Mają po osiemdziesiąt lat. Ponad sześćdziesiąt lat temu założyli zespół, którego trzonem są do dziś. Poand pięć dekad! Musica Elettronica Viva (bo o nich mowa) tworzy do dziś. Pionierzy elektroniki, muzyczni wizjonerzy, wszechstronni kompozytorzy, artyści wszech generacji. A konkretnie trzech gentlemanów: Frederic Rzewski, Alvin Curran i Richard Teitelbaum. Z pozoru muzyczna prehistoria. Tak naprawdę kawał legendy i wiecznie aktualnego nowatorstwa. Tak pisaliśmy o nich do tej pory. Od wczoraj nie ma już Musica Elletronica Viva. W wieku 80 lat odszedł RIchard Teitelbaum.
W dniu rozpoczęcia Ad Libitum rozmawiam z rezydentem tegorocznej edycji festiwalu. Dyskutujemy na temat inspiracji jazzem i awangardą oraz o tworzeniu muzyki w czasie rzeczywistym.
W tym roku podczas festiwalu Ad Libitum będziesz miał rezydencję. Jak się z tym czujesz?
Thomas Lehn: Nie mogę się doczekać. Jestem otwarty na to, co się stanie.
11 października, w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, w Warszawie, drugiego dnia 14. edycja festiwalu Ad Libitum wystąpi duet Thomas Lehn i Tiziana Bertoncini. Drugim koncertem wieczoru będzie Musica Elettronica Viva, w składzie: Frederic Rzewski, Alvin Curran i Richard Teitelbaum.
Tiziana Bertoncini is an Italian violinist and painter. She told me about her move to Vienna, her attitude to classical music and her cooperation with Thomas Lehn. She didn’t tell me what they will perform on Ad Libitum Festival, but as Tiziana said: the best is not knowing what to expect.
Violin is often used in orchestras and classical chamber music. Have you got some experience in that field?
Tiziana Bertoncini to włoska skrzypaczka i malarka. Opowiedziała mi o swojej przeprowadzce do Wiednia, stosunku do muzyki klasycznej i owocnej współpracy z Thomasem Lehnem. Nie powiedziała natomiast nic o swoim występie podczas tegorocznego festiwalu Ad Libitum. Ale tak jak sama twierdzi: najlepiej, nie wiedzieć, czego się spodziewać.
Skrzypce są często używane w orkiestrach klasycznych i muzyce kameralnej. Jakie masz doświadczenie w muzyce klasycznej?