Jesteś tutaj
Ruszyło X Sacrum Profanum!
Brutalny, wręcz bolesny impuls do refleksji nad światem i nami samymi. Wieloznaczny i prowokacyjny. Taki jest właśnie Król Lear Pawła Mykietyna. Światowa premiera najnowszej kompozycji jednego z najbardziej cenionych polskich twórców zainaugurowała 10. jubileuszową edycję festiwalu Sacrum Profanum. Dzieło zaprezentowała legendarna formacja Ensemble Modern pod kierownictwem Marka Mosia.
Jak mówił na konferencji inaugurującej festiwal Paweł Mykietyn, przymierzał się do tej kompozycji przynajmniej rok, kiedy to wpadł mu w ręce dramat hiszpańsko-argentyńskiego pisarza i reżysera Rodrigo Garcii. Szekspirowski tytuł wywołał oczywiste skojarzenia, jednak dużo bardziej zainteresowała go mocno ironiczna poetyka dzieła. Współczesna parafraza szekspirowskiego Króla Leara przepełniona jest brutalnymi opisami tortur psa, służącymi do budowy mało wykwintnych, często wulgarnych metafor krytykujących żądne krwi i luksusu współczesne społeczeństwo.
Rodrigo Garcia zasłynął w Polsce w 2009 roku skandalem, który wywołała jego sztuka Wypadki: zabić, by żyć. Sprzeciw publiki wzbudził wtedy zjadany żywcem na scenie, piszczący z bólu homar. Dosadny obraz, uświadamiający, że homary podawane w restauracjach nie umierają na starość, nie biorą się z półek w sklepie…
Król Lear Garcii też nie jest opowiastką dla grzecznych dzieci. To ostra krytyka świata, który od wieków nie ruszył z miejsca i nie jest w stanie wyciągnąć wniosków ani z wojen, ani z ekonomicznych kryzysów. Bohater dramatu Garcii w bestialski sposób maltretuje psa. Opisy jego obrzydliwych działań narastają i stają się coraz bardziej nierealne. Król Lear, wpierw spaceruje z pupilem po „zaminowanej” plaży. Wyobraża sobie, że jego hasający pies wyrzucany jest w górę coraz to nowymi wybuchami. Jednak wciąż żyje. Król próbuje go dobić kopniakami, a gdy to się nie udaje, przygotowuje dla niego najbardziej wymyślne dania, a potem je wyrzuca przez okno, by pies za nimi wyskoczył i roztrzaskał się o płyty chodnika…
Libretto do utworu Mykietyna opracował na podstawie tekstu Rodrigo Garcii dramaturg Teatru Nowego Piotr Gruszczyński. Kompozytor skompilował je z oryginalnymi fragmentami szekspirowskiego Króla Leara. Powstała 90-minutowa, dwuczęściowa, wokalno-instrumentalna kompozycja o nieodgadnionej formie z pogranicza dramatu muzycznego. Paweł Mykietyn nazwał ją wpierw musicalem, później porównał do audiobooka i słuchowiska. I chyba to ostatnie określenie jest najbardziej trafne. Utwór przeznaczony został na podstawowy skład Ensemble Modern (19 muzyków) i obsadę pięciu głosów solowych: trzech głosów żeńskich (voce bianca), solisty (voce bianca), kontratenora oraz elektronikę. Mimo takiej obsady, zapewne w kontraście do mocnego tekstu, muzyka Mykietyna jest raczej tłem. W kilku węzłowych punktach nawet ilustracyjnym: przeciągłe glissanda oddające wycie torturowanego psa, czy opadające pasaże klarnetów, gdy zwierzę spada z „piątego piętra bez windy”. Pojawiają się mykietynowskie delikatne migotliwe struktury, specyficzna dźwiękowa aura, w której nie brak intrygujących pomysłów: elektronicznych sprzężeń zestawionych z wysokimi tonami trąbki, rozładowujących napięcie nakładających się na siebie z mikroopóźnieniami fraz, jasnych akordów fortepianu.
Ale forma, brzmienie nie są tu tak istotne, jak tekst i jego struktura. Mykietyn precyzyjnie zrytmizował partie wokalne. Partia Króla Leara zajmuje niemal 80 procent całego utworu, pozostałe 20 należy do jego trzech córek oraz Błazna. Partie hiszpańskojęzyczne są mówione, nieliczne cytaty z Szekspira śpiewane. W centralnej części utworu pojawia się krótki francuski tekst: Kim jesteś? Człowieku co tu robisz? Czego pragniesz?
Paweł Mykietyn zastanawiał się, komu mają być powierzone partie wokalne: śpiewakom, aktorom? Wybrał tych pierwszych, za to z różnych kręgów. W światowej premierze utworu wzięli udział „klasyczni” soliści – Juan Noval Moro (Król Lear), specjalizująca się w muzyce barokowej Julieta González de Springer (Goneryla) i świetny brytyjski kontratenor Jonathan Peter Kenny (Błazen), ale także wokalistka jazzowa Katarzyna Moś (Kordelia) oraz wybitna wykonawczyni muzyki ludowej krajów Ameryki Łacińskiej – Beatriz Bianco (Regana).
Świetna obsada i, tradycyjnie, perfekcyjne wykonanie Ensemble Modern sprawiło, że uwaga słuchacza koncentrowała się na sugestywnym tekście – intrygującej mieszance groteski, ironii, gniewu, absurdu, w której oryginalny Król Lear jest zaledwie symbolem konsumpcjonizmu. Garcia burzy iluzję, że sztuka w świecie – w tym „mentalnym burdelu” – jest w stanie cokolwiek zmienić. Torturowany pies, to według niego dzisiejszy człowiek kuszony „kaczką z truflami” – ochłapami rzucanymi przez władzę, który nie wie co robić i co myśleć. Który zagubił się w swoich odczuciach.
Mówmy to co czujemy, a nie to co każą nam mówić – pada w finale dzieła Mykietyna. Jego brutalno-piękny Król Lear każe się przeciw takiemu światu buntować. A przynajmniej starać się pozostać sobą.
Dzisiaj na Festiwalu: Koncert monograficzny Aleksandra Nowaka w interpretacji zespołu Alarm Will Sound pod dyrekcją Alana Piersona. Początek o godz. 20.00 w Teatrze Łaźnia Nowa. Transmisja koncertu na antenie Programu 2 Polskiego Radia. Koncert można zobaczyć na: www.sacrumprofanum.com, www.polskieradio.pl oraz na www.nina.gov.pl.
FESTIWAL SACRUM PROFANUM to międzynarodowy projekt, który zyskał status jednego z najciekawszych wydarzeń muzycznych Europy. Prezentuje muzykę XX wieku i najnowszą, łączy muzykę poważną z innymi nurtami. Co roku program koncentruje się na twórczości kompozytorów z innego kraju lub grupy krajów. Jego rangę buduje udział: z jednej strony – najlepszych zespołów wykonujących muzykę współczesną, m.in. Ensemble Modern, Ensemble intercontemporain, Klangforum Wien, z drugiej zaś – gwiazd światowej sceny alternatywnej m.in. Aphex Twina, Jónsiego, Kraftwerk, Jonny’ego Greenwooda, Adriana Utley’a (Portishead), Willa Gregory’ego (Goldfrapp). Prestiż festiwalu podkreśla obecność na koncertach twórców uznawanych za ikony muzyki współczesnej – w 2011 r, Steve Reich – mistrz minimalizmu świętował swoje 75. urodziny właśnie w Krakowie. Festiwal zdobył najpoważniejsze polskie nagrody i wyróżnienia. Zyskał też status jednego z najciekawszych wydarzeń muzycznych Europy. Festiwal został wpisany do oficjalnego kalendarza Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. W 2011 r, po raz pierwszy w historii, amerykańską edycję festiwalu zapowiadał wspólny koncert muzyki Steve’a Reicha i Krzysztofa Pendereckiego, zorganizowany w jednej z najbardziej prestiżowych sal koncertowych świata – Alice Tully Hall nowojorskiego Lincoln Center. Festiwal, rekomendowany przez prestiżowe magazyny muzyczne m.in. Gramophone, BBC Music Magazine, telewizję Mezzo, cieszy się uznaniem krytyków i publiczności. Festiwalowe wydarzenia relacjonuje co roku ponad 160 dziennikarzy z Polski i zagranicy. Dyrektorem artystycznym Festiwalu jest Filip Berkowicz. Więcej na: www.sacrumprofanum.com
Krakowskie Biuro Festiwalowe to wiodąca polska instytucja realizująca najważniejsze wydarzenia kulturalne w skali kraju i Europy. Organizuje prestiżowe festiwale: Misteria Paschalia i Sacrum Profanum, jest także promotorem takich projektów kulturalnych jak: Festiwal Muzyki Filmowej, Międzynarodowy Festiwal Kina Niezależnego Off Plus Camera, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia, Festiwal Conrada i Burn Selector Festival. KBF jest także wydawcą magazynu Karnet, zarządza powstającym centrum kongresowym ICE oraz Krakowską Komisją Filmową, administruje punktami sieci informacji miejskiej InfoKraków, a także prowadzi portal Krakow.travel. Więcej na: www.biurofestiwalowe.pl
mat.pras.
- Aby wysyłać odpowiedzi, należy się zalogować.