Poniedziałek ze Zlatko Kaučičem, Mikrokolektywem i Małgorzatą Haduch na Krakowskiej Jesieni Jazzowej
29. października podczas Krakowskiej Jesieni Jazzowej koncert solo zagra wybitny perkusista słoweński Zlatko Kaučič, a tuż po nim Małgorzata Haduch zatańczy przy akompaniamencie Mikrokolektywu, a wszystko to wydarzy się na scenie krakowskiej Alchemii.
Zlatko Kaučič we wczesnych latach 70-tych wyemigrował do Włoch, gdzie nagrywał i koncertował z grupą Hero. W 1975 zaangażowany w liczne kolaborację z muzykamiszwajcarskimi współpracował m.in. z Irene Schweitzer, Radu Malfatti, Duško Goykovich i Allen Blairman. W 1976 przeprowadził się do Barcelony, aby grać w klubach i na festiwalach w kraju zarówno solo jak i z takimi artystami jak Peter Delphinich, Eric Peter, Tete Montoliu, Claude Guillot, Paul Stocker, Mike Osborne, Burton Greene, John Lewis, Steve Lacy czy Kenny Wheeler. W roku 1979 wziął udział w portugalskiej trasie z Paul Stockerem, dołączył do tria portugalskiego basisty Ze Eduardo i pianisty Antonio Pinho, koncertując intensywnie zarówno w kraju jak i w Macau (Chiny), by następnie grać w grupach Don Rendall, Michael Garrik i saksofonisty tenorowego Rao Kyao.
W latach 1981-1983 uczył gry na perkusji w szkole jazzowej „Taller de musicos” jak i uczestniczy w warsztatach wraz z Chuckiem Israels, Ronem McCluer czy Davidem Schnitter. Od 1984 roku mieszka w Amsterdamie. Dwukrotnie wystąpił na North Sea Jazz Festival, regularnie koncertuje w Hiszpanii z własnym trio, prowadzi własny oktet jak i komponuje muzykę dla teatru i grup tanecznych. Jego specjalnością stały się niezwykłe recitale prezentujące jego własny styl ekspresji.
Dwukrotnie odwiedził Stany Zjednoczonych. W 1987 w ramach warsztatów muzyczno-teatralnych Itacaca oraz w 1989 w Atlancie wraz europejskim kwintetem jazzowym. W Holandii grał z tak różnymi przedstawicielami sceny jak Misha Mandelberg, Toon Rose, Paul Stocker, Sean Bergin, Arnold Dojewerd, Wiebe Wilbers, Frank Graso Big band, Peter Guidi, Paul Bley, Esiet „Okun” Esiet, Michael More, John Patituci, Paolo Fresu, Phone Booth (grupa teatralna), Lisa Pooh (grupa taneczna).
W 1992 roku powrócił do Słowenii by wziąć udział w projektach m.in. z: Paul Bley, Steve Lacy, Thelonius Monk Project z Enrico Rava, GianluigiTrovesi, Chico Freeman, George Cables, Albert Mangelsdorff, Keeny Wheeler, DaveBiney, Paul McCandless, Peter Brötzmann, Jean-Luc Cappozzo, Luis Sclavis, Evan Parker, Herb Robertson,Javier Girotto. Stworzył muzykę do dwóch filmów dokumentalnych (Kino atelje Gorica) oraz kontynujać solowe koncerty jak i prace związane z poezją i tańcem.
W 2008 roku otrzymał nagrodę urzędu miasta BRDA w ramach uznania swoich zasług jako kreatywnego muzyka cenionego na całym świecie. W książce „The Masters of Fire” („Panowie Ognia”) Peter Amalietti umieścił wywiad ze Zlatko obok rozmów z takimi postaciami jak Archie Shepp, Sun Ra, John Cage, Paquito D’Rivero, Pat Metheny, Odeon Pope, Reggie Workman, Dennis Gonzalez i Woddy Shaw. W 2011 otrzymał PREŠERN FUND AWARD – najwyższe odznaczenie za zasługi i osiągnięcia w dziedzinie kultury przyznawane w Słowenii.
Pierwsze spotkanie Mikrokolektywu i Małgorzaty Haduch odbyło się we Wrocławiu w 2011 roku w ramach serii Free Body Music. To elektryzujące starcie doświadczonych improwizatorów, charakteryzuje się swobodą relacji pomiędzy nimi jak i wzajemnymi prowokacjami w muzyce i w przestrzeni. Haduch, Majewski i Suchar podążając po własnej ścieżce spontanicznej kompozycji, to oddziałujące na siebie trzy mocne osobowości i energie.
Mikrokolektyw narodził się z popiołów supergrupy polskiego jazzu Robotobibok, duet złożony z perkusisty Kuby Suchara i trębacza Artura Majewskiego.Gra akustyczny jazz napędzany elementami elektroniki i znany jest ze swojej energii na scenie zarażając nią słuchaczy od 6 lat. Duet cechuje oszczędny, impresjonistyczny styl w ramach którego kompozycje w organiczny sposób powstają w oparciu o elementy wyimprowizowane. Dzielili scenę z takimi gigantami jazzu jak Fred Anderson, Nicole Mitchell, Rob Mazurek’s Exploding Star Orchestra, nie wspominając o takich artystach międzynarodowej sceny jak Matmos, Fennesz, Zu, Tied and Tickled Trio, i Sao Paulo Underground. Muzycy występowali na scenach w Europie, Stanach Zjednoczonych i Japonii, biorąc udział w tak prestiżowych festiwalach poświęconych muzyce i sztuce jak Chicago’s World Music Festival, UnSound Festival, Cerkno Jazz Festival, Depresja, Off Festival, STIMUL i Eurosonic Festival.
Kiedy Raymond Salvatore Herman – producent wytwórni Delmark i producent filmowy poznał duet jesienią 2007 roku, od razu wiedział, że ich specyficzna koncepcja improwizacji doskonale pasuje do tej prestiżowej wytwórni. W 60 letniej historii labelu Mikrokolektyw stała się pierwszą europejską grupą z kręgu awangardowego jazzu, która nagrała dla nich płytę co samo w sobie świadczy o poziomie wykonawczym i kreatywności tych muzyków, których efektem jest debiut w katalogu wytwórni – płyta „REVISIT” - 11 przemyślanych kompozycji oddaje w pełni złożoną naturę dźwiękowych pomysłów duetu. Struktury rytmiczne grane na MOOGu uwydatniają wielorakość gatunkowych odniesień i muzycznych form scalając odległe od siebie w struktury w jedną futurystyczną całość.
Małgorzata Haduch tancerka/choreograf, absolwentka School for New Dance Development w Amsterdamie. Z jej inicjatywy powstała w 2006 roku grupa Unfnished Company, która skupia międzynarodowych artystów z różnych dziedzin sztuki (taniec współczesny, muzyka, video-art, fotografia). Unfinished Company realizuje przede wszystkim spektakle improwizowane, w których muzyka i taniec współistnieją jako jedna forma artystyczna a performance to spotkanie silnych osobowości, starcie się doświadczeń, energii i wyobraźni. Małgorzata Haduch związana jest z holenderską sceną free jazzową, gdzie współpracowała w ostatniej dekadzie z takimi znakomitymi muzykami jak Ab Baars, Wilbert de Joode, Andy Moor, Arnold de Boer, Colin McLean, Onno Govaert i John Dikeman. Dla Małgorzaty praca z improwizowaną muzyką na żywo wciąga do odkrywania mocnej, indywidualnej ekspresji, wymusza porzucenie kontroli i zamienia dźwięk w nową otchłań ruchu.
Poszukiwania artystyczne Małgorzaty oraz gościnne występy, także solowe, prowadziły ją w ostatnich latach przez takie kraje jak Holandia, Cypr, Hiszpania, Niemcy, Japonia, Brazylia, Chile, Peru, Kostaryka, Izrael, Węgry, Słowację. Jej oryginalny język sceniczny krystalizował się przez lata, w trakcie których do najważniejszych należą takie projekty jak kilkuletnia współpraca z amsterdamskim studioOT301, gościnna choreografia w Royal Scottish Academy of Music and Drama w Glasgow, projekt choreograficzny z peruwiańską grupą teatralną Deciertopicante w pustynnym mieście Tacna, międzynarodowy program DanceWeb w Austrii, Solo Projekt w Poznaniu oraz „50 days” – mistrzowski kurs oraz intensywny proces twórczy prowadzony przez kultowego choreografa Davida Zambrano w Kostaryce.
Po powrocie do Polski w 2011 roku, Małgorzata rozpoczęła współpracę z duetem Mikrokolektyw oraz z członkami zespołu Hera – Ksawerym Wójcińskim i Pawłem Postaremczakiem. Wspólny projekt „5of50″ był wspierany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Ważnym spotkaniem i doświadczeniem było także przedstawienie w reżyserii Haduch z udziałem legendarnej tancerki Krystyny Mazurówny. Najnowsza inicjatywa Małgorzaty to autorski program Filmowe Wtorki o Improwizacji (Kino Kika w Krakowie) oraz FREE THE DANCE – seria performensów z udziałem muzyków-improwizatorów oraz tancerzy, sztuka improwizacji w połączeniu dwóch dziedzin artystycznych – muzyki i tańca współczesnego. Dotychczas w serii Free the dance wystąpili razem z Małgorzatą: Michael Zerang- Chicagowski muzyk jazzowy, Rafał Mazur, Artur Majewski, Ksawery Wójciński, Tomek Chołoniewski, Michał Dymny, Dominik Borkowski, Paulina Owczarek, Lori Duncan, Przemek Kamiński i Magdalena Ptasznik.
29.10.2012, Kraków
Klub Alchemia, godz. 20:00
- Aby wysyłać odpowiedzi, należy się zalogować.