Legendarny ruch AACM - Association for the Advancement of Creative Musicians - świętuje w tym roku 50 lecie istnienie. To właśnie ten ruch stał się kolebką dla wielu kluczowych zjawisk amerykańskiej muzyki eksperymentalnej a z pewnością jednym z najcenniejszych fenomenów w historii muzyki improwizowanej. Muhal Richard Abrams, Henry Threadgill, Anthony Braxton, Jack DeJohnette, Wadada Leo Smith, Lester Bowie to tylko fragment improwizatorskiego fraktala, jakim jest rodzina AACM. Jeden z najwcześniejszych członków Stowarzyszenia - kompozytor, puzonista a także historyk i profesor Uniwersytetu Columbia - George Lewis kończy właśnie prace nad operą poświęconą ruchowi AACM! Spektakl nosić będzie tytuł „Posłowie”: "Afterword, The AACM (as) Opera”.
George Lewis jest autorem kluczowego opracowania na temat AACM: książki „A Power Stronger Than Itself: The AACM and Amercian Experimental Music”. To właśnie ona posłużyła za libretto do opery o słynnym chicagowskim ruchu. Dzieło będzie miało swoją premierę na jesieni, na deskach chicagowskiego Muzeum Sztuki Współczesnej.
Do swej książki Lewis zebrał przeszło setkę wywiadów. Nie były to jednak zwykłe rozmowy. Jak wspomina puzonista, przepełnione były one poezją. Jego bohaterowie przywoływali historie, odtwarzali drogę jaką przeszli jako młodzi, czarnoskórzy Amerykanie żyjący w południowym Chicago lat 60tych, zmagając się z ograniczeniami i barierami tak muzycznymi jak i polityczno-społecznymi. Stąd pracując nad operą nie trzeba było stwarzać dodatkowych dramaturgicznych napięć - wystarczyło stworzyć przestrzeń dla tych opowieści i stojącymi za nimi wartości. Wypowiedzi przyjaciół Lewisa w naturalny sposób stały się treścią operowych arii.
To opera o aspiracjach - mówi George Lewis - O tym, że w gruncie rzeczy jesteśmy tacy sami: szukamy swojej drogi by przeżyć, tworzyć nową muzykę, realizować swoje pomysły.
George Lewis jest kompozytorem, puzonistą i improwizatorem a także profesorem Uniwersytetu Columbia, zdobywcą m.in. stypendium MacArthura. Przed kilkoma tygodniami otrzymał także stypendium Guggenheima. Za reżyserię opery odpowiedzialni sąSean Griffin artystka multimedialna Catherine Sullivan.
Historia czarnych Amerykanów nieczęsto staje się tematem oper, tym bardziej podkreślić warto, że obok jesiennej premiery „Afterword” już 5 czerwca publiczność Opery filadelfijskiej zobaczy spektakl "“Charlie Parker’s Yardbird” o życiu i twórczości jazzowej ikony - Charliego Parkera.