Starkiewicz, Licak, Wójciński, Mora Matus - Solaris

Autor: 
Redakcja (Materiały prasowe)
Autor zdjęcia: 
mat. promocyjne

Twórczość Stanisława Lema jak widac zaczęła inspirować. Lemowskie projekty pojawiają się od jakiegos czasu częśto. Teraz czas na Solaris czyli nowe nagranie kwartetu: Michał Starkiewicz, Tomasz Licak, Ksawery Wójciński, Luis Mora Matus. Muzycy zagrali ze sobą po raz pierwszy 2021 a efekt ich spotkania był tak wyjątkowy, że postanowili kontynuować współpracę, czego efektem była trasa koncertowa oraz płyta, która została nagrana podczas koncertu w legendarnych „Ciągotach i Tęsknotach” w Łodzi w lutym 2023.


Inspiracją dla ich muzyki jest świat stworzony przez Stanisława Lema, który jak nikt inny potrafił tchnąć życie w maszyny i futurystyczne kosmiczne uniwersa. W literaturze Lema odgłosy i dźwięki wydawane przez maszyny odgrywają niezwykłą rolę nie tylko tworząc nastrój i atmosferę ale również nadając urządzeniom cech humanoidalnych.

Początkowo muzyka kwartetu była w pełni improwizowana jednak ostatecznie powstało 6 kompozycji, z których każda to swoista podróż przez światy zaczerpnięte z literatury mistrza. Muzycy poszukują nowych środków wyrazu, eksperymentują formą podporządkowując ją regułom opowieści. Muzycy nie starają się nawiązywać do konkretnych opowiadań, scen, czy wydarzeń lecz tworzyć muzyczne przestrzenie i światy inspirowane dziełami Lema.

Album trafi na rynek 29 września tego roku, a wydawcą jest Jazz Generator.

Michał Starkiewicz

Gitarzysta jazzowy, kompozytor oraz animator kultury. Z dużym powodzeniem porusza się w przeróżnych gatunkach muzycznych od funku po jazz i muzykę akustyczną. Na stałe związany jest z kwartetem jazzowym The Beat Freaks, Szczecin Philharmonic Big Band oraz szczecińskimi teatrami i zespołem The Ears. Lekcji gitary pobierał m.in. u Franka Mobiusa, Mike Moreno. Udziela się w szeregu wyjątkowych projektach muzycznych zarówno w Szczecinie jak i w Polsce. Występował na scenie wspólnie z takimi artystami jak: Mietek Szcześniak, Anna Gadt, Nosowska, Skubas, Atom String Quartet, Joachim Mencel, Michał Grobelny, Grażyna Łobaszewska, Jan Smoczyński, Marcin Pospieszalski, Michał Kulenty, Lidia Pospieszalska, Piotr Baron. W ramach projektu „W sieci dźwięków” współpracował z czołówką polskiej sceny muzyki improwizowanej. Współpracuje z Teatrem Polskim, Współczesnym i Pleciuga w Szczecinie oraz Filharmonią Szczecińską. Na swoim koncie ma udział w kilkunastu płytach zarówno jako muzyk, kompozytor czy aranżer. Jest pomysłodawcą i organizatorem cyklu „Jazz Jam Session”, które od 2021 regularnie odbywają się w Szczecinie a także cyklów koncertowych „W sieci dźwięków” oraz „Jazz Generator”. Wspólnie z Tomkiem Licakiem prowadzi Fundację Generator Sztuki, która upowszechnia muzykę jazzową w regionie oraz tworzy środowisko jazzowe Szczecina.

 

Tomasz Licak

Saksofonista jazzowy i kompozytor, absolwent duńskich uczelni - Carl Nielsen Academy of Music w Odense oraz Rhythmic Music Conservatory w Kopenhadze. Laureat nagród Grand Prix Jazz nad Odrą oraz Bielskiej Zadymki Jazzowej. Kompozytor i aranżer muzyki dla różnorodnych zespołów jazzowych od trio do big bandu. Autor muzyki filmowej i teatralnej. Do tej pory nagrał 15 płyt z muzyką improwizowaną, jazzową i rockową. Jego podejście do muzyki, nowoczesne i otwarte, oparte na solidnych fundamentach jazzowych, ugruntowały lata pobytu w Danii i współpraca ze wszechstronnymi muzykami europejskimi.

Studia na duńskich uczelniach i kontakt ze światowej sławy muzykami jazzowymi zaowocowały kilkoma znaczącymi projektami. Wśród nich: KRAN ("The Zombie Chords”, “K.R.A.N.”), Licak/Wośko Quartet (“Entrails United”), który w 2013 roku odniósł zwycięstwo w konkursie festiwalu Jazz Nad Odrą, oraz Outbreak Quartet, czyli kwartet z pianistą Arturem Tuźnikiem, który zdobył Grand Prix konkursu Bielskiej Zadymki Jazzowej. Następstwem współpracy z Arturem Tuźnikiem był zespół Licak/Tuźnik Quintet (“Quintet”), który oprócz liderów współtworzyli: Anders Mogensen, Andreas Lang, Tomasz Dąbrowski. Tomasz Licak ma w swoim dorobku również dwie płyty w pełni autorskie z formacją Trouble Hunting (“Trouble Hunting” oraz “Somebody Else With A Wrong Dog”). Ta grupa w pełni oddaje jego poszukiwania idealnego balansu pomiędzy kompozycją a improwizacją. Płyty tej formacji znalazły się dwukrotnie w zestawieniach najlepszych płyt jazzowych roku w zestawieniach portalu polish jazz blog. Warto wśród pozostałych projektów wymienić również wspólny zespół z pianistką Iloną Damięcką oraz grupę The Beat Freaks.

 

Ksawery Wójciński

Jeden z najbardziej rozchwytywanych kontrabasistów jazzowych na polskiej scenie. Prezentuje się słuchaczom w najróżniejszych odsłonach i stylistykach, począwszy od jazzu w jego przystępnym wydaniu, poprzez awangardę, aż po polską muzykę ludową. Dzięki lekkości, swobodzie i muzycznej erudycji, za sprawą której odnajduje się w różnych gatunkach, Wójciński jest kontrabasistą tak interesującym i nietuzinkowym. Urodzony w 1983 roku.

Wójciński stał się jedną z najlepiej rozpoznawalnych postaci polskiego jazzu m.in. dzięki regularnym koncertom w warszawskim klubie Pardon, To Tu, w którym kontrabasista występował z takimi formacjami jak Hera lub Charles Gayle Trio, w duecie z trębaczem Wojciechem Jachną czy na koncercie solowym.

 

Luis Mora Matus

Chilijski perkusista/kompozytor mieszkający obecnie w Rotterdamie w Holandii. W tej chwili Luis robi doktorat. w dziedzinie sztuki w Koninklijk Conservatorium Brussel i Vrije Universiteit Brussel. Jego badania koncentrują się na poszerzaniu słownictwa solowego współczesnego jazzu poprzez adaptację narzędzi i technik współczesnego metalu progresywnego. Jako muzyk koncertowy nagrał ponad 20 albumów. Obecnie współpracuje z holendersko-polskim zespołem Quantum Trio, kolumbijsko-kuracańską piosenkarką Julianą Martiną, zespołem współczesnego jazzu Plink, włoskim awangardowym pianistą Piergiorgio Pirro i wieloma innymi. W wolnym czasie Luis lubi eksperymentować z różnymi pomysłami muzycznymi. Jeden z tych pomysłów nazywa się „Classical Jazz Drumming”, w którym gra do klasycznych utworów i reinterpretuje je tak, jak były to współczesne utwory jazzowe.

 

Tagi: