Jesteś tutaj
5. Nowa Muzyka Żydowska - pod naszym patronatem
22 maja rozpocznie się 5. edycja festiwalu Nowa Muzyka Żydowska. Od początku znakiem rozpoznawczym tej imprezy są projekty specjalne - powstałe na zamówienie NMŻ. W tym roku usłyszymy m.in. międzynarodowy kwartet Wacława Zimpla interpretujący średniowieczną muzykę żydowską, Gabę Kulkę interpretującą wiersze Rywy Kwiatkowskiej czy nowy polsko-izraelski projekt Raphaela Rogińskiego Catha Edulis. Festiwal potrwa 4 dni. Koncerty odbywać się będą w Synagodze im. Nożyków, Klubie Palladium i Muzeum Historii Żydów Polskich. Bilety do nabycia online tutaj.
DZIEŃ 1 Synagoga im. Nożyków ul. Twarda 6 godz. 21.00
FORTUNA ETNO QUARTET /Polska/ „Zakhaar”
Fortuna Etno Quartet to najnowszy projekt muzyczny Macieja Fortuny, w którym obok lidera występują: Jakub Skowroński – klarnet basowy i saksofony, Piotr Banyś – puzon i akordeon oraz Bartłomiej Oleś – perkusja i instrumenty perkusyjne. Założeniem artystycznym Quartetu jest granie muzyki improwizowanej czerpiącej z szeroko pojętej tradycji żydowskiej. Ta inspiracja wyznacza przestrzeń odniesień stylistycznych, a także ewidentnie daje muzykom energię i siłę emocjonalną. Projekt ten w niezwykły sposób łączy w sobie kilkusetletnią tradycję muzyczną i ogromne dziedzictwo żydowskiej kultury ze współczesnymi brzmieniami. Stanowi platformę, na której spotykają się dawne z nowym, a tradycja konfrontuje się z nowoczesnością dając unikalny efekt.
DZIEŃ 2 Klub Palladium ul. Złota 7/9 godz. 19:30
WACŁAW ZIMPEL QUARTET (Polska/Niemcy) „Radiance”
Projekt powstaje specjalnie na 5. edycję Festiwalu Nowa Muzyka Żydowska z inspiracji Fundacji „Nadaye”.
„Radiance” to wyprawa do magicznej, zapomnianej przeszłości muzycznej i opisywanie jej na nowo językiem XXI wieku. To także olbrzymi wkład w przywracanie muzycznego wielokulturowego dziedzictwa ludzkości.
GABA KULKA (Polska) „Rywa”
Projekt powstaje specjalnie na 5. edycję Festiwalu Nowa Muzyka Żydowska z inspiracji Fundacji „Nadaye”.
Projekt „Rywa” jest przygotowywany przez Gabę Kulkę jako projekt specjalny dla Festiwalu Nowa Muzyka Żydowska i tu będzie miał swoją prapremierę. Jego ideą jest próba stworzenia dla niezwykłej poezji Rywy Kwiatkowskiej współczesnego kontekstu muzycznego. Ponadczasowa uniwersalność jaka zawarta jest w wierszach poetki w połączeniu z nowatorstwem kompozytorki ma szanse stać się interesującym wydarzeniem kreującym nową wartość muzyczną. „Rywa” to także swoisty hołd dla poezji i jej autorki, to muzyczna opowieść o tym co najważniejsze, o zmaganiach z losem i światem, o miłości, o życiu pełnym piękna, ale też doświadczonym koszmarem Shoah.
DZIEŃ 3 Klub Palladium ul. Złota 7/9 godz. 19:30
DAKTARI /Polska/
Daktari od początku grają ostro, radykalnie i bezkompromisowo. Najnowsza album „Lost Tawns” premierę będzie miała na tegorocznej edycji Festiwalu NMŻ. Debiutowali koncertem w klubie festiwalowym Nowej Muzyki Żydowskiej w 2011 roku. Ich czytelnym znakiem rozpoznawczym stała się fuzja nieskrępowanej noise’owej energii z organicznym wręcz zamiłowaniem do świata muzycznych improwizacji. Pełno tu szorstkich garażowych klimatów i odniesień do zakurzonych folkowych pieśni.Muzyka Daktari to nieoczywista mozaika brzmień, które otwierają przed słuchaczami kipiącą emocjami przestrzeń. Ich autorskie kompozycja mają wiele wspólnego z muzyką żydowską, pełno w nich luzu i świeżości, ale przede wszystkim rozsadza je czysta energia.
Od debiutanckiego koncertu występują w tym samym składzie: Olgierd Dokalski – trąbka, Mateusz Franczak – saksofon tenorowy, Maciej Szczepański – bas, Miron Grzegorkiewicz – gitara, Rober Alabrudziński – perkusja.
BOOM PAM /Izrael/
Mocno energetyczna muzyka Boom Pam jest tak dobra, tak ekscytująca, że nie sposób jej się oprzeć – ta opinia krytyki znajduje potwierdzenie podczas każdego z ich koncertów. Muzyka od pierwszych taktów porywa słuchaczy tworząc znakomitą dźwiękową przestrzeń do wspólnej zabawy. To formacja reprezentująca prawdziwy Izrael – miejsce, w którym żyją i tworzą obok siebie ludzie z całego świata, czerpiąc ze swoich kultur i dzieląc się swoją muzyką. To właśnie stara się przekazać w swojej twórczości Boom Pam mixując ze sobą różne style i gatunki istniejące dziś w Izraelu.
DZIEŃ 4 Muzeum Historii Żydów Polskich ul. Anielewicza 6 godz. 19:30
JAROSAW BESTER + MARCIN MALINOWSKI + NEO QUARTET (Polska) „Paradisus judaeorum”
Jarosław Bester specjalnie dla Festiwalu skomponował unikalny utwór muzyczny „Paradisus judaeorum”. To epicka historia Żydów polskich, historia wspólnego polsko-żydowskiego czasu i wspólnej przestrzeni, wzajemnego poznawania się i głębokiego kulturowego przenikania. Powstała kompozycja to 5-cio częściowej utwór instrumentalny. Jego poszczególne części brzmią tak, jakby były w swoisty sposób „wyśpiewane” w trzech splatających się w jedną historię językach: jidysz, hebrajskim i polskim. W ten sposób jeden uniwersalny język muzyki opisuje to, czego nie sposób oddać słowami: pasję i namiętności, przeszłość i teraźniejszość, jednolitość i odmienność. Muzyka Jarosława Bestera tworzy tu w wyjątkowy sposób jeden wspólny polsko-żydowski świat istniejący ponad czasem i historią.Historia wspólnego domu.
CATHA EDULIS /Polska, Izrael/ „Catha edulis”
Polsko-izraelski kwintet powstał specjalnie na Festiwal Nowa Muzyka Żydowska. Jego założycielem i iderem jest wybitny gitarzysta, kompozytor i etnomuzykolog Raphael Rogiński. Obok Rogińskiego formację tworzy dwójka muzyków z Izraela wokaliści i perkusjonaliści: Ariel Nahun i Noam Enbar. Składu dopełnia perkusista Paweł Szpura. Na premierowy projekt, który przedstawią na Festiwalu złożą się nowatorskie opracowania jednych z najstarszych pieśni jakie zachowały się w kulturze żydowskiej – pieśni jemenickich Żydów. Muzyka jemenicka przez całe stulecia kształtowała się w izolacji od głównych nurtów muzyki żydowskiej: aszkienazyjskiej i sefardyjskiej. Sytuacja geopolityczna utorowała tu drogę dla
odmiennych wpływów i wzorców z jednej strony bliskich surowej kulturze Beduinów, z drugiej zaś bogatej barwie brzmień arabskich. Powstała w ten sposób urzekająco piękna, unikalna forma muzyczna – muzyka Żydów z Jemenu. Muzycy z niezwykłą wrażliwością odnoszą się do tradycji i po mistrzowsku poszerzają ją w warstwie wykonawczej o wpływy rockowej psychodelii. Muzyka jemenicka jest dla kwintetu punktem wyjścia do otwartego aktu kreacji i podstawą twórczych poszukiwań w obszarze rozwiązań instrumentalnych i wokalnych. Istotnym elementem, który pozostał wierny tradycji jest wielogłosowy śpiew.
Wszelkie informacje dotyczące festiwalu, programu i imprez towarzyszących a także bilety dostępne są pod adresem: http://nowamuzykazydowska.pl/
- Aby wysyłać odpowiedzi, należy się zalogować.