Święto Wiosny - Masecki i Orzechowski na Dniach Muzyki Nowej!

Autor: 
Redakcja

Choć organizatorzy wiosennej edycji Dni Muzyki Nowej nie włączyli się w obchody stulecia premiery "Le Sacre du printemps" Igora Strawińskiego, dla Czytelników Jazzarium 2 kwietniowe wieczory w Klubie Żak będą nie lada gratką. 12go kwietnia w Sali Suwnicowej Sztukę Fugi Bacha zinterpretuje Marcin Masecki. Po nim na scenie pojawi się Stefan Wesołowski by po raz pierwszy zaprezentować kompozycję "Woodwind Madrigals"Dzień później - w sobotę, 13go kwietnia Pianohooligan - Piotr Orzechowski - eksperymentował będzie z muzyką Krzysztofa Pendereckiego. Druga część wieczoru upłynie pod znakiem post-rockowej melancholii w wykonaniu teksańskiego zespołu Balmorhea. 

Dni Muzyki Nowej to przestrzeń, w której spotykają się artyści poszukujący i współpracujący między gatunkami, poszukujący nowych idei i technik wykonawczych, przestrzeń prezentująca najnowsze trendy i z Polski i ze świata, często w premierowych wykonaniach, przestrzeń, w której miesza się muzyka klasyczna i nieklasyczna. DMN odczarowują stereotypy „niedostępności” muzyki współczesnej dzięki różnorodności gatunkowej, kulturowej i pokoleniowej. O ile ubiegłoroczne DMN upłynęły pod znakiem smyczków (Kronos Quartet, Kwartet Śląski, Johan Johannsson z kwartetem smyczkowym), to rok 2013 należy zdecydowanie do pianistów: w zimowej odsłonie w Sali Suwnicowej Klubu Żak pojawili się Nils Frahn, Hauschka w towarzystwie słynnej skrzypaczki Hilary Hahn, a także Lubomyr Melnyk. W jednym z licznych tekstów podsumowujących zimową edycję DMN, Tomasz Rozwadowski w Dzienniku Bałtyckim pisał: Tych z internautów, którzy szczególnie chętnie pomstują na imprezy artystyczne organizowane za przysłowiowe "pieniądze podatników", pragnąłbym zaprosić do Żaka, by zobaczyli pełną salę, całkiem sporą, wypełnioną publicznością spontanicznie reagującą na muzykę nie najłatwiejszą w odbiorze i całkowicie nieobecną w mediach. Nikt tych ludzi do przyjścia i wydania (umiarkowanych zresztą) własnych pieniędzy nie zmuszał.
Festiwal jest realizowany ze środków Miasta Gdańska i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Wiosenną edycję DNM otworzy koncert Marcina Maseckiego, nominowanego do Paszportów Polityki 2012 „Za to, że jako błyskotliwy pianista i kompozytor erudyta z humorem, inteligencją i bezczelnym wdziękiem wywraca i przedefiniowuje muzyczne kanony.” Marcin Masecki zagra „Kunst der Fuge” Bacha. Dorota Szwarcman z Polityki recenzując płytę Maseckiego w podsumowaniu napisała: „Jest jednak próba maksymalnego ogołocenia z emocji w celu pokazania jedynie genialnej konstrukcji. Czy to pomaga w odbiorze? Niektórym być może tak. Na pewno nazwisko Maseckiego, popularne wśród młodego pokolenia, sprawi, że jego odbiorcy sięgną po Bacha i może zatrzymają się przy nim na dłużej”.

Marcin Masecki on Bach for the 21st Century from Culture.pl on Vimeo.

Tego samego dnia młody kompozytor i skrzypek, Stefan Wesołowski, dobrze znany trójmiejskiej publiczności z takich imprez, jak Transvizualia, Sopot Film Festiwal czy Gdańskiego Festiwalu Tańca (autor muzyki do spektaklu Iwony Gilarskiej „Z Nieba do Ziemi”) przedstawi specjalnie przygotowany na DMN materiał WOODWINDS MADRIGALS.

Zdobył główną nagrodę na jednym z najbardziej prestiżowych konkursów jazzowych na świecie - Montreux Jazz Piano Solo Competition 2011, tym samym stając się pierwszym Polakiem, który zwyciężył podczas legendarnego szwajcarskiego Montreux Jazz Festival. Kto? Piotr Orzechowski aka Pianohooligan. O sobie mówi: „Pianohooligan to ksywka. Określa sposób gry, ale jest w tym coś więcej. Bunt. Przeciw kopistom, których w polskiej muzyce jest wielu. (…) Jazz poszedł w złym kierunku. (…) Trzeba wszystko ładnie wygrać, są skale, poza które nie wolno wykraczać, akordy, które trzeba ułożyć jak należy. Bzdura. Muzycy w Polsce grają to, co Amerykanie grali kilkadziesiąt lat temu. Koszmar. Ci ludzie pracują w muzeach. Nie mam zamiaru być muzealnikiem. (…) Chcę ożywić ducha jazzu, odejść od muzyki akademickiej. Czekam na konfrontację”. (David Karpiuk / Newsweek / 26.01.2013) W Sali Suwnicowej Klubu Żak Piotr Orzechowski zmierzy się nie z jazzem, a kanonem muzyki współczesnej czyli twórczością jednego z najwybitniejszych muzyków naszych czasów, z kompozycjami Krzysztofa Pendereckiego.

BALMORHEA, kolektyw muzyków z Austin (Texas) określani przez prasę muzyczną jako mistrzowie post-rockowej melancholii to drugi wykonawca na DMN 13 kwietnia. Balmorhea wyrósł na czołowy skład sceny post-rocka i neoklasyki. Teksańscy mistrzowie zaczynali jako duet, od kilku lat występują w sześcioosobowym składzie, a tradycyjne rockowe instrumentarium wzbogacają m.in. o wiolonczelę, skrzypce czy kontrabas. Ich muzyka to unikalna fuzja pianistyczno-smyczkowych pejzaży spod znaku Ólafura Arnaldsa czy Maxa Richtera, eksperymentalnych wycieczek w stylu Godspeed You! Black Emperor oraz nastrojowych fragmentów na modłę Sigur Ros. Materiał z ich najsławniejszej płyty "All Is Wild, All Is Silent" z 2009 roku doczekał się też doskonałych reinterpretacji - jeden z remiksów Balmorhea stworzył także Jacaszek. To nie jedyny ich związek z Polską, podobno Amerykanie są także miłośnikami poezji Adama Zagajewskiego i Czesława Miłosza. Ich najnowszy album "Stranger" przynosi dźwięki o nieco jaśniejszych tonach, choć nie mniej intrygujące. Nasyconą emocjami i filmowo sugestywną muzykę grupy z Teksasu dziennikarze renomowanego portal Allmusic porównują do Ennio Morricone i Sigur Rós, upatrując w Balmorhea następców sławnych Islandczyków.
Trzeci dzień (1.06.2013) DMN zagości na GDAŃSKIM FESTIWALU TAŃCA. Wystąpi Greg Haines, kompozytor, pianista, wiolonczelista, tworzący muzykę dla choreografów takich jak Meg Stuart, Ina Christel Johannessen czy MD Collective (Kolonia). Oboje zaprezentują materiał ze swoich solowych płyt.

Organizator: Klub Żak / 80-266 Gdańsk, ul. Grunwaldzka 195/197 / www.klubzak.com.pl / biuro@klubzak.com.pl / 58 344 05 73 i 58 345 15 90

Tagi: