Premiera płyty legendarnej formacji RAMA 111 w serii "Swingujące 3-miasto"
27 lutego br. na rynku pojawi się druga płyta z serii "Swingujące 3-miasto", zawierająca nagrania najdłużej chyba istniejącej formacji RAMA 111. Wśród 16 nagrań, zarejestrowanych w latach 1968-87, znalazły się standardy jazzowe: m.in. "Impressions" Coltrane'a, "Meaple Leafe Rag" Joplina, przeróbki polskich przebojów, m.in. "Zegarmistrz światła", "Do łezki łezka", "Na wszystkich dworcach świata", a także kompozycje własne zespołu, ze słynną "Bogurodzicą" na czele, za którą otrzymali nagrodę festiwalu "Jazz nad Odrą '71".
RAMA 111 założona została w 1966 roku przez Jana Rejnowicza (fortepian), który namówił do współpracy Przemka Dyakowskiego (saksofony), Romana Skurzyńskiego (kontrabas) i Andrzeje Śliwę (perkusja). Zespół szybko stał się jedną z najlepszych formacji tanecznych Trójmiasta, regularnie występując w legendarnych klubach: Żak i Rudy Kot. Pierwszy poważniejszy występ „zaliczyli” podczas Festiwalu „Jazz Nad Odrą ‘68” we Wrocławiu. W trzy lata później, z Piotrem Nadolskim (trąbka) w składzie, za jazzowe opracowanie staropolskiej pieśni rycerskiej „Bogurodzica” otrzymali tam trzecią nagrodę. Od tego czasu, w przerwach między zagranicznymi wojażami, występowali m.in. na festiwalach „Jazz Jamboree” i „Jazz Jantar”, w warszawskiej Filharmonii Narodowej i katowickim Spodku oraz w sopockiej Operze Leśnej i w Non-Stopie. Przez dekadę byli też zespołem Rozgłośni Polskiego Radia w Gdańsku. Od roku 1972 kolejnym członkiem zespołu jest multiinstrumentalista Tadeusza Petrowa.
Formacja od początku grała nowocześnie aranżowany mainstream, w którym słychać było wszystko to, co działo się wówczas w muzycznym świecie. Na początku lat 70-tych eksperymentowali z jazz-rockiem, by dwie dekady później zwrócić się ku muzyce swingowej i dixielandowi. Prezentują tę muzykę z powodzeniem do dzisiaj i to w składzie bardzo nie odległym od oryginalnego: Jan Rejnowicz (fortepian, organy, lider), Przemek Dyakowski (saksofony), Piotr Nadolski (trąbka, flügelhorn, akoredeon), Tadeusz Petrow (saksofony, klarnet, skrzypce, banjo), Janusz Kadyszewski (gitara, gitara basowa) i Andrzej Śliwa (perkusja). Wcześniej, w różnych okresach w zespole grywali: Maciej Flont (saksofony), Bogusław Skawina (trąbka), Roman Skurzyński (kontrabas), Ryszard Szeliga (gitara basowa), Aleksander Śliwa (gitara basowa), a dodatkowo współpracowali z nim: Miles Fiedler (puzon), Stefan Kearney (perkusja), Tadeusz Kossak (puzon), Marek Marszałek (saksofony), Jan Młynarczyk (puzon), Andrzej Nowak (fortepian), Yuri Ovsyannikov (saksofony), Marian Pietrewicz (puzon), Miroslaw Romejko (saksofon), Henryk Senk (saksofony), Romuald „Mały” Sławiński (śpiew), Antoni Śliwa (flet, sax), Jan Tobola (gitara basowa), Adam Wiśniewski (puzon), Lucjan Woźniak (banjo), Wiesław Wysocki (saksofony), Zenon Żelazny (trąbka).
Mówiąc o historii i dokonaniach polskiego jazzu, zazwyczaj zapomina się o Trójmieście, tymczasem, tak jak w przypadku big-beatu i rocka, przez wiele lat właśnie ono nadawało ton tej muzyce. To tam odbyły się pierwsze festiwale, z których wykluło się „Jazz Jamboree”, tam też zrodził się ruch Muzyki Młodej Generacji. Seria wydawnicza „Swingujące 3-miasto” ma choć po części przywrócić pamięć o tamtej muzyce, sukcesach i czasach, których już nie ma. Serię sopockiego wydawnictwa Soliton zainaugurowała płyta grupy "Baszta" (11.2011), a niebawem w jej ramach ukażą się kompakty zespołów Antykwintet, Flamingo oraz Leszka Dranickiego.
Pomysłodawcą i redaktorem serii „Swingujące 3-miasto” jest Marcin Jacobson (manager wielu polskich gwiazd i animator kultury), który zjednał dla projektu sopockiego wydawcę Krzysztofa Karwasza (Soliton) oraz Konrada Mielnika (Polskie Radio Gdańsk). Partnerem medialnym serii jest m.in. Dziennik Bałtycki.
- Aby wysyłać odpowiedzi, należy się zalogować.