Jazztopad: Heo Yoon-Jeong, Aram Lee, Bracia Oleś
Jazztopad
Heo Yoon-Jeong, Aram Lee, Bracia Oleś - premiera na zamówienie festiwalu
Heo Yoon-Jeong - geomungo
Aram Lee - daegum
Marcin Oleś - kontrabas
Bartłomiej Oleś - perkusja
Muzycy uprawiający sztukę zakorzenioną w tradycyjnej muzyce koreańskiej - Aram Lee i Heo Yoon-Jeong, tworzą wspólnie z czołowymi polskimi jazzmanami – braćmi Oleś, jedyne w swoim rodzaju dzieło. Na festiwalu Jazztopad usłyszymy niewątpliwie jedyną w swoim rodzaju kooperację twórców nadzwyczaj kreatywnych. Bracia Oleś, wspólnie z Heo Yoon-Jeong i Aramem Lee, zaprezentują sztukę muzyczną, która zrodziła się przez wzajemne inspirowanie się swoją działalnością artystyczną. Muzycy z dalekiego wschodu grają na tradycyjnych koreańskich instrumentach, które powstały aż kilkanaście wieków temu - geomungo jest rodzajem cytry, a daegum rodzajem fletu poprzecznego. Jest to niewątpliwie wyjątkowy projekt, ponieważ przełamuje granice między odległymi kulturami i językami muzycznymi.
Heo Yoon-Jeong, wybitna artystka geomungo związana z Tori Ensamble i Sangsang Ensemble, z powodzeniem łączy rodzimą sztukę muzyczną z wpływami muzyki współczesnej i awangardowej. Odebrała ona gruntowne wykształcenie w zakresie tradycyjnej muzyki koreańskiej na uczelniach w Seulu. Zajmuje się dziś również nauczaniem akademickim. Koncertowała z takimi artystami, jak kompozytor Stephan Micus, czy grupami – m.in. San Jose Chamber Orchestra czy KBS Korean Traditional Music Orchestra. Przez szereg lat pełniła funkcję koncertmistrza Seoul Metropolitan Korean Music Orchestra. Jej osiągnięcia docenione zostały przyznaniem jej elitarnego stypendium Asian Cultural Council.
Najlepsza sekcja rytmczna w Polsce - „rytmiczny dream team” („JazzZeitung”), Marcin i Bartłomej Oleś nazywani są „największym skarbem polskiego jazzu XXI wieku” („Dziennik”). Zarówno ten pierwszy - kontrabasista, jak i drugi, który gra na perkusji, obok jazzu studiował również w „klasycznych” klasach Akademii Muzycznych. Bracia skłaniają się do stwierdzenia, że raz bliżej im było do jazzu, raz do muzyki kameralnej, czy współczesnej, ale zawsze najbliżej do tej improwizowanej. Poza występowaniem w kameralnych składach dzielą często scenę z gwiazdami światowego jazzu, grali już wspólnie z takimi artystami jak Kenny Werner, David Murray, Erik Friedlander, Ken Vandermark, Chris Speed czy William Parker. Ponadto poświęcają się komponowaniu – również na potrzeby filmu i teatru, tworzą też autorskie projekty muzyczne.
Muzycy z Korei Płd. poprowadzą warsztaty tradycyjnej muzyki koreańskiej. Odbędzie się również panel dyskusyjny, na który zapraszamy wszystkich zainteresowanych jazzem i tradycyjną muzyką Korei.
Sala Filharmonii Wrocławskiej, godz. 18:00
- Aby wysyłać odpowiedzi, należy się zalogować.