Michał Ciesielski to trójmiejski saksofonista i kompozytor, na co dzień udzielający się w wielu projektach muzycznych. Współpracuje między innymi z Tymonem Tymańskim i Marcinem Świetlickim, czy Sławkiem Jaskułke. Jego priorytetowym składem, od dawna jest jednak zespół Quantum Trio - muzyczny wszechświat z pogranicza muzyki jazzowej, improwizowanej i elektronicznej. W krótkiej rozmowie Michał opowiedział mi o najnowszym albumie tria pt.
Na rozmowę z wokalistką, Alicją Serowik umawiamy się w jej małym przytulnym mieszkaniu, niedaleko Akademii Muzycznej w Gdańsku. Jeszcze zanim włączam dyktafon, Alicja ściąga z regału opasłe tomiszcze „Puszczy Kurpiowskiej w Pieśni” – zbioru, którym inspirowała się przy tworzeniu swojej debiutanckiej płyty -"Do Śë Såjd". Po kilkukrotnym zapewnieniu, że jest mi wygodnie i niczego mi nie potrzeba, przechodzimy do rozmowy. Alicja w bardzo skromny i naturalny sposób opowiada mi o swoich inspiracjach, tęsknotach, kurpiowskiej gwarze i codziennym życiu w Gdańsku.
Twórcze dokonania Alicji Serowik można skwitować jednym zdaniem: Tam dom twój, gdzie serce twoje. Mimo, że Alicja Serowik od lat związana jest z Trójmiastem, jej serce należy do Kurpiów. Debiutancki album wokalistki pt. „Do Śë Sajd” jest na to najlepszym dowodem. Kompozycje inspirowane folklorem kurpiowskim, jazzowe zabarwienie aranżacji i bardzo osobista liryka wykonawcza sprawiają, że to naprawdę dobry album.
Projekt Komeda Recomposed powstał w 2016 roku z inicjatywy festiwalu Letnia Akademia Jazzu w Łodzi. W 50-tą rocznicę wydania płyty Astigmatic Krzysztofa Komedy, Sławek Jaskułke został poproszony o skomponowanie muzyki, dla której punktem wyjścia była twórczość Komedy. Niebawem zaś, materiał z projektu Komeda Recomposed ukaże się na płytach.
3 listopada, Jaskułke Sextet, wystąpi z projektem Komeda Recomposed, w klubie Żak, na 20. Festiwalu Jazz Jantar. Tego samego wieczoru, po raz pierwszy w Polsce, usłyszymy grupę Amirtha Kidambi Elder Ones.
Projekt Komeda Recomposed powstał w 2016 roku z inicjatywy festiwalu Letnia Akademia Jazzu w Łodzi. W 50-tą rocznicę wydania płyty Astigmatic Krzysztofa Komedy, Sławek Jaskułke został poproszony o skomponowanie muzyki, dla której punktem wyjścia była twórczość Komedy.
Druga płyta jest najważniejsza. Po udanym debiucie oczekiwania słuchaczy rosną, materiał nie może być przecież równie dobry. Musi być zwyczajnie lepszy, a przy tym dający się łatwo odróżnić od pierwszego zbioru. Panowie z Confusion Project, nagrywając swój drugi album – „The Future Starts Now”, udowodnili, że doskonale znają „zasadę drugiej płyty”. Stworzyli album staranny i melodyjny, ale też ciekawy i bardzo rozwojowy.
Wybór dróg twórczych, jakiego po opuszczeniu opiekuńczych progów jazzowych wydziałów uczelni muzycznych dokonują ich absolwenci jest stale powracającym tematem dyskusji zainteresowanych środowisk dziennikarskich. A to narzeka się na muzyków, którzy nie korzystając ze swego potencjału zajmują się li tylko bezrefleksyjnym kopiowaniem starych mistrzów, a to znów mówi o takich, których potencjał został nieustannym odgrywaniem standardów w ogóle przytarty. Ale czy naprawdę jest sens załamywać ręce?