Czternasta edycja Festiwalu Muzyki Improwizowanej Ad Libitum przebiegła pod znakiem Elektro! Program zbudowany został wokół dwóch niebywałych, w ujęciu historycznym i artystycznym, formacji muzyki elektroakustycznej – Musica Elettronica Viva oraz Electro-Acoustic Ensemble Evana Parkera, zawierał w sobie także ważki wątek rezydencji mistrza elektroniki analogowej, Thomasa Lehna.
W dniu rozpoczęcia Ad Libitum rozmawiam z rezydentem tegorocznej edycji festiwalu. Dyskutujemy na temat inspiracji jazzem i awangardą oraz o tworzeniu muzyki w czasie rzeczywistym.
W tym roku podczas festiwalu Ad Libitum będziesz miał rezydencję. Jak się z tym czujesz?
Thomas Lehn: Nie mogę się doczekać. Jestem otwarty na to, co się stanie.
11 października, w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, w Warszawie, drugiego dnia 14. edycja festiwalu Ad Libitum wystąpi duet Thomas Lehn i Tiziana Bertoncini. Drugim koncertem wieczoru będzie Musica Elettronica Viva, w składzie: Frederic Rzewski, Alvin Curran i Richard Teitelbaum.
Tiziana Bertoncini is an Italian violinist and painter. She told me about her move to Vienna, her attitude to classical music and her cooperation with Thomas Lehn. She didn’t tell me what they will perform on Ad Libitum Festival, but as Tiziana said: the best is not knowing what to expect.
Violin is often used in orchestras and classical chamber music. Have you got some experience in that field?
Tiziana Bertoncini to włoska skrzypaczka i malarka. Opowiedziała mi o swojej przeprowadzce do Wiednia, stosunku do muzyki klasycznej i owocnej współpracy z Thomasem Lehnem. Nie powiedziała natomiast nic o swoim występie podczas tegorocznego festiwalu Ad Libitum. Ale tak jak sama twierdzi: najlepiej, nie wiedzieć, czego się spodziewać.
Skrzypce są często używane w orkiestrach klasycznych i muzyce kameralnej. Jakie masz doświadczenie w muzyce klasycznej?