The Unified Field

Autor: 
Kajetan Prochyra
Piano Interrupted
Wydawca: 
Denovali Records
Data wydania: 
25.10.2013
Ocena: 
4
Average: 4 (1 vote)
Skład: 
Tom Hodge - piano, Franz Kirmann - electronics, Greg Hall - cello, Tim Fairhall - double bass

Piano Interrupted - nazwa dla wspólnego projektu Toma Hodge'a i Franza Kirmanna mówi wszystko: fortepian przerwany, w którego środek coś wetknięto zaburzając jego normalny muzyczny bieg. Nazwa nie zdradza jednak jak łagodna a przy tym świeża i bezpretensjonalna powstaje w ten sposób muzyka.

Unified Filed to tytuł wieloznaczny. Muzycznie odnosi się on do zabiegu polegającego na traktowaniu melodii jak harmonii i harmonii jako melodii. Technikę tę wykorzystywali dodekafoniści ale i przed nimi sięgali zabieg ten stosowali Aleksander Scirabin czy Igor Strawiński. Z drugiej strony pojęcie to ukute przez Alberta Einsteina jako teoria ujednoliconego pola - łącząca ogólną teorię względności z zasadami oddziaływań elektromagnetycznych. Wreszcie w mowie potocznej mianem tym określa się coś co jest nie może się wydarzyć - jedną wspólną teorię wszystkiego - taką naukową wariację na temat gruszek na wierzbie.

Franz Krimann, który w Piano Interrupted odpowiada za programowanie instrumentów elektronicznych na co dzień tworzy muzykę tak dla klientów komercyjnych - np. producenta samochodów Hyundai - jak i towarzyszącą artystycznym, multimedialnym instalacjom.
Pianista i kompozytor Tom Hodge to przede wszystkim autor muzyki filmowej i użytkowej - do reklam i programów telewizyjnych. Wśród jego klientów znalazła się też Carolina Herrera - projektantka zamówiła u niego muzykę towarzyszącą nowojorskiemu pokazowi jej kolekcji. Jego remiks utworu „Aerodynamic” docenili autorzy pierwowzoru - Daft Punk. Dodajmy do tego fakt, że Hodge pracuje właśnie nad baletem „Poczekalnia”, zamówionym przez niemiecki Thüringen Staatsballet - trudno byłoby więc nazwać go jedynie kompozytorem jingli.
Pomysł na Piano Interrupted jest - jak na dzisiejsze czasy prosty. Pianista nadaje ton - Kirmann za pomocą swego elektroakustycznego zestawu przetwarza melodie, dźwięki, barwy tworząc nową jakość, na którą znów odpowiada i przetwarza przez Hodge. Tyle teorii. Teraz praktyka. 

Dobrze słucha się tej muzyki w słuchawkach, gdy z pomiędzy dźwięków fortepianu wyłania się nie tylko elektronika, ale i poukrywane gdzieś pomiędzy czarno-białymi klawiszami instrumenty: wiolonczela, kontrabas, perkusjonalia…

Piano Interrupted doskonale wykorzystuje emocje jakie budzić może dziś dźwięk pianina - kiedyś instrumentu obecnego w każdym porządnym, mieszczańskim domu - dziś, jeśli jeszcze taki mebel się ostał, służy najczęściej za stojak na fotografie. Na „Unified Field” nie słychać pianistycznej wirtuozerii. Są za to nostalgiczne skrawki melodii, pieśni, hymnów, które służą za komórki do budowy nowej, nowoczesnej - lekko ambientowej, gdzie indziej przywołującej skojarzenia z muzyką filmowej - tkanki. Jednak poza fakturami i malowniczymi pociągnięciami melodii nie brakuje na Unified Field tego, co w żywej muzyce najważniejsze - współgrania, tego co celnie określa termin interplay: nieustannego, swobodnego dialogu. Pytań i odpowiedzi. Pianino nie jest tu tylko głosem z przeszłości i gadżetem w stylu retro. To demokratyczna przestrzeń, w której wszyscy tworzą nowoczesną muzyczną instalację. Warto się w nią wsłuchać. 

PIANO INTERRUPTED zaprezentuje materiał z płyty Unified Field w Klubie Żak 19go stycznia w ramach festiwalu DNI MUZYKI NOWEJ

1. Emoticon; 2. Two Or Three Things; 3. Cross Hands; 4. Darkly Shining; 5. The Unified Field; 6. An Accidental Fugue; 7. Open Line; 8. Camera Obscura; 9. Path Of Least Resistance; 10 . Lost Coda