Aż dziwne wydaje się, że ten kwintet powstał dopiero teraz. Poszczególni członkowie składu Transatlantic Five przecież już wcześniej niejednokrotnie współpracowali w rozmaitych zespołowych konfiguracjach.
„Fala jazzu naciera na Polskę” napisał Marek Dusza w Rzeczpospolitej 23 czerwca. I rzeczywiście, najważniejsze polskie festiwale jazzowe nie wywiesiły w swoich witrynach internetowych komunikatów o przenosinach na kolejny rok. Czasami trzeba było podjąć decyzję o zmianie terminu z zimowego czy jesiennego na letni, ale głód wspólnego słuchania dobrej muzyki na żywo mocno zmotywował organizatorów i ułatwił podjęcie decyzji.
Rok 2019 został ogłoszony przez organizację Unesco Rokiem Komedy. 24 kwietnia 2019 przypadła 50. rocznica śmierci Krzysztofa Komedy – wybitnego polskiego kompozytora, twórcy muzyki do wielu filmów i niekwestionowanego prekursora jazzu.
GÓRECKI AHEAD to całkowicie odmienne i nowatorskie ukazanie muzyki Henryka Mikołaja Góreckiego. Bracia Oleś i ich gość Christopher Dell, przedstawiają kompozytora w zupełnie nowym, jazzowym kontekście, ukazując jego muzykę z zaskakującej perspektywy muzyków improwizujących. Premiera albumu odbędzie się już w ten piątek, ale materiał z najnowszego album Bracia Oleś i Christophera Della będzie można usłyszeć wcześniej, na koncertach w tym tygodniu.
Po czym może człowiek poznać, że żyje? Mianowicie po tym, że wnerwia innych ludzi. Bo jedną z najważniejszych cech wszelkich działań kreatywnych jest, iż w nas - odbiorcach - wywołują dysonans poznawczy. Innymi słowy: irytują, drażnią, szarpią nerwy, złoszczą, gniewają, a przede wszystkim wyprowadzają z równowagi. Jeśli zatem człowiek żyje, czyli tworzy, mówiąc górnolotnie, przeciwdziała naturalnej dla Wszechświata skłonności do wzrostu entropii, to ten akt wywołuje sprzeciw otoczenia.
Bartłomiej Oleś – perkusista, kompozytor, muzyk, którego czytelnikom Jazzarium i miłośnikom muzyki jazzowej raczej przedstawiać nie potrzeba. Spoglądając na jego dorobek płytowy i osiągnięcia nie będzie wiele przesady w stwierdzeniu, że to jeden z najważniejszych twórców polskiej sceny. Od lat tworzy niemal z dala od świateł reflektorów i od lat jest jednym, z tych dzięki którym postrzeganie polskiego jazzu poza granicami tak bardzo zmieniło się w ostatnich latach. Grywał i zapraszał do nagrań płytowych takie postaci jak m.in.