1968 rok. Warszawa. Po 11 spektaklach, zdjęte z afisza zostają Dziady w reżyserii Kazimierza Dejmka i z Gustawem Holoubkiem w roli głównej. Gomułka oświadcza, że „Dziady” wbijają nóż w plecy przyjaźni polsko-radzieckiej”, a podczas protestów studentów, uznanych za nielegalne, słychać okrzyki „Niepodległość bez cenzury”, wymyślone przez Karola Modzelewskiego, a także „Chcemy kultury bez cenzury!”. Pod pomnikiem Adama Mickiewicza leżą białe i czerwone kwiaty oraz transparent z napisem „Żądamy dalszych przedstawień”. Przeciw polityce kulturalnej państwa protestują literaci.
Jazz i warszawska Filharmonia Narodowa – to połączenie, które ma piękną historię. Pierwsze festiwale Jazz Jamboree, rejestracja albumu Krzysztofa Komedy „Astigmatic”, wydany na płycie koncert grupy Constellation Michała Urbaniaka z 1973 roku – to tylko niektóre fakty, które nadają tej sali wyjątkowego znaczenia dla polskiego jazzu. Dlatego informację, iż trio Marcina Wasilewskiego razem z saksofonistą Joakimem Milderem wystąpi właśnie tam z programem ze swojej nowej płyty „Spark Of Life”, przyjąłem z entuzjazmem i nadzieją na szczególne emocje.
Tomasz Stańko ma już w swoim dorobku nie jeden projekt związany z jazzową aranżacją muzyki Chopina. Wystarczy tylko wspomnieć nagraną z Leszkiem Możdżerem płytę „Chopin-Impresje” czy udział w festiwalu „Chopin i jego Europa” w 2007r. z pianistą Makoto Ozone. Nie było więc zaskoczeniem wystąpienie trębacza na jubileuszowej 10. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego „Chopin i jego Europa” w Filharmonii Narodowej.
Rekord Guinessa biją co roku w jednoczesnym rozegraniu "Hey Joe" setki gitarzystów, istnieją na świecie wieloosobowe zespoły, w których muzycy grają wyłącznie na ukulele. Z drugiej strony Lawrence D. „Butch” Morris zagrał kiedyś jedną ze swoich Conductions na... kilkanaście laptopów, a wielki Anthony Braxton podobno planował muzykę na 100 tub. Nie wiemy czy pomysł wdrożył w życie.
Ćwierć wieku po śmierci Tomasza Sikorskiego, twórczo nawiązującego do nurtu minimalistycznego w muzyce XX w., jego utwory - niegdyś żywo komentowane - dość rzadko powracają na estrady. "Struny w ziemi" inspirowane poezją Jamesa Joyce'a, to dzieło pełne tragizmu i zwątpienia, ale też brzmieniowo bardzo atrakcyjne, po mistrzowsku korzystające z bogactwa barw zespołu smyczków, mimo ograniczonego muzycznego materiału.
Koncert fortepianowy g-moll Andrzeja Jagodzińskiego zabrzmi 28 listopada w Filharmonii Narodowej w Warszawie. W drugiej części koncertu pojawią się goście, muzycy, którzy współpracowali z pianistą przez wiele lat, m.in. Ewa Bem, Grażyna Auguścik, Janusz Strobel, Henryk Miśkiewicz.
W styczniu Polskie Wydawnictwo Muzyczne opublikuje Kołysankę na skrzypce i fortepian Witolda Lutosławskiego "Lullaby for Anne-Sophie". Prezentacja tego pierwszego w Polsce wydania odbędzie się 25 stycznia w Filharmonii Narodowej. Tego wieczoru w setną rocznicę urodzin Kompozytora zostanie uroczyście zainaugurowany Rok Witolda Lutosławskiego. Podczas koncertu objętego Honorowym Patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Bronisława Komorowskiego wystąpi słynna skrzypaczka Anne Sophie-Mutter.
"Deutsche Bank Invites" to przedsięwzięcie, które od 2008 roku wspiera unikalne, muzyczne wydarzenia w Polsce. Polska publiczność dzięki tej chlubnej inicjatywie miała okazję posłuchać między innymi takich gigantów jazzu, jak Herbie Hancock czy Chick Corea.