HIGH CONTRAST
Oto mamy płytę nagraną na przełomie lat 70/71 w różnych studiach w Hollywood, będącą efektem współpracy, a zarazem zderzeniem dwóch indywidualności: mistrza gitary fachowo osadzonego w świecie jazzu, rocka, muzyki latynoskiej, rhythm & bluesa Gábora Szabó oraz Bobby'ego Womacka, gitarzysty czołowego, śpiewaka i tekściarza rhythm & bluesa.
Liderem jest jednak Szabó, muzyk urodzony i zmarły w Budapeszcie, który inicjację jazzową, podobnie jak wielu ludzi tego czasu, zawdzięczał audycjom Głosu Ameryki. Dzięki intensywnej czteroletniej pracy opanował grę na gitarze. Znany zrobił się jednak dopiero po wyemigrowaniu do USA, gdzie studiował ( Berklee School of Jazz -1957-59), grał z licznymi orkiestrami (m.in. Toshiko Akiyoshi'ego), a także jako członek kwartetu Chico Hamliltona, Charlesa Lloyda, Gary'ego McFarlanda lub tworzył własne grupy (1957-59). Po okresie gry w stylu hard bopu, Szabó, tknięty mistycyzmem, zorientował swoją sztukę w kierunku muzyki indyjskiej (jego gitara brzmi prawie jak sitar). Otworzył się też jednak na możliwości, jakich dostarcza elektroniczne przetwarzanie dźwięku gitar, nie czyniąc jednak z tego manifestu estetycznego.
Przejdźmy do płyty. Otwiera ją „Breezin” Womacka - prawdziwy popis gry obu gitarzystów na tle przeszkadzajek i smyczków, potem trzy utwory pióra Szabó i „Amazon”, ukazujący piękno akustycznego brzmienia gitary wspartej elektrycznym soundem gitary Womacka, conga Felixa "Falco" Falcona i tam-tamami Carmelo Garcii. Szlachetna uroda akustycznych brzmień miesza się tu z utworami o rodowodzie rhythm & bluesowym. To zaskakująca i efektowna mieszanina, której na dodatek słucha się z prawdziwą przyjemnością.
1. Breezin'; 2. Amazon; 3. Fingers; 4. Azure Blues; 5. Just a Little Communication; 6. If You Don't Want My Love; 7. I Remember When
- Aby wysyłać odpowiedzi, należy się zalogować.