Jazz Jantar: Miguel Zenón Quartet / Ambrose Akinmusire Quartet
9 listopada, w klubie Żak, w ramach festiwalu Jazz Jantar 2017 usłyszymy dwa kwartety. A czele pierwszego z nich stanie Miguel Zenón, drugiemu przewodzić będzie Ambrose Akinmusire.
W świecie jazzu utrzymywanie stałego składu przez wiele lat jest rzadkością, co wynika głównie z potrzeby nieustannego rozwoju, konfrontowania własnych umiejętności z umiejętnościami innych muzyków, często pochodzących z bardzo odległych zakątków globu. Kwartet Miguela Zenóna jest jednak wyjątkiem od tej reguły, jego członkowie współpracują ze sobą już od ponad piętnastu lat, a Típico – ich najnowszy album – poświęcony jest właśnie tej wyjątkowej, muzycznej przyjaźni.
Muzyka na tym albumie została zainspirowana językiem, jaki stworzyliśmy w ciągu tych wszystkich lat. Napisałem muzykę, która według mnie reprezentuje nas jako zespół i pokazuje to, co robimy najlepiej. W dodatku część kawałków została zaczerpnięta wprost z pomysłów muzyków, z którymi gram; skopiowałem to, co uważałem za ich najbardziej charakterystyczne frazy, używając ich jako początków dla niektórych kompozycji – autor Típico opowiada o pracy nad materiałem. Zauważyli to także recenzenci, Felix Contreras z serwisu NPR napisał: Jest to portret zespołu zagubionego w myślach, na którego twarzach pojawia się uśmiech, gdy dosięgają nieuchwytnego momentu zespalającego wszystko w całość. Myślą i grają jako jedność.
Oczywiście niemające jeszcze roku wydawnictwo ma wiele innych walorów. Mark Corroto z All About Jazz zauważa, że jak wszyscy wielcy artyści, Zenón czerpie ze swojego dziedzictwa oraz doświadczenia dla uzyskania autentycznego brzmienia. Kontynuuje kształtowanie puertorykańskiego folku, a jako muzyk zajmujący się współczesnym jazzem bada struktury muzyczne. Z kolei Howard Reich, reporter Chicago Tribune, podkreśla walory koncertowe Típico: Grając cztery utwory z albumu bez przerwy, zespół Zenóna przywoływał tę muzykę jakby była ogromną suitą. Nieważne było nawet to, że kompozycje pojawiały się w innej kolejności niż na albumie.
Przywiązanie Zenóna do kolegów z zespołu nie może być traktowane jako zamknięcie na współpracę z innymi instrumentalistami. Saksofonista nagrywał oraz koncertował w składach z między innymi Charliem Hadenem, Bobbym Hutchersonem i Stevem Colemanem, a ponadto od samego początku tworzy wyjątkowy projekt związany z San Francisco Jazz Festival – SFJAZZ Collective. Grupa koncertuje raz w roku, biorąc na warsztat twórczość klasyków gatunku, a w jej szeregach znajdowało się wielu uczestników festiwalu Jazz Jantar – Joshua Redman, Mark Turner, Avishai Cohen czy Eric Harland. Przy wszystkich tych sukcesach saksofonista z Puerto Rico pozostaje jednak skromny, w wywiadzie dla magazynu Jazz Inside stwierdza: Jestem bardzo świadom tego, że choć rozpoznawalność może sprawić, że ja i moja muzyka będziemy bardziej zauważalni dla niektórych osób, nie czyni to ze mnie lepszego artysty.
Także pozostali muzycy związani z kwartetem Miguela Zenóna pozostają aktywni na wielu polach jazzowej działalności. Pianista Luis Perdomo od ponad dekady współpracuje z Ravim Coltrane'm; perkusista Henry Cole stoi na czele inspirowanego twórczością Feli Kuti The Afrobeat Collective; a Hans Glawischnig użyczył brzmienia swego basu na blisko sześćdziesięciu wydawnictwach.
Wychowanek Instytutu Jazzu imienia Theloniousa Monka, gdzie pobierał nauki u między innymi Herbiego Hancocka, Wayne'a Shortera i Terence'a Blancharda; współpracownik Joshuy Redmana, Vijaya Iyera czy Esperanzy Spalding; zdobywca niezliczonych nagród. Ambrose Akinmusire ma dopiero trzydzieści pięć lat, a już zdołał zmienić oblicze jazzu. Udowadnia, że jest jednym z najlepszych muzyków w swoim i w jakimkolwiek innym gatunku. Nie sposób ograniczyć jego emocji czy też emocji słuchaczy, kiedy zanurzamy się w tej śmiałej, satysfakcjonującej, doskonale wykonanej muzyce - zachwalał Will Layman z portalu Pop Matters.
Kalifornijski trębacz ma słabość do długich tytułów - jego ostatni album studyjny to The Imagined Savior Is Far Easier To Paint i, jak twierdzi, krócej nie można było uchwycić zawartego w tych blisko osiemdziesięciu minutach nastroju. Według Chrisa Bartona z Los Angeles Times materiał pięknie przenosi charakterystyczny sposób gry Akinmusire'a w nowe sfery; w tym w powolne, orkiestralne dźwięki i wymykające się konwencjom wokalne współprace, które podejmują się próby przetłumaczenia wizji na słowa. Nate Chinen z nowojorskiego Times podkreśla natomiast pozamuzyczne walory wydawnictwa: Ma aspiracje ukierunkowane na politycznie zaangażowany humanizm, czego przykładem jest między innymi utwór opowiadający historię kobiety odsiadującej karę dożywocia za popełnienia morderstwa w wieku nastoletnim, gdzie głosu użyczyła fenomenalna soulowa wokalistka Cold Specks.
Akinmusire aktywnie działa nie tylko jako lider i nie tylko w świecie jazzu. Po powrocie do Los Angeles nawiązał kontakt z dawnym znajomym – Terracem Martinem, który akurat pracował nad To Pimp A Butterfly Kendricka Lamara. Producent namawiał muzyka do wizyty w studiu i odegraniu kilku partii, ale Akinmusire początkowo odbierał zaproszenie jako czystą kurtuazję. Ostatecznie doszło do współpracy, a efektem jest utwór zamykający platynowy album rapera z Compton. Naprawdę nie sądzą, żeby jazz i hip-hop były do siebie podobne, po prostu są tym samym. Dla mnie brzmi to jak oksymoron, kiedy ktoś mówi o połączeniu hip-hopu i jazzu. Jeżeli spojrzy się na jazz w latach 70. z całą tą elektroniką i podobnymi rzeczami, można odnieść wrażenie, że hip-hop zaczął się w miejscu, gdzie tamten nurt się skończył. Myślę, że to naturalna kontynuacja, a ten album jest tego dowodem – opowiada Ambrose Akinmusire.
CO? – 20. Jazz Jantar: Miguel Zenón Quartet / Ambrose Akinmusire Quartet
KTO? – Miguel Zenón Quartet: Miguel Zenón, Luis Perdomo, Hans Glawischnig, Henry Cole / Ambrose Akinmusire Quartet: Ambrose Akinmusire, Sam Harris, Harish Raghavan, Justin Brown
GDZIE? – Klub Żak, Gdańsk
KIEDY? – 09/11/2017, 20:00
BILETY? – 90 pln / 75 pln / 55 pln
KARNET? - 300 pln / 200 pln
- Aby wysyłać odpowiedzi, należy się zalogować.