatunków muzycznych. Urodzony w 1965 r. w New Jersey, Rob Mazurek zajmował się muzyką już od najmłodszych lat. Zaczynał od gry na kornecie w szkolnym zespole. Zafascynowany muzyką Ornetta Colemana, Art Ensemble of Chicago, Henry Threadgilla w 1996 roku utworzył Chicago Underground czyli popołudniowe warsztaty muzyczne w chicagowskim klubie The Green Mill. Jedną z pierwszych osób, którą zaprosił do współpracy był gitarzysta Jeff Parker. Cotygodniowe jam sessions w krótkim czasie uformowały stałą grupę bywalców, wśród nich kontrabasistę Noela Kupersmitha i perkusistę Chada Taylora. Skład uzupełniony przez puzonistkę Sarę Smith, pod nazwą Chicago Underground Orchestra nagrał w 1998 roku pierwszą płytę Playground, która ukazała się w wytwórni Delmark Records, wspierającej artystów związanych z AACM. Ten projekt automatycznie połączył grupę Mazurka z bogatą tradycją Chicagowskiego jazzu.W ramach kolektywu Chicago Underground Orchestra, Mazurek występował i nagrywał w różnych konfiguracjach m.in. w duecie z Taylorem, w trio z Kupersmithem i w kwartecie z Parkerem. W kolejnych latach wpółpracował m.in. z Tortoise, Stereolab i Samem Prekopem. W 1997 założył Izotop 217, którego muzyka łączy w sobie elementy jazzu, funku, hip-hopu i elektroniki. Pod koniec lat 90-tych, zainspirowany muzyką Mortona Feldmana, Mazurek rozpoczął pracę nad tworzoną komputerowo muzyką konkretną do projektu Orton Socket. Przeprowadził się do Sao Paulo w Brazylii, gdzie nagrywa i koncertuje z Sao Paulo Underground. Powołał też rodzaj muzycznego, gwiazdorskiego kolektywu Exploding Star Orchestra. – łącząc kilka pokoleń chicagowskich muzyków.

 

 

ROB MAZUREK

EXPLODING STAR ORCHESRTA

FEATURING ROSCOE MITCHELL

 

MATTER ANTI-MATTER

SIXTY-THREE MOONS OF JUPITER ELECTRONIC WORKS

 

Rob Mazurek: direction, cornet (CD 1), electronics (CD 2), compositions

Roscoe Mitchell: alto & soprano saxophones

Nicole Mitchell: flutes & voice

Matana Roberts: alto saxophone

Matt Bauder: tenor saxophone

Steve Swell: trombone

Jason Adasiewicz: vibraphone & tubular bells

Kevin Dumm: electronics

Matthew Lux: bass guitar

Mauricio Takara: cavaquino & percussions

Guilherme Granado: samplers & marimba

John Herndon: drums

Mike Reed: drums

Chad Taylor: drums

Damom Locks: voice

 

 

MATTER ANTI-MATTER 1 

 

 

 

MATTER ANTI-MATTER 2