Ad Libitum: Mats Lindström / Kwartludium + Scanner + Maciej Walczak / Scanner + Mirosław Bałka

Zdjęcie: 
Miejsce: 
Laboratorium, Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa
Data: 
12.10.2012

Ad Libitum

Mats Lindström

Od 2004 roku dyrektor artystyczny słynnego studia muzyki elektronicznej EMS w Sztokholmie, kompozytor, performer, autor instalacji dźwiękowych, w swych działaniach wykorzystuje często multimedia, elementy sceniczne, projekcje wideo. Tworzy muzykę dla teatru, tańca, sztuki radia. Jako inżynier związany początkowo z przemysłem elektronicznym zaprojektował i stworzył szereg unikalnych elektronicznych instrumentów muzycznych. Na Ad Libitum zagra m.in. z projekcjami wideo Venke Schladitz, Kathy Hinde i własną instalacją świetlną.

Kwartludium + Scanner + Maciej Walczak

Kwarludium – utworzyli w 2002 roku absolwenci trzech Akademii Muzycznych: warszawskiej, bydgoskiej i gdańskiej – Dagna Sadkowska (skrzypce), Michał Górczyński (klarnet, klarnet basowy), Paweł Nowicki (instrumenty perkusyjne), Piotr Nowicki (fortepian). Zespół specjalizuje się w interpretacjach muzyki najnowszej, utworów młodych kompozytorów. Dokonał wielu prawykonań polskich i światowych. W repertuarze ma także dzieła twórców awangardy XX wieku, m.in. Karlheinza Stockhausena, Romana Haubenstocka-Ramatiego, Corneliusa Cardew, Christiana Wolffa. Występował na wielu festiwalach, m.in. na Warszawskiej Jesieni, Musica Polonica Nova we Wrocławiu, Unsound w Krakowie i w Nowym Jorku, Audio-Art w Warszawie, Komeda Jazz Festival. Istotne miejsce w działaniach zespołu zajmuje muzyka improwizowana, intuitywna, realizacja partytur graficznych. Współpracuje z beatboxerami i artystami nowych mediów.

Ich brzmienie dopełni słynny brytyjski twórca muzyki elektronicznej Robin Rimbaud (alias Scanner), również autor multimediów, m.in. znany z wykorzystywania dźwięków telefonów komórkowych w swoich występach, producent płyt, pisarz, laureat szeregu nagród za swoją muzykę oraz instalacje dźwiękowe (Imaginaria 99 Award for Digital Arts, Prix Marulic Award za słuchowisko dla BBC, Neptun Water Prize za instalację Wishing Well i inne). Scanner współpracował m.in. z Michaelem Nymanem (dla Ars Electronica w Linzu), z choreografem Waynem McGregorem (dla Royal Ballet), komponował dla zespołu Merce’a Cunninghama w Barbican Theatre, realizował dźwięk do filmów, instalacje na Biennale w Wenecji, w 2008 w Royal Opera House w Londynie przedstawił swój 6-godzinny spektakl Of Air and Eye. Realizował również szereg zamówień komercyjnych, m.in. reklamę lamp Wake Up – Light dla firmy Philips.

Gościnnie z Kwartludium i Scannerem wystąpi także Maciej Walczak – artysta intermediów, kompozytor, instrumentalista, twórca programu przetwarzającego dźwięki na obrazy. Po studiach gry na wiolonczeli w Akademii Muzycznej w Łodzi kontynuował naukę w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie (kompozycja, muzyka komputerowa, nowe media), gdzie współpracował z Helmutem Lachenmannem przy realizacji audiowizualnego podręcznika kompozytorskiego. W pierwszej połowie lat 90 związany był ze studiem muzyki elektronicznej w Akademii Muzycznej w Łodzi. Występuje m.in. z Agatą Zubel, Cezarym Duchnowskim i Andrzejem Bauerem.

Scanner  (Robin Rimbaud) + Mirosław Bałka

Scanner w tym koncercie pojawi się ponownie, tym razem we współpracy z Mirosławem Bałką, jednym z najbardziej znanych polskich rzeźbiarzy i autorów instalacji, którego dzieła znajdują się w licznych galeriach na świecie (na 51. Biennale w Wenecji w 2005 roku Bałkę zaliczono do grona 42 światowych mistrzów rzeźby). Oprócz swoich prac rzeźbiarskich i zamówień realizowanych dla wielu galerii Bałka prowadzi również Pracownię Działań Przestrzennych w ASP w Poznaniu. Zajmuje się też twórczością wideo: Większość moich realizacji wideo polega na wybieraniu detalu. Najczęściej są to pętle długości pięciu, dziesięciu sekund, ale istotne, które po przejrzeniu całego filmu nagle się ‘ukazują’. Większość ‘filmowania’ polega na emocjonalnym podejściu do rzeczywistości.

Laboratorium, Centrum Sztuki Współczesnej, godz. 20:00