Bill Fontana - Artist in Residence w Wielkim Zderzaczu Hadronów
Autor:
Redakcja
Autor zdjęcia:
Stuart Davidson
Bill Fontana, 65 letni artysta specjalizujący się w rzeźbach dźwiękowych został drugim w historii artystą zaproszonym przez Europejską Organizację do Spraw Badań Nuklearnych CERN do stworzenia projektu w Wielkim Zderzaczu Hadronów, położonym przy granicy szwajcarsko-francuskiej w okolicach Genewy. Rok temu CERN po raz pierwszy zaprosiła do współpracy artystę - 28 letniego Juliusa von Bismarcka.
Ośrodek badawczy w CERN stał się w mijającym roku bardzo otwarty na aktywność artystyczną. Przez 2 wiosenne miesiące, w ramach rezydencji, swój projekt rozwijał tam von Bismarck. Po nim do współpracy zaproszono szwajcarskiego choreografa Gilesa Jobima. Jak piszą o tym wydarzeniu organizatorzy: Co stanie się gdy jednego choreografa zderzymy z 10 000 fizyków z całego świata? Ruch stworzony i idei fizyki cząstek elementarnych i choreografa, który pragnie stworzyć nowe sposoby ruchu ciała w czasie i przestrzeni.
Te działania utwierdziły tylko inicjatorów nagrody Prix Ars Electronica Collide@CERN. Kolejnym jej laureatem został właśnie Amerykanin Bill Fontana, uchodzący za jednego z pionierów w dziedzinie sound-artu.
Jesteśmy zaszczyceni, że artysta z taką reputacją jak Bill Fontana zechciał przyjąć nasze wyróżnienie - mówi Gerfried Stocker, dyrektor artystyczny centrum Ars Electronica Linz - To doskonały przykład na to jak dzięki zderzeniu sztuki i nauki można uchwycić ducha czasów oraz tego, że nasz projekt mogą rozwijać artyści z rożnych krajów i na każdym etapie swojej kariery. Jury konkursu szczególnie urzekło zaangażowanie z jakim Fontana chce zmierzyć się z koncepcjami naukowymi opracowywanymi w CERN.
Fizyka dźwięku inspirowała artystów od lat - mówi dyrektor generalny CERN Rolf Heuer - Będzie więc tym bardziej fascynujące zobaczyć jak fizyka i technologia Wielkiego Zderzacza Hadronów i całego CERN zainspiruje jednego ze światowych pionierów sound-artu.
W przyszlym roku Fontana odwiedzi CERN wraz z asystentem z Ars Electronica Futurelab. Najpierw spędzi w ośrodku tydzień celem wstępnego rozenznania. Wtedy też wybierze sobie konsultanta naukowego tego przedsięwzięcia. Zasadnicza dwumiesięczna rezydencja planowana jest na lipiec 2013. Poprzedzi ją miesięczna praca w Futerlab w centrum Ars Electronica Linz - w tym także udział w organizowanym przez ośordek festiwalu.
W moich artystycznych poszukiwaniach dążę poszerzenia moich horyzontów. Ta rezydencja jest dla mnie zupełnie niezwykłą okazją na nauki. Nie sposób było się oprzeć takiej możliwości! - mówi Bill Fontana.
O rezydencję ubiegało się twórcy z 49 krajów świata, w tym m.in. z Nepalu, Urugwaju, Paragwaju i Jordanii. Wśród nich byli rzeźbiarze, malarze, choreografowie, pisarze, muzycy ludowi, scenografowie i artyści nowych mediów.
Bill Fontana rozpoczął tworzenie rzeźb dźwiękowych (sound sculptures) w roku 1976. Rozwijając swoje projekty przez lata prezentował je na Biennale Sztuki w Wenecji, w madryckim Museo Reina Sofia, Whitney Museum of American Art w Nowym Jorku, londyńskiej Tate Modern i wielu innych przestrzeniach na całym świecie.