Styczniowe premiery w Cuneiform Records

Autor: 
Redakcja

Niezależna, amerykańska oficyna wydawnicza Cuneiform Records rozpoczyna 2013 rok pięcioma styczniowymi premierami. Pod szyldem wytwórni ukazują się dzisiaj dwa albumy: debiutujące w katalogu Cuneiform jazzowe trio The Kandinsky Effect płytą „Synesthesia” oraz „Sky Bleached” tria Sand chicagowskiego perkusisty Dylana Ryana. Pod koniec stycznia dostępne będą również płyta brytyjskiego kwartetu Guapo, nowojorskiego puzonisty Curtisa Hasselbringa i najnowszy projekt kornecisty Roba Mazurka.

Drugi album tria The Kandinsky Effect, które tworzą: saksofonista Warren Walker, basista Gaël Petrina i perkusista Caleb Dolister, zatytułowany „Synesthesia” to jednocześnie debiut w Cuneiform Records. Materiał zawarty na płycie jest wynikiem  inspiracji dokonaniami Kneebody, czy Jaga Jazzist.

Perkusista Dylan Ryan debiutuje jako lider tria Sand płytą „Sky Bleached”. Muzyk znany jest  licznych kolaboracji m.in. z takimi muzykami, jak Jason Stein, Josh Berman, Dave Rempis, Fred Lonberg-Holm, szczególnie znany jako członek progresywno-jazzowego sekstetu Herculaneum. Obok perkusisty w skład trio wchodzą gitarzysta Tim Young, współpracujący z Fioną Apple, czy Johem Zornem oraz basista Devin Hoff, mający na swoim koncie nagrania z Nels Cline Singers, Xiu Xiu iGood For Cows. Każdy z członków tria wniósł do projektu rozmaite inspiracje, od jazzu, poprzez metal, indie pop i inne gatunki, w rezultacie tworząc szerokie spektrum struktur muzycznych, wymykających się jakimkolwiek kategoriom. Ideą przewodnią kompozycji zawartych na płycie było połączenie brzmień nawiązujących do Black Sabbath, The Cure, Joni Mitchell i free jazzu wykonywanych przez band jazzowy.

29 stycznia Cuneiform Records zaplanowało trzy premiery, wśród których znajdzie się „History Of The Visitation”, dziewiąty album brytyjskiego kwartetu Guapo, który jest jednocześnie drugim nagranym dla amerykańskiej wytwórni. Brzmienia charakterystyczne dla tej formacji opierają się na idei kontrolowanego chaosu, atonalnej harmonii, mroku i piękna znajdowanego w destrukcji.

Nowojorski puzonista i gitarzysta Curtis Hasselbring swoją najnowszą płytę, którą debiutuje pod szyldem Cuneiform, zatytułował “Number Stations”. W nagraniu materiału na płytę uczestniczyli członkowie dwóch zespołów prowadzonych przez Hasselbringa: Chris Speed, Trevor Dunn i Ches Smith z New Mellow Edwards oraz Mary Halvorson, Matt Moran i Satoshi Takeishi z nowego kwartetu puzonisty Decoupage. Materiał dźwiękowy pomieszczony na płycie jest jak misternie zakodowane wiadomości, za pomocą których komunikują się tajni agenci. Kompozytor nawiązuje tu do zaszyfrowanych wiadomości, którymi posługiwano się podczas Zimnej Wojny.

Ostatnią ze styczniowych propozycji Cuneiform Records  jest najnowszy projekt kornecisty i kompozytora Roba Mazurka „Skull Sessions”. Jest to pierwszy album nowego Oktetu puzonisty, który tworzą perkusista John Herndon, wibrafonista Jason Adasiewicz, flecistka Nicole Mitchell, klawiszowiec Guilherme Granado, gitarzysta Carlos Issa, perkusjonista Mauricio Takara, grający również na brazylijskim ukulele, zwanym cavaquinho oraz saksofonista Thomas Rohrer, którego na płycie usłyszymy takżew grającego na rabece – rustykalnej brazylijskiej altówce. Kompozycje na swój najnowszy projekt Mazurek przygotował z myślą o stworzeniu przestrzeni dla potencjału poszczególnych muzyków tworzących formację jako jeden organizm.