Jesteś tutaj
SIM w Zatoce Sztuki: Tyshawn Sorey
Jazz, improwizacja, muzyka kreatywna - te i inne pojęcia zredefiniują, a na pewno ich definicje poszerzą muzycy Ralph Alessi i muzycy związani z nowojorską School of Improvised Music, którzy w przyszłym tygodniu poprowadzą cykl warsztatów w sopockiej Zatoce Sztuki. Jazzarium.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia. Na naszych łamach szeroko będziemy je opisywać. Jako przedsmak SIMowych warsztatów przedstawiamy sylwetki “profesorów”, których posłuchać będzie można w Sopocie. Dziś odc. 1
Tyshawn Sorey.
“Perkusista jazzowy”, “komponujący czarnoskóry perkusista, nagrywający autorskie płyty” - Tyshawn Sorey, choć jest znakomitym desygnatem tych nazw, jest jednocześnie przeciwieństwem tego, co standardowo kojarzy się z tymi określeniami. Sorey jest muzykiem. Kreatywnym muzykiem. To chyba jedyne celne określenia jego działalności. Nie ogranicza się bowiem ani wyłącznie do perkusji (gra też na fortepianie, puzonie) ani do jazzu, czy “tzw. jazzu” - jak sam to określa.
Inspiruje go życie, zarówno muzyczne - czerpie z różnych stylistyk, tradycji i epok - jak i duchowe - filozofia Zen, a szczególnie zmaganie się z ograniczeniami, oszczędność, minimalizm. Na swoim debiutanckim albumie, dwupłytowym wydawnictwie “That/Not” zawarł 43 minutową kompozycję "Permutations for Solo Piano,", na której sam gra raptem kilka akordów. Nie jest to jednak happening ani prowokacja, tylko piękna muzyka, wypełniająca przestrzeń i czas. Medytacja. "Moja muzyka jest afirmacją całego świata, w jej pełnej różnorodności".
Tyshawn bierze udział w niezliczonej liczbie muzycznych przedsięwzięć. Jego “flagowymi projektami” są Paradoxical Frog (trio z Kris Davis i Ingrid Laubrock), Fieldwork (z Vijay’em Iyerem i Stevem Lehmanem) oraz kwartet 41 Compositions (John Erscreet - fortepian, Loren Stillman - saksofony, Todd Neufeld - gitara, Christopher Tordini - kontrabas). Poza tym tworzy kompozycje na puzon solo, na trio i kwintet z przewodnią rolą gitary (Koan, Koan II), co jakiś czas gra duety z Johnem Zornem. Oprócz grania i komponowania prowadzi zajęcia w nowojorskiej School of Improvised Music.
Serwis glowingrealm.com poprosił Soreya o listę 20 jego zdaniem przełomowych płyt. Ten repertuar wiele mówi o jego muzycznym krwioobiegu.
1 ) Charlie Parker – The Dean Benedetti Recordings
2 ) The Complete Louis Armstrong Hot Five/Hot Seven Recordings
3 ) Pierre Boulez – The Three Piano Sonatas
4 ) Captain Beefheart – Lick My Decals Off Baby
5 ) James Brown – Live At The Apollo, Vol. I
6 ) Max Roach – Drums Unlimited
7 ) Nirvana – In Utero
8 ) Karlheinz Stockhausen – Gesang der Junglinge/Kontakte
9 ) Otis Redding – Live In Europe
10 ) Anthony Braxton – The Complete Braxton 1971
11 ) Jimmy Smith – Crazy Baby
12 ) John Cage – Atlas Eclipticalis and Winter Music
13 ) Cecil Taylor – Indent
14 ) Milford Graves – Stories
15 ) Gorguts – Obscura
16 ) Steve Coleman and Five Elements – Black Science
17 ) Muhal Richard Abrams – Levels and Degrees of Light
18 ) Alvin Lucier – I Am Sitting In A Room
19 ) Morton Feldman – For Samuel Beckett
20 ) Prince – Around The World In A Day
Warszataty w Zatoce Sztuki przeznaczone są dla młodych muzyków i rekrutacja na nie dobiegła już końca. Dla wszystkich zainteresowanych pozostają wieczorne jamy (21-25 sierpnia) oraz koncert, który odbędzie się we wtorek 23 sierpnia w Dream Clubie w sopockim Krzywym Domku. Na koncercie obok Soreya wystąpią Ravi Coltrane, Ralph Alessi i Mark Helias.
Jam session:
pon 22.08, wt 23.08, śr 24.08, pt 26.08
godz. 21:00, restauracja w Zatoki Sztuki (Al. F. Mamuszki 14)
czw. 25.08 - Stary Rower
Koncert biletowany (80zł przedsprzedaż/ 100zł w dniu koncertu)
wt. 23:08
godz 20:00 Dream Club w Krzywym Domku, ul. Boh Monte Cassino (Monciak)
W tekście wykorzystano zdjęcia pochodzące ze znakomitej strony http://eyeshotjazz.com/ Daniela Sheehana.
- Aby wysyłać odpowiedzi, należy się zalogować.