Program VII edycji Made in Chicago czas ogłosić!
Taylor Ho Bynum, Harrison Bankhead, Edward Wilkerson, Joshua Abrams, Tomeka Reid, Mary Halvorson, Jason Adasiewicz to jedynie wyimek z listy nazwisk muzyków, którzy wystąpią podczas tegorocznej, siódmej edycji poznańskiego festiwalu MADE IN CHICAGO, który odbędzie się w dniach 22-25 listopada.
Tegoroczny festiwal zainauguruje koncert autorskiego trio Jasona Adasiewicza Sun Rooms. Debiutancki album zespołu trafił na listę “10 najlepszych nagrań jazzu i popu” 2010 roku New YorkTimesa. Wydarzeniem festiwalu, będzie pierwszy w Europie, po premierze w Chicago w 2011 roku koncert formacji Living By Lanterns, perkusisty Mike'a Reeda i wibrafonisty Jasona Adasiewicza, z udziałem zespołu Loose Assembly, poszerzonego o muzyków związanych z sceną jazzowej awangardy Nowego Jorku: korncistę Taylora Ho Bynuma, gitarzystkę Mary Halvorson, perkusistę Tomasa Fujiwarę oraz urodzoną w Niemczech, grającą na saksofonie tenorowym Ingrid Laubrock. Artyści spotkali by wspólnie tworzyć muzykę zainspirowaną nieznanym wcześniej nagraniem Sun Ra. Z niecierpliwością oczekujemy pierwszego w Europie koncertu, pierwszego w karierze autorskiego sekstetu, ulubieńca poznańskiego festiwalu, basisty Harrisona Bankheada. Muzyka sekstetu jest powrotem do estetyki wczesnego AACM – nie brak w niej świetnych melodii i charakterystycznego dla Bankheada basowego groove a przede wszystkim magii dawnych nagrań Art Ensemble of Chicago.
Podczas festiwalu usłyszymy także legendarną grupę funky fusion sceny Chicago lat 70tych The Awekening, która po latach hucznie powróciła na scenę. Dwa jedyne albumy zespołu "Hear Sense and Feel" oraz "Mirage" - wydała kultowa chicagowska wytwórnia Black Jazz Records – specjalizująca się w „czarnej” muzyce soul, funk i fusion. Oba przeszły do historii jazzu z Chicago, jako najlepszy przykłady uduchowionego jazz-funk.
Nowe, zaskakujące brzmienie jazzowej gitary zabrzmi w Poznaniu za sprawą znakomitej gitarzystki i uczennicy Anthony Braxtona i Joe Morrisa - Mary Halvorson. Na festiwalu MADE IN CHICAGO zaprezentuje własny kwartet a zarazem silną reprezentację sceny nowojorskiej z Taylor Ho Bynumem na kornecie, Tomasem Fujiwarą na perkusji oraz jedynym ambasadorem Chicago w tym składzie - Natem McBride na kontrabasie.
Na finał festiwalu zabrzmi ”Blowing In Form Chicago”, nowa wersja legendarnej sesji chicagowskich tenorzystów, zarejestrowanej dla Blue Note w 1957 roku. Będzie to powrót do brzmienia wielkich saksofonistów sceny Chicago lat 50tych, ale bez sentymentów i z bagażem doświadczeń kolejnych 50 lat w historii jazzu. Projekt powstał dla Jazz Institute of Chicago i miał swoją premierę na koncertach Jazz City Series 2011, później Made in Chicago: Word Class Jazz w lipcu tego roku. Clifforda Jordana i Johna Gilmore’a zastąpią Ed Wilkerson i Ari Brown, na fortepianie zagra Ken Chaney, na perkusji Ernie Adams, na kontrabasie Harrison Bankhead.
W ramach tegorocznego festiwalu, codziennie w Pawilonie Nowej Gazowni muzycy z Chicago poprowadzą otwarte dla wszystkich – także nie muzyków – masterclass, podczas których zdradzą tajniki swojego warsztatu. Najodważniejsi uczestnicy będą mieli szanse zmierzyć się z gośćmi z Chicago podczas kończącego festiwal jam session.
MADE IN CHICAGO to nietypowy festiwal - bo samo Chicago jest miastem niezwykłym, przyjaznym muzyce. Historyczne postaci chicagowskiej sceny, otoczone szacunkiem, współtworzą dzisiejszy jazz wspólnie z młodymi twórcami. Jazz w Chicago ma status zjawiska w światowej kulturze. Nie czerpie sił z intelektualnego snobizmu publiczności ale wprost z krwioobiegu miasta, którego jest żywą częścią. Jest zawsze tworzony z publicznością i dla publiczności. Mimo, że zdobył status legendy, wciąż zaskakuje oryginalnością. Objawia pełnię afro-amerykańskiej kultury, tkwiąc korzeniami w stale obecnym w Chicago bluesie, nawiązuje do afrykańskiej tradycji ale zarazem do współczesnego jazzu.
Koncerty muzyków z Chicago wykraczają poza tradycyjnie pojmowany jazz i mają niepowtarzalny charakter muzycznego misterium - szczególnie silny od lat 60tych, kiedy Muhal Richard Abrams powołał działające do dziś AACM (Association for the Advencement of Creative Musicians - Stowarzyszenia Na Rzecz Rozwoju Kreatywnych Muzyków), najważniejszy jazzowy uniwersytet na świecie. Naucza się w nim nie tylko muzyki, lecz kreuje postawy twórcze, budzi świadomość dziedzictwa kulturowego Afro-amerykanów oraz naucza związków tradycji z nowoczesnością. Nie ma w nim klasycznych wykładowców, ani zwyczajnych studentów, nie ma ocen, egzaminów i akademickich struktur. Jest za to jazz tworzony i objaśniany w żywym kontakcie twórców z odbiorcami. Lista muzyków związanych z AACM, pełna znakomitych nazwisk, nie ma końca i co roku się powiększa.
Na koncertach MADE IN CHICAGO poznajemy zarazem historię chicagowskiego jazzu, jak i jego przyszłość, spoczywającą w rękach młodego pokolenia twórców. Ideą koncertów MADE IN CHICAGO jest prezentacja chicagowskiej sceny jazzowej, od tradycji po awangardę. Co roku grupa innych, kilkunastu muzyków, odwiedza Poznań i grając różnorodny jazz, w ramach zmieniających się składów i grup, tworzy niepowtarzalną atmosferę chicagowskiej sceny muzycznej. Panująca wśród muzyków, atmosfera wzajemnego szacunku, otwartość i radość wspólnego grania udziela się publiczności, która wypełnia sale koncertowe i z ciekawością oczekuje kolejnego festiwalu.
Podczas sześciu festiwalowych edycji, na koncertach w Poznaniu wystąpiła czołówka jazzu z Chicago, młodzi utalentowani muzycy i legendy jazzu, razem Poznań gościł już ponad 100 muzyków. By uchwycić puls jazzu z Chicago, do Poznania przyjeżdżają przedstawiciele najważniejszych, europejskich festiwalu jazzowych, by potem zaprezentować muzyków na swoich scenach. Dla TVP Kultura powstały reportaże i rejestracje koncertów z kolejnych festiwali. Nagrania z poznańskich koncertów były retransmitowane na antenie programu II Polskiego Radia. Koncerty MADE IN CHICAGO są prezentowane także w innych miastach w Polsce, w Krakowie, Wrocławiu i Toruniu, w ramach tras koncertowych muzyków z Chicago.
Poznańscy fani jazzu mają wyjątkową okazję być na bieżąco z tym co dzieje się na scenie Chicago jak i poznawać jej bogatą historię. Wiele festiwalowych projektów pojawia się w Poznaniu zaraz po swojej premierze w Chicago, na jedynym koncercie w Europie. Koncertom towarzyszy otwarty program edukacyjny, masterclass adresowane dla profesjonalistów i warsztaty kolektywnej improwizacji dla każdego. Trwałym śladem, który pozostawiają po sobie kolejne festiwale, są wspólne projekty polskich i amerykańskich muzyków. W roku 2008 w koncercie amerykańskiej wokalistki Dee Alexander ”Sirens of Song” wziął udział poznański Gospel Choir, rok później trębacz i kompozytor Orbert Davis poprowadził Orkiestrę Symfoniczną Akademii Muzycznej w Poznaniu podczas wspólnego wykonania ”Collective Creativity Suite”, w roku 2010 europejską premierę kompozycji ”Arc of O” Nicole Mitchell wykonała kompozytorka i poznański zespół an_ARCHE NewMusicEnsemble a nagranie z koncertu ukazało się w tym roku na płycie wydane przez wytwórnię RogueArt z Francji. Polsko amerykańskim – projektem ubiegłorocznego festiwalu były wspólne koncerty polskiego tria The Light /Zimpel, Traczyk, Rasz/ oraz pianisty z Chicago Jima Bakera. Każdy festiwal MADE IN CHICAGO jest dla młodych muzyków z Polski okazją do nawiązywania kontaktów i zdobywania doświadczeń. Tym bardziej, że zadomowieni w Poznaniu artyści chętnie spotykają się po koncertach z publicznością.
Co roku, na finał festiwalu, jeden z muzyków przygotowuje premierowy program i staje na czele ad hoc powołanej orkiestry, złożonej ze wszystkich gości MADE IN CHICAGO. Do historii festiwali MADE IN CHCAGO przejdą z pewnością koncerty – HARAMBEE PROJECT Nicole Mitchell - finał z roku 2006 i CARDS FOR ORCHESTRA Roscoe Mitchella - koncert finałowy z roku 2009, POZNAN RHAPSODY Edwarda Wilkersona i CHICAGO JAZZ PHILHARMONIC Orberta Davisa z roku 2009 czy GREAT BLACK MUSIC ENSEMBLE z roku 2010 i ubiegłoroczne TRIBUTE TO VON FREEMAN . Niezapomniany koncert Fred Anderson Trio zainaugurował serię płyt CD z koncertami z poznańskiego festiwalu.
PROGRAM FESTIWALU
22.11 - Pawilon Nowej Gazowni 20.30
Inauguracja Festiwalu - wstęp wolny
SUN ROOMS TRIO
Jason Adasiewicz - wibrafon
Mike Reed - perkusja
Nate McBride – kontrabas
23.11 - Scena na Piętrze 20.30
HARRISON BANKHEAD SEXTET
Harrison Bankhead - kontrabas
Mars Williams – saksofony, klarnety
Edward Wilkerson - saksofon tenorowy, klarnety
James Anders - skrzypce
Ernie Adams - instrumenty perkusyjne
Avreeayl Ra – perkusja, instrumenty perkusyjne, flet
Pawilon Nowej Gazowni 22.30
MARY HALVORSON GROUP
Mary Halvorson - gitara
Nate McBride - kontrabas
Tomas Fujiwara - perkusja
Taylor Ho Bynum – kornet
24.11 - Scena na Piętrze 20.00
LIVING BY LANTERNS
New Myth/Old Science
Mike Reed – perkusja
Tomas Fujiwara - perkusja
Tomeka Reid - wiolonczela
Joshua Abrams - kontrabas
Greg Ward – saksofon altowy
Ingrid Laubrock - saksofony
Taylor Ho Bynum - kornet
Mary Halvorson - gitara
Jason Adasiewicz - wibrafon
Bule Note lub Pawilon Nowej Gazowni 22.30
THE AWEKENING
Ken Chaney - fortepian
Ari Brown – saksofon tenorowy
T.S. Galloway – puzon
Ernie Adams - perkusja
Harrison Bankhead - kontrabs
25.11 - Scena na Piętrze 20.00
Koncert Finałowy
BLOWIN’ IN FROM CHICAGO
Edward Wilkerson - saksofon tenorowy
Ari Brown - saksofon tenorowy
Ken Chaney - fortepian
Ernie Adams - perkusja
Harrison Bankhead - kontrabas
Pawilon Nowej Gazowni 22.30
wstęp wolny
JAM SESSION
Program warsztatów / materclass
Pawilon Nowej Gazowni
23.11
Ingrid Laubrock – saksofon 10.00 - 12.00
Greg Ward – saksofon 13.00 - 16.00
24.11
James Sanders – skrzypce 10.00 - 12.00
Avreeayl Ra – perkusja 13.00 - 16.00
25.11
Joshua Abrams – kontrabas 10.00 - 12.00
Tomeka Reid – wiolonczela 13.00 - 16.00
wstęp wolny / rejestracja
- Aby wysyłać odpowiedzi, należy się zalogować.